News:

No significant change

Main Menu

Sverige oljeoberoende 2020?

Started by Horizon, October 01, 2005, 11:12:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Control87th

Nu tog du upp en annan intressant fråga Horizon... Hur många dog/skadades och hur allvarligt av Tjernobyl?

Ta sen reda på hur många som skulle dött i förtid/skadats av ett kolkraftverk med Sovjetisk rening(Samma storlek naturligtvis) under samma tid som Tjernobyl levererade el.

Ibland får man sig rejäla tankeställare ;)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

Nu förstår jag inte vart du vill komma. Vad jag ville säga var att rent kolkraftverk som kan lösa ut sina restprodukter i marken på ett miljövänligt sätt, är att föredra framför ett kärnkraftverk där man måste göra av avfallet någonstans i många långa år. Försöker vi säga samma sak?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Ujj, nu sa du det... kolkraftverk och rent i samma mening. *ryyyyysa*

Nä, gör som finnarna. Bygg ett par rediga moderna kärnkraftverk så att vi kan exportera lite el isf att importera en massa. Lägg pengarna det genererar på att utveckla fusionskraftverk så kan vi bokstavligen begrava fissionskraft sen.

Och nej, jag vill inte ha skogar av vindsnurror. Förresten... hur kostnadseffektiva är de? Det lär väl inte vara helt billigt att kajka runt i ett enormt fält av sådana och byta/serva mekaniken efter ett tag... Se bara på gammal beprövad mekanik i existerande kraftverk. Behöver löpande service. Har de hittat på underhållsfri mekanik nu? (och befintliga kraftverk är betydligt mer lättillgängliga än vindsnurror utgödslade i havet)
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

ctrl: Passa också på och fråga hur ställningen i utsläppt radioaktivitet står mellan kärnkraftsolyckor och kärnvapensprängningar. När du ändå håller på. Men säg inte att jag föreslog det...  :D
Mvh  - Stefan -


granQ

hade diskussionen idag i skolan, slog till med argumentet att dom få tusen som dog under kärnkraftsolyckor är litet pris för den välfärd som vi fått ut av dom.

å andra sidan var nivån på diskussionen att globala uppvärmingen är rätt bra ur ett miljöperspektiv, för då minskar vi ju kostnaderna för uppvärmning av husen, vilket sparar på miljön, fiffigt va ? ;)

nä men seriöst, kärnkraften är inte lösningen långvarigt.. men tills dess vi har lite fler förslag kan vi köra på det. Sen tror jag inte sverige är behov av mer energi viserligen, utan att effektivare ta tillvara den vi har. Jag använder elen i mitt rum väldigt effektivt, lampor är sällan tända en sekund mer än nödvändigt (typ aldrig), och jag tar inga kallstarter på datorn i princip.. ;)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Mr Jim

#37
QuoteOriginally posted by granQ


            hade diskussionen idag i skolan, slog till med argumentet att dom få tusen som dog under kärnkraftsolyckor är litet pris för den välfärd som vi fått ut av dom.

Det är alltid roligt med diskussioner och debatter där folk vågar ta upp lite fräcka argument, något jag saknar mkt på universitet, många är väldigt pk.

Sen gillar jag vindsnurror(På berg eller ute till havs)/undervattenssnurror, dom räcker ju såklart inte till industrier etc men till mindre samhällen är dom optimala, där folk förstår fördelarna med att inte ha 25 julgranar tända samtidigt.

Det stora problemet vad jag förstått med vindkraft är väl att "spara"-strömmen man producerat, kanske borde titta lite på hur mobiltelefonsnissar forskar kring sina batterier.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Horizon

Sverige ligger tydligen i topp när det gäller elanvändande i Europa. Vi skulle kunna spara mycket pengar och miljö (kanske?) genom att vara mer effektiva med hur vi använder elektronerna. Men... att aldrig göra kallstarter på datorn är väl knappast effektivt? Den står ju och ström jämt då juh? Eller har jag missförstått? Själv försöker jag stänga ner burken när jag inte ska använda den på två timmar ungefär.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

appropå det där med global uppvärmning, ursäkta min dumhet men ligger inte det största delen av polarisen under vatten? Is tar ju som bekant mer plats än samma mängd vatten, borde det då inte betyda att om isen smälter sjunker vattennivån? Har jag missat nåt fundamentalt?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst