News:

No significant change

Main Menu

Hempc avtal..

Started by Magnus, March 29, 2006, 13:53:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Bax

Magnus, utan att komma med pekpinnar så skall du nog ta en funderare. Om du nu inte använder datorskärmen för att se på film så är det klart bättre att ta en med standard VGA sidoförhållande. Att ta en 20 tum widescreen som inte ens har 1200 pixlar i vertikalled känns surt - du kan alltså inte få korrekt aspect eller full kvalité upplösning på mer än 1400x1050. Många spel idag stöder widescreen format men långt ifrån alla. Har du en 1600x1200 så kan du köra den i widescreen oxå fast med borders uppe och nere.
Jag klipper här in ett stycke som kommer ifrån en tråd om projektorer - som ofta har LCD teknik.

"Varför jag inte köpt en projektor än beror på deras begränsningar i TFT eller DPL matrixen. Man får alltså samma problem som med platta TFT skärmar och "native" upplösning, i detta fallet extra problem eftersom 16/9 alternativet på projjen ger en matrix med icke VGA standard upplösning 1280X720. För att slippa köra nån fuskmode typ interlace så kan man alltså inte ens köra 1024x768 vilket jag tycker är absolut minimum.
Det verkar som om alla tillverkare använder samma idiot matrixer som nån utvecklare har plockat fram för att sälja både data och film projektorer. Undantaget är Sony som är tillräckligt stora för att göra egna matrixer med högre upplösning som både klarar XVGA och 16/9 med fullgod kvalité.
Bjoernen: du kan säkert köra 1024X768 men då i någon fuskmode som säkert duger för spel och vissa spel har ju en annan skalbarhet på bildupplösning som inte följer VGA standard typ GTA
mvh
Bax"

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

QuoteOriginally posted by Bax
Horizon: det låter som om du inte kör i skärmens native läge. IL-2 är inte helt logiskt i att behålla inställningar om man ändrar upplösning i config filen och se till att du kör via DVI.

mvh
Bax

När du säger det så minns jag att jag faktiskt kör 1280*960 i IL-2 (native för min skärm är 1280*1024). Frågan är bara varför det inte går att köra något annat? Det finns inget närmare alternativ att välja för mig. Jag kör via DVI.

Ursäkta trådavkapning Magnus. Mitt råd är: köp stor slärm med 1600*1200 och inge widescreen-tjosan. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

Alright..

Är det bara jag som hade en CGA skärm när man var grabb som hade den fina upplösningen på 85x25 i fyra färger.. om jag minns rätt.. det var grejjer det..

"inte ens har 1200 pixlar i vertikalled känns surt "

Saker och ting går framåt ;)

Magnus

Wehoo!!

Beställt idag!

Dator +

Dell 2001FP ââ,¬â€œ 20ââ,¬Â TFT
Optimal upplösning: 1600x1200 vid 60Hz.

Nu är det bara o vänta....

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

Haft datorn i 2 veckor nu och jag måste säga att den är grym.

Radeon x1900 kortet gör livet enklare..

Quake IV i 1600x1200 på 20" skärm är rätt trevligt!

Control87th

Jag lämnade tillbaka min hem-pc nyligen, saknar framförallt den stora skärmen, efter att ha kört Falcon i 1600x1200 är det väldigt svårt att gå tillbaka till 1280x1024. Det blir förmodligen ett skärminköp snart, jag måste bara övertyga mig själv om att jag har råd med det först :-/
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

Har du förköpt dig på en SAAB, ctrl? ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names