News:

No significant change

Main Menu

En bra spelskärm >20"- HJÄLP

Started by zebra, August 13, 2006, 15:34:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

Hej igen gott folk,,,

Då var TrackIR-problemet löst,,, Har köpt, fått leverans men ännu inte provat.  Kommer dit snart...

Nästa steg är dock en ny skärm. Den jag har är nu uppe i över 8 år!!!!  :-/
Man får vara nöjd med sin lilla (19") "Taxan"-skärm trots allt.

Men nu vill jag ha något bättre och plattare.  (Allt handlar ju om att vara platt,,, tv, skärm, mage,,, men kanske inte när det gäller brudarna...:-OO ,,, jag vet,, sorry,, kunde inte låta bli att tillägga)

Hur som helst,,,

Jag har sett att det finns en del 19" till vettiga priser,, men jag känner att jag vill ha något större, från 20" och uppåt.  (förmodligen 20")

Har ni något tips på minst en 20" och med "bra" kvalitet så att spel och Falcon ska
kunna få ut max.  Jag har inte satt mig in i alla variabler som kännetecknar en mycket bra skärm,, då man läser om 8ms, kontrast,,, och allt möjligt.. :-Z

Så jag vänder mig till forumets experter som vet vad man kan kräva av en skärm för att få ut max när man kör de spel/simulatorer som vi dyrkar.  Pris, modell, data och prestanda, personliga erfarenheter och reflektioner,, allt är av intresse för att till slut få till ett optimalt köp inom "rimlig" kostnad.

Tack än en gång i förhand för all hjälp i saken.

z.

:p

Rivvern_

Det jag vet är ju att en 19" lcd är större en 19" crt. Dock så är jag inte helt säker men vi har säkert nån på forumet som kan bekräfta det. Och priserna skiljer sig mycket mellan 19" och 20" så frågan är om den tummen är värd det. Jag vill iallafall ha Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF TCO-99 700:1, DVI-D, 2ms, 1280x1024. Verkar vettig.

Jag är oxå sugen på att skaffa LCD så gärna tips på dina fynd eller funderingar.

EDIT: Läste detta på http://www.eu-energystar.org/se/se_023.htm

: "Observera att en bildskärms verkliga storlek inte behöver vara vad den verkar: En nominellt 16" LCD-skärm har ungefär samma yta som en nominellt 17" CRT-skärm. "

Control87th

Mina 2 cent... En skärm man köper idag, skall klara 1600x1200 i 4-3 läge och/eller 1920x1200 i 16-9 läge (så att man kan köra ett 4-3 lir i 1600x1200 med svarta kanter på en större skärm.)

Jag har inte sett nån 19' med 1600x1200 så de går bort. (de flesta moderna lir klarar 1280x1024 men exempelvis Falcon AF skalar cockpiten med annat än perfekt resultat)

Jag gillar Samsung och HP, men de tekniska skilnnaderna är små bland skärmarna idag, jag tycker att man kan låta en smak avseende design avgöra.

Ljusstyrka och uppdateringsfrekvens spelar naturligtvis roll, men lirar du inte med solsken på skärmen (vilket du ändå inte kan för då fungerar inte track-ir) så duger de billiga skärmarnas ljusstyrka. För alla utom extrema CS/Quake lirare så duger 25ms gott som uppdateringsfrekvens, om skärmen har 25, 16, 12, 8,6 eller 4ms uppdateringsfrek är åtminståne för mig helt oväsentligt.

Mitt tips är således, spana in HP och Samsungs 20-21 och 23-24 tummare.
  :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Slammer87th

Zebra,

Jag har en HP LP2465 6ms som idag kostar ca 10.000:-, motsvarande 20" LP2065 är på 8ms och ligger på halva priset. Jag fick med min i paketet till hyrdator där valet 20" inte fanns. Jag är mycket nöjd med skärmen men skulle aldrig lägga 5.000:- mer för en wide 24" men det beror givetvis på plånbok och vad man skall ha den till! Det som var viktigt för mig var att klara upplösning 1600x1200 för att köra Falcon.

Jag har också en 20" Dell med drygt två år på nacken som är på 16ms och personligen ser jag ingen skillnad på prestanda på den och HP:n! Det skall då tilläggas att jag inte har haft dem uppställda jämte varandra och faktiskt jämfört och jag är heller inget FPS-freak men för flygsim är jag helt nöjd med 16ms.

Jag delar Controls uppfattning HP/Samsung i dagsläget och att design/smak kan få fälla avgörande eftersom de sannolikt är helt jämförbara kvalitetsmässigt!

/slammer

zebra

Tack gubbar för era inlägg. Hoppas på att fler
kan tänkas delge av sina erfarenheter.  
Någon som vet något om denna samsung-skärm eller har något att
tillägga???
"Samsung SyncMaster 204B - platt bildskärm - TFT - 20.1"

http://www.datorbutiken.com/home/?Product=SAM204B

z.

zebra

Och vad är bäst??

LCD eller TFT???

z.:-/

Control87th

Finns det ens LCD i dessa upplösningar.... hur som helst, gick in på Samsungs sida och kollade upp 204B, den verkar riktigt bra, ljusstyrka, kontrast uppdateringsfrek är allt bra, har både analog och digital ingång, ser bra ut med tunna kanter.

Kan mycket väl bli så att jag köper en sån (men det är svårt att inte sukta på 24' när jag haft en 23' innan) Hoppas stå ut med min 19' tills årsskiftet.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

zebra

Blir inte klok på detta,,

Kolla in den här länken. Det ska vara samma skärm som på
länken ovan (men annan leverantör) men här kallas den "LCD"
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318935

Nu är jag lost,,,,, :-/

z.