News:

No significant change

Main Menu

Provåk av Nauwas 37a

Started by griffin, December 12, 2005, 23:03:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Jag var och besökte Johan "Nauwa" Nauwelaertz de Agé för att få mig en åktur i hans bygge. Här kommer en liten reseberättelse med tillhörande bilder. :D Klicka på tumnaglarna för större bild.

Exklusivt Hemma-hos reportage
Nosigs utsände rapporterar


Det kan knappast ha undgått någon Nosigmedlem att det hamras och spikas i garagen i Gävletrakten. Att flygvapnet mer eller mindre öppnat filial i familjen Nauwelaertz de Agé hem. För en oinvigd kanske detta inte låter så anmärkningsvärt men vad man möts av i deras källare är inte nåt man ser i varje garage... och tro mig, det är först på plats man slås av vidden av det arbete, den passion och det intresse som ligger bakom...

Men det är svårt att tro att det i en villa i en medelstor svensk stad produceras nåt så fantastiskt att till och med självaste försvarsmakten dragit öron och ögon åt sig. När man närmar sig hemvisten för vad jag gissar är den mest omfattande civila 37-simulatorn som existerar, är det inte mycket som skvallrar om dess existens. Täckmanteln är i det närmaste perfekt; om det inte vore för den fina Novelair-skylten ovanför garageporten hade huset kunnat tagits för vilken villa som helst. När man kommer in i huset fortsätter illusionen. Man kan faktiskt få intrycket av att det bor en familj i huset. Kök, bord, stolar, leksaker och andra till hemmet hörande attribut ger en trovärdig känsla av familjeliv och svenssontillvaro.

För att ytterligare förstärka täckmanteln fanns där till och med (visade det sig senare) en livs levande fru med tillhörande barn (och några extrainhyrda med, om det var för dagen i ära vet jag inte riktigt).



Det var först när färden fortsatte ned i katakomberna som tecknen på annan aktivitet uppenbarades. En fullt funktionsduglig flygbar är det första man möts av på nedervåningen. Undertecknad ångrade genast val av färdmedel och gjorde mental anteckning att ta tåget vid nästa besök för att kunna njuta till fullo av inrättningen. Fast det är klart, flygning och barer är endast en bra kombination på film...



Vidare färd genom de ringlande tunnlarna avslöjade ytterligare tecken på en viss böjelse för teknik, flyg och inte minst Star Wars. Okej... barer finns kanske i vissa villor, men vad som dök upp dörren bakom hör definitivt inte till varje svenskt hem. Det talas vitt och brett om hemmabioanläggningar men herr Nauwelaertz kan vad det verkar inte nöja sig med vad vi flesta andra nöjer oss med. Inte då, här var det hemmabio med tillhörande biografstolar! Man börjar ana att här finns inga halvmesyrer, åtminstone inte teknikrelaterade sådana. Bioanläggningens färgval stämde helt med principen "när det är mörkt kan man ändå inte se färger" vilket kan anses som mycket bra.



Apråpå Star Wars... färden genom källaren fick mig att associera till "workshopen" i del fem, ni vet där C3PO demonteras i CloudCity... inte bara för alla Star Wars accesoarer utan inte minst dignande skrivbord med verktyg som skulle få vilken elektriker och hobbyfantast att bli gröna av avund. Och inte visste jag att man kunde använda modellflygplan som isolering. I praktiskt taget varenda vrå från tak till golv var det modellplan inklämda kändes det som. Missförstå mig inte nu, detta är inte nån som helst kritik mot bristande ordningssinne. Nej, jag har alltid drömt om en välsorterad verktstad att ge efter åt min böjelse för verktyg, sladdar, kretskort, plåt och annat spännande som går att meka med, hamra, fila eller löda på. Här verkade större nederdelen av huset vara en verkstad. Välsorterad sådan...och väl fördelad över en större del av källaren. Jag gissar att det är ett medvetet inredningsval. Trivsamt hur som helst. Mycket trivsamt.



Tillslut nådde vi målet för min resa (om man undantar det faktum att träffa Nauwa var ett). Där stod den. Som en kungatron i spån och metall, i all sin prakt mellan datorer och arbetsbänkar.



