News:

No significant change

Main Menu

Hempc avtal..

Started by Magnus, March 29, 2006, 13:53:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Magnus

Tjena,

Tänkte bara kolla med er datatokiga grabbar vad ni tycker om det här samt vad jag borde välja till. Det kom ett nytt hempc avtal för försvaret igår eller idag som gäller mig och jag tänker slå till på följande:

IntelÃ,® PentiumÃ,® D 940 (3,2GHz, 2x2MB cache, EM64T, EIST, 800MHz FSB)
2048MB DDR2 (533MHz 2x1024MB)
500GB SATA (2x250GB, 7200 rpm med 8MB DataBurst cache)
Integrerad 13-i-1
16x max DVD+/-RW ââ,¬Å"dual layerââ,¬Â (inkl. programvara)
512MB ATI Radeon X1900 XTX med DVI/ VGA/TV-Out, PCI-Expressâ„¢ x16
Sound Blaster X-Fi eXtreme Music (D) (7.1)
Firewire ââ,¬â€œ IEEE 1394 kort

Min spontana syn är att det är ett bra paket. Riktigt bra grafikkort eller hur?

Min fråga kommer till skärmarna.. tänkte byt upp den jag har men vet fan inte till vilket. Följande finns:

Dell 1907FP ââ,¬â€œ 19ââ,¬Â TFT
Optimal upplösning: 1280x1024
vid 60Hz.
Responstid: 8 ms
Höj- och sänkbart stativ
Bruttolöneavdrag 64:- / mån

Dell 2001FP ââ,¬â€œ 20ââ,¬Â TFT
Optimal upplösning: 1600x1200 vid 60Hz.
Responstid: 16 ms.
Höj- och sänkbart stativ
Bruttolöneavdrag 115:- / mån

Dell 2005WFP ââ,¬â€œ 20ââ,¬Â TFT
(Widescreen)
Optimal upplösning: 1680x1050
vid 60Hz.
Responstid: 16 ms
Höj- och sänkbart stativ
Bruttolöneavdrag 101:- / mån

Dell 2405WFP ââ,¬â€œ 24ââ,¬Â TFT
(Widescreen)
Optimal upplösning: 1920x1200
vid 60Hz.
Responstid: 16 ms
Höj- och sänkbart stativ
Bruttolöneavdrag 198:- / mån

Hur viktigt är det med responstid? 8ms mot 16ms? Jag vill ju inte sitta med en jätteskärm som bara känns hackig pga. dålig responstid.


ctrl

Jag har 35 i respons, märker inte av någon hackighet... Jag skulle slå till på 1600x1200 20' eller 24' ser bra ut :D
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Jag har 25 ms i responstid och det märks tydligt i IL-2 då jag inte kan läsa labels bredvid flygplanen om man har den funktionen påslagen (syrliga kommentarer om realisminställningar behöver alltså inte läggas). Däremot kan jag spela Counter-Strike utan problem, vilket känns lite märkligt. Känns som att det är vissa spel och applikationer som kan bli lidande med hög responstid, medan andra klarar sig utmärkt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

16 ms borde gå utmärkt. Köp en skärm som klarar standard upplösningen 1600X1200, alltså 20 tum med native 1600x1200 eller 24 tum med större upplösning. Den med större upplösning kan man med största sannolikhet köra i äkta 1600x1200 med svarta borders på sidorna plus äkta widescreen om det erbjuds. Se till att det finns DVI ingång.

Horizon: det låter som om du inte kör i skärmens native läge. IL-2 är inte helt logiskt i att behålla inställningar om man ändrar upplösning i config filen och se till att du kör via DVI.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


SledgeHammer

Det där med responstid är intressant. Själv skulle jag aldrig stå ut med högre än 12ms.  Vid kontinuerliga förändringar av bilden uppdateras hela bilden då lite mer än 80 ggr i sekunden. Men TFT lyser ju hela tiden så det är inte lika märkbart som på CRT. Men märkbart är det.
Mvh  - Stefan -


Obizzz

jag märker av ghosting på min som har 16ms men det är ingenting som jag stör mig på

alltså jag ser den om jag tittar noga men för det mesta tänker jag inte ens på det
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Slammer87th

Tjena Magnus,

Jag kör på en Dell 2001FP sedan ungefär ett och ett halvt år och är mycket nöjd! När det gäller lek och spel så handlar det nästan uteslutande om Falcon men lite FPS blir det också emellanåt (försumbar omfattning filmtittande/videoredigering om det är där man upplver "problemet"!?). Jag har aldrig upplevt att 16ms ger något problem som eftersläpning, microstuttar eller så. Sen är det säkert så att man kan se skillnad om ställer upp en snabbare skärm jämte och gör en direkt jämförelse. Därifrån till att anse t.ex. 12ms som en gräns för vad som är "uthärdligt" stämmer i alla fall inte för mig, men vi är ju (tack och lov) olika :)

I vilket fall som helst skulle jag under inga omständigheter byta till en skärm med lägre upplösning än 1600x1200!

Det enda alternativet som jag skulle resonera kring själv är i så fall 2405WFP om man tycker det är värt nästan dubbla pengen. Beror klart på om man tänker använda skärmen för film men dessutom blir det väl fler och fler spel/simulatorer som drar nytta av widescreenformatet? Ni som kör MSFS har säker mer erfarenhet av detta men jag har för mig att jag har sett några läckra foton där man kör på wideskärm!?

Helt övertygad om att du inte blir besviken med något av dessa val! Burken och grafikkortet går ju inte heller direkt av för hackor! Skulle t.o.m drista mig till att tro att den är modern någon månad eller så till, i alla fall fram till leverans ;)

Grtz
/slam

Magnus

Bra tips. Tror det lutar åt 20" widescreen eller inte är nästa fråga. Man tappar ju en del i vanlig yta om man tar widescreen jämför med en vanlig. Räknade på det där en gång och en 20" widescreen var lite mer än 17" motsv hög. 24 känns ju lite maffigt då jag inte kollar på film på datorn.. Har man en DVD som klarar Xvid finns det ju liksom inget behov.

En annan grejj, för 87 spänn i månaden kunde man få en 300GB extern Maxtor. Det blir ju 87x36= 3132 spänn. Svindyrt då man kan få en ny sån för typ 1500 spänn om man letar lite på nätet. Skumt!

Men de bjuder på en 512MB USB minne, inte illa!

Annars är det inte så billigt generellt. Dell är ju bra grejjer och det känns som man numera får betala lite för det också. Räknade på det paketet ovan med 20" skärm, lite 5.1 högtalare och en färg-bläckstråle skrivare och då landade det på 730:- i månaden brutto dock. Det blir en 27kkr ungefär på 3 år. Samma paket på Dells hemsida landade på 40kkr. Så det är ju en bra affär men ändå.. Lustigt att det inte kommit något nytt operativsystem från Microsoftgubbarna. Fick ju WinXP i förra paketet för snart 4 år sen.

Sen undrar jag hur bra det egentligen är det här med dubbla kärnor.. men vi får se. Har ju en P4 2.0Ghz nu.. håller hyffsat bra. Svårt att hänga med fullt ut i alla spel med ett Geforce4 grafikkort men men..