Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

På grund av kronförstärkningen(antar jag) så gick mina kinafonder ner nästan lika mycket som mina svenska indexfonder gick upp... men 1% uppgång på en dag är väl iofs inte dåligt :D !
Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

Nä fortsätter det så får du en rätt schysst årlig avkastning. ;)

Jag ligger 10% upp efter snart två månaders aktieinnehav och då har jag ändå snittat ner mig efter att ha investerat i omgångar. Inte för att jag tror att det håller i längden, men en årlig avkastning på 10-15% skulle ju inte sitta fel.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Horizon

Ingen nyhet, men väl värt att nämna lite då och då så att folk tar tag i sitt sparande och inte göder andra med sina surt förvärvade slantar.

http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article5840227.ab

ctrl

Jag har mer eller mindre klivit av för tillfället eftersom jag behövt pengarna till annat:

http://nosigctrl.blogg.se/

1/3 är min :D
Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

Läckert ctrl! Sånt är värt att spendera sin kassa på. :)

Certifikat håller jag mig ifrån. Det får komma längre fram (om någonsin). Snacket om börsen är lika flummigt som vanligt. Det finns åsikter i mängder och de pekar precis lika mycket åt alla möjliga håll som de brukar göra... Vågar inte göra någon egen prognos men är såklart positivist och investerar varje månad i min långsiktiga portfölj. Läser just nu boken "Secrets of profiting on bull and bear markets" av Stan Weinstein. Där ska tydligen finnas lite kunskaper om hur man kan identifiera konjunktursvängningar på ett tidigt stadium och då placera om sina tillgångar. Vi får väl se...

Horizon

Hur går det för er, gott folk? En liten update kanske?

Själv ångar jag på mot euromiljonen. Månadsinvesteringarna fortsätter och min långsiktiga portfölj trendar svagt uppåt. +13,5% för tillfället. Vid sidan av denna portfölj kör jag hårt i Black Pearl, ett företag med fina chanser till bra avkastning. Det är inte mycket i det caset som ser dåligt ut för tillfället, men risker finns såklart. Ett fallande oljepris är största hotet, men ser man det som en investering på 2-3 år tror jag att det kan bli riktigt fint. Ligger nästan +24% i denna investering för tillfället och mer ska det bli! :)

http://www.blackpearlresources.ca/s/Home.asp

Vad gäller förluster så realiserade jag en liten liten förlust i Volvo A (1,64 kr :)) och återinvesterade pengarna i Black Pearl. Deklarationen blir inte så knepig eftersom detta är den enda försäljning jag gjort under 2009.

Ett intressant PPM-år närmar sig slutet. Portföljen visar för närvarande +31% med ett snitt på 4% per år sedan PPM startade. Vid årsskiftet försvinner PPM, men återuppstår i "Pensionsmyndigheten". Här finns svar på några av de frågor ni säkert ställer er:

https://secure.ppm.nu/NuByterViWebbplats.html

Boken av Stan Weinstein var riktigt intressant. Letar efter intressanta aktier enligt hans modell och använder mig även av hans idéer för att hålla lite koll på generell börsutveckling. Boken rekommenderas om du är intresserad av teknisk analys och glidande medelvärden m.m.

Så... hur går det för er andra? Filur, var tog du vägen? Gick du all out? :) Vore kul om fler intresserade sig för aktier och investeringar, då kunde vi ha en liten analyshörna på nästa LAN där vi delar med oss av tankar och idéer. :)

God fortsättning!

Horizon

Aj, det låter som att du haft ett jobbigt år. Hur är det med "cut your losses" i din strategi, har du inte alls kört efter den devisen? Det var inga små förluster du åkte på, men då vet jag ju inte hur stora summor du investerar från början. Kanske är det bara några procent av ditt kapital? ;)

Stop loss, har du använt det? Sitter själv på en liten surdeg i PA Resources som gått ner nästan 15%, men den aktieposten utgör bara 4% av min långsiktiga portfölj, så jag låter den hållas eftersom jag fundamentalt tror på en uppgång under 2010. Men skulle den dippa till -20% så säljer jag av och investerar i något annat.

Ursäkta mig om jag är ärligt rak, men borde inte du dela upp dina pengar och använda en del för mer långsiktigt sparande och sen ha en tradingdepå vid sidan? För mig är det det enda alternativet när jag fortfarande är i "lärfasen". Låter som du låtit "fear and greed" ta överhanden och som du säger har du frångått dina tidigare uppsatta strategier. Typ brutit mot alla råd/regler som ges av erfarna traders... :)

Du har ju gjort ett strålande resultat i PPM, kanske är din melodi att istället för direktägande i aktier starta en kapitalförsäkring där du kan handla aktivt med fonder? Då kan du kopiera din PPM-depå. Har själv funderat på detta vid några tillfällen, men kommit fram till att det blir för dyrt i längden med tanke på schablonbeskattningen av en kapitalförsäkring. Men du är ju inte ute efter långsiktigt sparande... eller?

QuoteDen gemensamma nämnaren för alla som handlar, såväl de som lyckas som misslyckas, är att vilja handla, vilja agera...

Där skulle jag vilja svara nej. Jag har inte alltid en vilja att handla/agera. Eller ja, agera för mig kan vara att hålla koll på mina investeringar och med jämna mellanrum utvärdera utvecklingen, både när det gäller avkastning och hur det går för företaget. Men rullar det på fint och saker och ting håller sig inom ramarna jag har satt upp, så känner jag inget behov av att handla. Jag har små lappar sittande på min bildskärm som med fetstil säger "Fear and greed!" och "Tänk efter en gång till!" och "Följ den uppsatta planen!". De fungerar tillsammans med min aktieintresserade kompis som en "second opinion" och håller mig från förhastade beslut. Det kostar inte mer än ett par tre post-it-lappar, men kan spara många tusenlappar... :)

Hoppas du får ordning på dina strategier och kommer igen med besked. Snart är det ett nytt år med nya utmaningar. :)