Min värd hade dagen till ära slitit både natt och morgon för att färdigställa så mycket funktion som möjligt inför mitt besök, med det oundvikliga och självklara resultatet att saker och ting fungerade sämre än innan. Så det var med en uppgivenhet som endast en hård natts slit kan ge upphov till som Nauwa förklarade att saker och ting inte riktigt var som de borde. Han fick det att låta som om hela simulatorn brunnit upp, när det i själva verket var ett par instrument som inte riktigt fungerade som de skulle. Lika självklart som hårt extraarbete kan vara förödande, lika självklart löste sig problemet bara genom att han sakligt fick förklara vad som inte fungerade. Med lite tur, lödtenn och några magiska handgrepp var simulatorn där han hoppats den skulle vara.



Sedan var det så dags för en åktur. Det var faktiskt med viss nervositet jag steg i västen, klättrade upp i den ändamålsenligt dekorerade stegen och enligt instruktioner sjönk ned i cockpiten. Smidig som en gravid flodhäst kände jag mig. Det var en oerhört mäktig känsla att omges av alla knappar och rattar i en miljö som jag drömt om att få omgärdas av sen barnsben. Viggen har och kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta och jag har åtskilliga (men alldeles för få) gånger sett den utifrån både på marken och i luften. Men aldrig inifrån. Och inte bara det, jag skulle få ratta den med. I luften. Jag som inte ens kan flyga cessnan i fs9 seriöst kände mig inte riktigt värdig... men alla såna tankar glömde jag bort när jag spände fast mig i stolen och kände hur de 14 luftkuddarna under mig fylldes.



Nu är detta en simulator och dessutom inte en färdigbyggd sådan. Så de instruktioner som krävdes för att göra mig som "pilot" redo för flygning skulle väl få en Viggenpilot (tja, vilken seriös pilot som helst) att le lite blygsamt. Men va fan, det är ju det som simulatorer skall va till för, att låta oss dödliga känna oss som 2000-talets Biggles utan att för den skull göra en Rådström. Det var ett magiskt ögonblick när jag flippade på elen i cockpiten och såg alla lampor tändas! Jag skulle kunna sitta och slå av och på den där knappen i en halvtimma bara för att få återuppleva känslan. Vilken sensation att höra motorn varva igång sedan! Musik!!!



Sedan var nästa steg i den något reducerade startlistan att dra på gasen och lyfta. Kan låta banalt och på gränsen till oseriöst, men det är det inte. Låt mig påminna om att det trots den fantastiska insats som gjorts, fortfarande bara är en bråkdel av instrumenten som fungerar. Att gå efter en fullständig checklista vore helt enkelt inte vettigt eller ens möjligt. Sen är jag inte direkt nån luttrad flygare heller, så den kombinationen gjorde att det kändes helt rätt att hoppa över allt i mellan "poweron" och "full throttle", i alla fall den här gången.



När jag tillslut med osäker hand drog på full gas, släppte broms och sen skickade in zon 1, zon 2 och sist zon 3 kände jag mig som allt annat än 2000-talets Biggles. Om det funnits flygledare i fs9 hade de hållit för ögonen och börjat fingra på larmtelefonen. Likt en fisk på kroken vobblade jag fram över banan men med en generell riktning fram och upp. Och upp kom jag och skall jag vara ärlig hade jag nog gjort det om det varit på riktigt med. Men vackert var det inte. Fast vad spelar det för roll, när man för första gången sitter i en Viggen cockpit och själv kör!!! Vilken fantastisk känsla! WOW. Väl i luften hade jag mycket lättare att hantera planet på ett hedervärt sätt. Ni får tänka på att jag aldrig kört med pedaler tidigare, min X-45 skada satt i så hårt att jag aldrig under de tre pass jag körde försökte låta bli att använda ring- och långfingret på vänsterhand för sidoroderrörelser.



Nauwa frågade en stund senare hur länge jag trodde jag kört. Min spontana tanke var 5 minuter, men blotta frågan fick mig att mångdubbla till en vad det visade sig korrekt gissning. 30 minuter. Att bränna 30 minuter i Nauwas skapelse är bannemig det lättaste och roligaste jag gjort sen jag.... nej, ingen liknelse där förresten. Om starten var vobblig var det inget mot vad landningen. Med så mycket stimulans som en Viggencockpit ger en flygnörd var hastighet, riktning, höjd och ett stycke landningsbana mer än vad jag klarade av. Men ned kom jag och jag har fått för mig att Viggen är stadigt byggd så jag låtsas att den nog hållit på riktigt med :)



Efter att sedan ha gjort en break för lunch som både var välsmakande och välbehövd blev det ett par Ã,½-timmespass till. Sägas om dessa kan, att det gick mycket bättre att både starta och landa, och att jag tog ut svängarna mycket mer. Dels för att kontrollerna började bli bekanta men också för att en liten break att smälta allt var precis vad jag behövde. Tja, visserligen satte jag flygplanet 10 meter framför banan på sista landningen men va fasen, det *kunde* blivit perfekt. Och lågsniffarna över flygtornet för att hedra tompan var lika obligatoriska som roliga. En lågtryckare över banan omkring första mackan var också nåt jag inte fick nog av.



