Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Har läst din längre post och några tankar kommer... snart. Sitter och lägger upp lite strategier för 2010. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Hittade den här recensionen på adlibris som dissar din favoritbok  :). Har du gjort några affärer i år?

Quote"Så här kan alla svenskar bli miljonärer" är en bok som hade kunnat vara avsevärt mycket bättre med hjälp av några enkla grepp från författarens sida. Bokens huvudbudskap är enkelt och konkret, och definitivt tänkvärt för alla som i slutet av månaden har noll kronor på kontot. Dessutom levererar författaren en del tänkvärt och intressant kring finansbranschen. Tyvärr drunknar de få intressanta detaljerna i en väldigt oprofessionell framställning. För det första finns ingen struktur på innehållet. Till exempel verkar de två första kapitlen vara skrivna under en lunchrast, där allt möjligt som dykt upp i huvudet fått vara med. För det andra innehåller boken stavfel, till exempel står det på ett ställe "genera" istället för "generera", som det var tänkt. Författaren har helt enkelt litat på ordbehandlingsprogrammets rättstavning istället för att själv läsa igenom texten. För det tredje presenteras återkommande olika exempel och "fall", där författaren drar långtgående slutsatser och fyller på med åsikter, utan att peka på vetenskapliga undersökningar eller överhuvudtaget bry sig om att bevisa att det föreligger såsom han påstår. Utöver det ger boken intrycket av ett hastverk, utan någon större möda nedlagd på struktur eller tyngd i resonemanget. Men om man inte söker kunskap utan helt enkelt vill bli påmind om ett antal grundläggande ekonomiska förhållanden, så duger den gott och fyller måhända någon funktion.
av Jim Nyberg, 2009-11-11

Horizon

Hehe, jag tycker att den "recensionen" säger mer om Jim Nyberg än om författaren. :) Men det sista är rätt i mitt fall. Det var boken som öppnade mina ögon och fick igång mitt sparande/investerande och styrde upp min ekonomi. Jag tycker att den är en bra början för någon som vill få koll på ekonomin och sparandet, men inte har förkunskaper. Sen må den vara något ovetenskaplig i sin framtoning, men jag hoppas att folk läser med de källkritiska glasögonen på. Och... den är inte min favoritbok, det är "Into thin air" av Jon Krakauer. ;)

Jag har fyllt på lite i min långsiktiga portfölj, inga nya aktier i den dock. Har även fyllt på i min korta/medellånga portfölj. Där är det Black Pearl som gäller och den ska göra mig rik som ett troll. Eller ja, åtminstone lite plus då. :) Snittade upp mig lite efter höstens första inköp där, men jag tror det kan gå riktigt bra framöver. För att inte spela bort kaffekassan satte jag en stoploss på 1% under GAV. Nu håller jag tummarna och bevakar aktien och branchen varje dag. Heja heja!

Horizon

Ligger du minus 100 procent? :D

GAV = genomsnittligt anskaffningsvärde :)

Jag fortsätter med rådgivarens rekommendationer, vilket för tillfället betyder Didner & Gerge Aktiefond, Carlson Fund - Asian Small Cap, UBS (Lux) Equity Fund - Biotech, FIM Russia Placeringsfond, Swedbank Robur Penningmarknadsfond. Aktier ca. 70% och ränta ca. 30%.

Filur, jag har lärt mig lite mer om stoploss nu. Det är en konst att använda den funktionen på rätt sätt.

Horizon

Jo, men twoship är ju lite fegare också... ;)

Jag satte stoploss i en lite för volatil aktie med resultatet att jag köpte, sålde med liten förlust (stoploss), köpte direkt igen, sålde med liten förlust (stoploss), köpte igen... och kör nu utan stoploss eftersom jag tror på aktien långsiktigt. Mina stoploss satte jag för att jag ville vara säker på att hålla förlusterna små, men jag har lärt mig att det antagligen bara är i mer stabila aktier som denna strategi fungerar. Nu ligger kursen och stampar upp och ner (rapport i slutet av månaden) och jag säljer manuellt om den skulle dippa för mycket. Ligger några tusen back så det är inte jättefarligt och glad att jag lärt mig en läxa.

F16_Filur

Det här är väl värt att lyssna på:

http://thepiratebay.org/torrent/3986445/Trading_Videos

Särskilt Schwager (market wizards) och Larry Williams.

Horizon

Det är säkert som du säger, jag är inte inläst nog i trading för att ha så mkt att säga om saken (har inte testat heller för den delen och det är väl först där som man får lov att uttala sig). Aktien jag pratade om är egentligen ett längre innehav precis som alla mina andra aktier, det är inte meningen att trada i den, det bara blev så av misstag nu. Jag tror starkt på den i ett längre perspektiv som sagt.

Eftersom trading är så jäkla svårt och det finns många luriga hajar där ute, tänkte jag försöka hålla mig ifrån det så mkt som möjligt. Du vet, jag är ju Stinsen mk.2 :D

Tackar för länken, ska se vad de har att säga.

F16_Filur

Det är inte direkt någon raketforskning, det svåra är att kontrollera sig själv att följa några enkla regler. Det blir svårt först om man själv ska vara med och bedöma i alla faserna av affären, för då tar man på sig rollen av någon slags virtous som bör ha rätt 90% av tiden.

QuoteOptimism means expecting the best, but confidence means knowing how you will handle the worst. Never make a move if you are merely optimistic.

Vad tänkte du när du satte ut den här stoppen? Alltså var avståndet från inköpskursen din smärtgräns eller... och justerade du sen ner den de andra gångerna?