News:

No significant change

Main Menu

Sverige oljeoberoende 2020?

Started by Horizon, October 01, 2005, 11:12:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Artikel i AB om risken för europeisk elbrist i vinter och de bristfälliga svenska föreberedelserna:

länk

SledgeHammer

Börjar de lagra email kräver jag att alla som vill kommunicera med mig via email använder pgp eller liknande...
Mvh  - Stefan -

Horizon

Intressant på Vetenskapsmagasinet idag. Handlade om hur man ska kunna stänga ner de svenska kärnkraftverken och ersätta den energin med annat, bland annat ren kolkraft (!) Lät intressant men jag vill nog se en mer noggrann uträkning innan jag tror på sånt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

mm, jag såg slutet på det...
Jag måste säga att det verkade lite som att de bara propagerade för att stänga ner kärnkraftverken...
Visst, kolkraften kan bli ren (om den teorin stämmer), men det övriga om att vi ska skära ner på strömanvändandet och att det blir så mycket bättre om vi eldar hemma i stället för att ha eluppvärmda hus är ju rent idiotiskt...
Visst man kan elda pellets, men det blir ju utsläpp ifrån det också (fast de blir hemma i stället för ifrån kraftverket), pluss att om vi nu ska gå över ifrån att ta elen ifrån våra egna kärnkraftverk till att importera så flyttar vi ju pengar utomlands, det är sånt som gör att sveriges ekonomi inte håller riktigt...

Det är inte fel att börja utnyttja biobrännsle, den tekniken är långt ifrån färdigutvecklad, och det kan nog ge bra el ett tag framöver, men att först ta bort kärnkraften som inte ger några utsläpp för att sedan köpa in smutsig el under tiden det tar att utveckla biobrännslesystemen tillräcklig för att ersätta, det är ju helt idiotiskt...
Om man ska ersätta så är det ju lika bra att hitta ett fulgott alternaiv först, sen efter det så kan man gå över till att använda det (eftersom att kärnkraften redan finns och inte släpper ut nått)...

Sen så är jag lite skeptisk till folk som absolut vill avveckla kärnkraften, hittills har jag inte hört några argument som gör kärnkraften sämmre än något av de fossila brännslerna...
De personer som jag har hört hittills har inte vetat vad de pratar om, de har bara fått nån fix idé om att kärnkraft är dåligt...

jaja, det är därför jag inte tittar så mycket på sånahär program, om de håller sig helt tekniska för att beskriva tekniken så är det en sak, men när man kan läsa in ett så klart motiv som man inte håller med om, då blir man sur att TVn är ett enkelriktat media, och det gör att man inte lyssnar tillräckligt för att sätta sig in i hur det skulle funka...
...000... =)

Mr Jim

Industrins behov är viktiga att tillfredställa, sen bör man i alla såna här funderingar titta med olika perspektiv. Med ett aktörsperspektiv säg en kärnfamilj/villa så kan man ju faktiskt konkret göra saker som får hemmet att bli mer självförsörjande. Vet att man får subventioner om man börjar använda jordvärme/värmeväxlare, farsan funderar på det och är väldigt nyfiken själv på tanken med "hyfsat"-självförsörjande hus jag också, smådetaljer egentligen som på lång sikt kan göra rätt stora skillnader. Men jag tror som jag skrivit ovan att det krävs konkreta subventioner för att folk ska börja ändra sitt ekorre-beteende.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

granQ

ren kolkraft var väl överdriva, såfall är kärnkraften också helt ren, eftersom man gräver ner skräpet under marken (som dom tänkte göra med avfallet från kolkraften)..

det där med etanol är inte heller helt bra, viserligen miljövänligare men läst att explosionsrisken är betydligt högre.. kanske något oljebolags propaganda, men någon om har koll?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

Skräpet de skulle skicka ner i marken igen är koldioxid och tanken är att den skall lösas ut i grundvatten och mark över ca. tusen år, till skillnad från radioaktivt kärnavfall som har en halveringstid som är mycket längre. Får se hur det funkar, de skulle ju bygga en provanläggning i Tyskland som ska vara klar 2007.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

Japp, ska bli högst intressant att se hur det funkar...
...000... =)