Systemet med luftkuddarna i sitsen gör verkligen mycket. Att dra spaken i magen med zon 3 ilagd var mäktigt!!! Då får man komma ihåg att det hänger en äkta G-dräkt bredvid simmen i väntan på att bli inkopplad... Men de saker som faktiskt var inkopplade gav en enorm upplevelse, inte minst Phlerps SI och Swedes flygmodell. Vad som slår en är hur inhemulskt lätt det är att bränna soppa i en Viggen. Med full EBK såg man soppanålen obönhörligt röra sig mot noll. Sista turen landande jag med endast ångor i tanken. För att ta reda på hur mycket soppa jag hade vände jag kärran och drog på fullt igen. Det var väl 50 meter upp i luften som soppan faktiskt tog slut. En lektion i hur dåligt det är med motorbortfall precis vid start och hur dåligt ett plan glidflyger under sådana omständigheter... den enda av de två som var i rummet som faktiskt flyger på riktigt tyckte det exprimentet inte var lika roligt som den andre ;)



Vad kan man då säga om detta som inte redan sagts? Egentligen inget mer, denna simulator måste upplevas. En tvåtimmars biltur var ett lågt pris för att få köra simulatorn under Nauwas övervakning. Jag skulle köra 4 eller mer om det behövdes! Och det kommer jag göra! När CI'n kommer på plats, tillsammans med gyro och några andra vitala instrument kommer upplevelsen mångdubblas och med G-dräkten... ojojoj.



Sammanfatta hela besöket kan man göra med att jag först när jag kom hem insåg att jag nog inte riktigt utryckt den eufori jag upplevde för Nauwa. Ett kortfattat "fantastiskt" var allt stackarn fick höra innan jag åkte. Men det handlar inte om otacksamhet eller nåt sånt, det är så enkelt som att detta är en upplevelse av den kalibern att det tar en stund att smälta det. Och innan dess är det svårt att säga nåt om upplevelsen. Eller som Nauwa själv utryckte det: "de flesta verkar dröja med att säga nåt positivt tills de kommit hem". Ja, för man är för tagen att säga nåt innan. Men gudskelov verkar Nauwa nått till insikt med detta så han slipper att gå och tro att folk inte uppskattar att provköra hans lilla åk.

Så, masa er upp till karln och testa själva, det är både ni och han värda!



Sist men inte minst, här har ni alla bilder jag tog under besöket, inklusive Controls fräsbilder...

Novelair 2005-12-09

Tack Nauwa för gästvänligheten och en fantastisk apparat! :D

Jens "Griffin" Olsson over and out!

Bild och text publicerad med Nauwas samtycke
snappahead

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Phlerp

QuoteOriginally posted by griffin

...den mest omfattande civila 37-simulatorn som existerar

Tror inte att jag är ute och cyklar om jag påstår att det är den mest omfattande 37-simulatorn som existerar, punkt. Såvitt jag vet har försvaret inte kvar några längre :(

Rivvern_

Wow imponerande rapport Griffin... Ser verkligen ut att vara hur kul som helst!!
Jag förstår inte hur man kan ha råd med nåt sådant!

Dubble0zero

Vackert...

Nu blir det nog till att ta sig upp dit nån gång i vinter/vår eller nått (måste få klart tentorna först)...
...000... =)

Lupson

Härlig läsning! Man blir ju grymt sugen på ett besök...vad säger Ni, Göteborgsvänner?

Jens o Nauwa: Jag lade upp forumposten på www.nosig.se - vill Ni inte att den ska finnas där, hojta till så tar jag bort den.

www.nosig.se behöver lite liv var min tanke..
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

griffin

Kul att ni uppskattar reportaget! Ja, ett besök hoss Nauwa ångrar ni inte! Om ni passerar stöckhölmen får ni stanna på fika med! Kanske smiter jag med :D

Kalas med att slänga upp den på sidan, hade tänkt fråga om det fanns intresse men jag glömde bort det.

Glöm inte titta på bilderna på externa länken, då får ni lite inblick i Nauwas fantastiska arbete!
snappahead

Nauwa

För mig är det helt OK att lägga den på sidan, å kommer långväga gäster så finns husrum och förtäring

Nauwa