News:

No significant change

Main Menu

Bilder på forumet.

Started by Rivvern_, September 27, 2005, 08:35:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Jag skulle tycket det vore assbra om vi kunde ladda upp bilder på forumet. Idag så kan vi ju inte ladda upp nånting. Och det är ju inte alltid så lätt att få upp bilderna på nätet. OCh har man dessa på forumet så stannar det ju kvar.

Vem är det som har hand om forumet? Är det inte typ Snajpern. Går det?

Andreas

Det finns ju flera gratistjänster på nätet just för sådant.

http://photobucket.com/ t.ex.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

Förvisso, men en egen bild-FTP vore najs.

Tror att Snajper har planer på att avveckla webhostingen av Nosig snarare än att utöka den. Men i det skedet vi byter "hotell" så kan det helt klart vara en idé att se till att få med en FTP.

Frågan som då aktualiseras är vilka som har access till en sådan och med den ligger det nära till hands att fundera kring det här med förening/avgift och för dess medlemmar privilegiet att ha tillgång till en FTP.

Nu behöver det inte vara så krångligt, en burk, ett ip, en hårddisk och alla som är reggade här och vill ha konto får det. Enbart bilder med flygmateriel får laddas upp.

Fast, vem tillhandahåller det, hur gör vi med bilder med äganderätt vi inte har... blä, det går ju att göra hur krångligt som helst. Det skulle vara där ett medlemsskap skulle vara bra för att hålla lite kontroll över det.

snappahead

Rivvern_

Jag skulle ju lätt kunna betala en hundring varannan eller var tredje månad.

Eller om någon kunnig tar på sig ansvaret och fixar en ftp/hotel. Då skulle ju denna person kunna ha en tråd där han(/hon??) visar eventuella faktureringar och sen hur mycket pengar som behövs. Påminner han att det behövs lite pengar så är det ju bara sätta in en hundring eller så. Och då borde det ju oxå visas i en tråd vilka som betalat och hur mycket de har betalat. Men huvudsaken är att det är frivilligt. Inga krav här. Och jag tror ju att de flesta på NOSIG är så pass ärliga att de skulle kasta in pengar när det behövs.

Jag skulle tycka att det vore ganska kul att ha hand om detta men eftersom jag inte kan ett skit om forum,hemsidor, och webbhotel så är jag nog inte direkt lämplig.

BTW: Observera min egna trådkapning! :D

Andreas

Nosig.se ligger ju på ett webbhotell där det borde finnas möjlighet till sådant.
Just nu ligger Obizzz ute med pengar för den tjänsten, en tjänst som säkert måste utökas om den ska användas som lagringsutruymme.
Utökning=ökade kostnader.

Jag tror vi har varit inne på det här tidigare. Problemet är väl hur det ska skötas och av vem.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Snajper

Hmm... Känns som jag borde kommentera lite här. :)

Jag har idag inga planer på att lägga ner "hostingen" av detta forum, men å andra sidan så lämnar jag inga garantier för upptider och driftsäkerhet. Skulle allt rasa så har jag inga resurser att göra ett snabbt åtgärdande. Anledningen till detta är enkelt. Jag jobbar med att designa, implementera, driftsätta och drifta system med hög driftsäkerhet och jag vet hur mycket tid det tar av min dag och jag vill inte lägga ner den tiden även på min fritid.

Vad det gäller FTP-servrar o.dyl. så ser jag inga större tekniska hinder för det, men jag ställer mig ändå skeptisk till att hosta det på min server. Anledningen är att det är lätt att det hamnar olika upphovsrättsskyddade filer (bilder, filmer, spel...) och som serverägare så är man ansvarig för den informationen och det är inget ansvar jag vill ta.

Jag inser att jag låter som en otroligt gnällig fan, men det får jag ta... :D

/Kalle (Snajper).
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Andreas

En liten fråga vid sidan om. Om det skulle skita sig med nånting, finns det backup för forumets databas så att den går att flytta vidare?
Och vad är storleken på den?

griffin

Du är absolut inte gnällig snajper, jag skulle tänka lika dant.

Och jag menade snarare att det låg närmre till hands att avveckla än att utöka, men inte ville jag implicera att planerna var sådana. Du har talat om att du inte kan garantera hostingen och vi har talat om alternativ tidigare. Det var mitt sätt att förklara att jag trodde att du inte hade några tankar på att utöka med tex bildare. Min vana trogen gillar jag att krångla till allt lite extra! :D
snappahead