News:

No significant change

Main Menu

Sverige oljeoberoende 2020?

Started by Horizon, October 01, 2005, 11:12:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Nä jag får nog hålla med dig ft, det är nog ett folkrättsbrott det där... Ser ut som om jag kommer hamna inför Fk Fjun tribunalen. :p :D

Som du säger Horizon så undrar man ju vad som är den långsiktiga planen och på vad det hela grundar sig.

granQ

kan ju vara så enkelt att olja bara menas sån som är svart och borras ur jorden, medans annan (raps osv) får vara kvar i främst industri medans "ineffektiva" användingsområden som vila uppvärmning skall bort?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Mr Jim

Sossarna skulle ju kunna få tummen ur röven och ta bort momsen på "miljö"-vänliga bränslen som etanol etc, dom har ju precis börjat värsta studien i västerbotten där man bygger fabriker i liten skala som ska framställa etanol (mmm). Man måste ju subventionera om folk ska börja köpa, dom kommer ju göra det om det blir mkt billigare, sen om vi inom sverige tillverkar bränslet kommer ju pengarna tillbaka till oss (men antagligen inte så länge).
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mr Jim

Nu brummar den tjocka björnen eller hur man nu ska beskriva Göran, kanske godsägaren? Nåväl, oljan ska bort till 2020 säger Göran på sossarnas kongress;

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=482247&previousRenderType=6
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Horizon

QuoteOriginally posted by Mr Jim

Sossarna skulle ju kunna få tummen ur röven och ta bort momsen på "miljö"-vänliga bränslen som etanol etc...


Gissa vad som händer så fort inkomsterna från bensinskatten börjar att minska. Precis... fullt med olika spännande skatter på miljöbränslena. Vad ska man annars fylla hålet från bensinskatten med? :-OO

Så... jag tror inte att de kommer att ta bort eller sänka momsen på miljövänligare alternativ. Allt för att kunna "smyga" över till andra bränslen utan att påverka ekonomin för hårt. Sad but true.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Men. varför inte förekomma FN och beskatta email..? ;)
Fast... kanske inte.
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

Iallafall verkar det ju som Svea Rike snart ska få lagra dina mail dock ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

BEQ

Undrar vad de har tänkt att man ska flyga på? Förstår inte riktigt ideologin med att stänga ner flera kärnkraftverk så att vi de senaste vintrarna varit tvungna att sitta med andan i halsen när elen är på väg att ta slut, trots smutsig elimport. I år när vi väntar en riktig vargavinter enligt meteorologerna, finns det mycket lite el att importera på den europeiska elmarknaden och man har höjt effekten på de svenska kärnkraftverken.

Min mening - bygg fler kärnkraftverk....