Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

Nu när 2009 nästan är över konstaterar jag att på PPM ligger jag på +39% för året.
I mitt privata sparande hamnade jag på +16% (Allt är realiserat nu iom. flygplansköpet.

Den stora skillnaden mellan mitt PPM sparandet och mitt privata är är att jag låg kvar för länge i guld/råvaror i mitt privata sparande.

Gott nytt år!
Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

Du har helt rätt i att det är svårt att härma PPM, med de fördelar de har i handeln. Jag tycker dock att det är värt ett försök.

Quote...men kan säga att alla som förlorar behöver inte ha svårt för att ta stoploss. Man kan mycket väl vara mycket bra på att ta många små förluster och låta det gnaga ner ens kapital ganska rejält. En tredjedel av mina förluster beror på en duktighet att ta stoploss. Man måste följa en statistiskt motiverad metod för att att stoploss ska hjälpa en på sikt. Gärna en metod som man först testat med låtsaspengar.

Man måste på något sätt hitta sin edge för att kunna trada. Höja sig över massan. Bättre psykologi, bätter indikatorer eller bättre uthållighet. Någonting.

Här får du ursäkta mig, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad menar du med att "ta stoploss"? Jag får inte ihop det... kanske är jag lite seg i kolan av min lågkolhydratkost som jag kör för tillfället, hehe. :)

Annars tycker jag att det låter som att du komplicerar saker lite för mycket. För trading (day/swing) behöver man ju tydliga, fasta regler och strategier att följa. Jag tror att tradingen blir svårare och svårare ju mer man komplicerar saker och ting. "KISS", som RedOne brukar säga. "Keep It Simple Stupid" och då menar jag såklart inte det sista ordet riktat till dig. ;) Följer man inte sina enkla regler/strategier så tror jag inte att trading är rätt forum. Det finns en fin anledning till att jag inte sysslar med day- eller swingtrading och det är att jag inte litar på min egen förmåga att i kortsiktiga fall följa såna uppsatta regler. Jag har ett heltidsjobb och har inte tid att följa kurser dagligen, då passar "investeringarna" bättre. Sen har jag självklart regler för hur min långsiktiga portfölj ska hanteras (sälja, köpa, byta, all out, all in osv).

I slutänden får man ju ställa sig frågan "varför håller jag på med det här?". Är svaret att själva tradingen i sig är behållningen, med ups and downs och allt det där, så får man ju ta att det kan gå åt pepparn då och då tills man lärt sig tillräckligt. Är svaret att man i första hand vill tjäna pengar på ett lagom riskabelt sätt, så är nog fondhandel (med inbyggd diversifiering/riskspridning) ett bättre alternativ. Eller... att man som jag skapar sig en stabil och diversifierad portfölj med aktier som man följer under längre tid. Det är mina tankar.

Hur som helst, jag ser fram mot ditt långa svar!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

bALoO

PPM är roligt. Känns lite som leksakspengar tycker jag. Rapporten på ppm.nu säger iaf att jag är upp 62% i år efter pensionsrätten betalats ut.
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Horizon

Lysande baloo, hur har du placerat? Följer du råd eller sköter du allt själv?

bALoO

Följer ppmdoktorn slaviskt så kan tyvärr inte skryta.

Horizon

:)

Jag tänker själv följa PPM-doktorn när mitt abonnemang hos Aktiva Fonder tar slut. Är inte sugen på att betala 400-500 spänn en gång till när jag kan få bra råd gratis hos PPM-doktorn. Vilken portfölj väljer du? Tillväxt ser det ut som?

bALoO

Nej, jag har följt månadsportföljden iår. Att jag har bättre resultat än vad ppmdoktorn presenterar beror antagligen på att det tar ett par dagar att genomföra fondhandeln. Jag tror det presenterade resultatet hos ppmdoktorn är från 1:e - 31:e varje månad. Om man lägger in om fondbyte den 1:e så är det genomfört någon dag senare så för mig är perioden lite förskjuten.

Horizon

Ja, det låter troligt. Du hade lite tur åt rätt håll mao. :)