News:

No significant change

Main Menu

Glasögon e bra

Started by deBug, August 31, 2005, 23:16:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deBug

Köpte ett par sådan här
Kosta ju inga pengar så det kan vara jul att testa.
Återkomer med rapport.

//deBug

KeyCat

#1
Fan va du handlar! Lyckades du rycka rätt trisslott eller? :D :p

Ser fram emot att testa ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Ser välldigt mycket ut som mina ED-glasses...
Fast de funkar till andra kort än Nvidia (står det i alla fall)...
Jaja, hoppas att de funkar bra...
:)
...000... =)

deBug

QuoteOriginally posted by Dubble0zero
            Ser välldigt mycket ut som mina ED-glasses...
Fast de funkar till andra kort än Nvidia (står det i alla fall)...
Jaja, hoppas att de funkar bra...
:)
Jepp det är samma modesort.
De har sålts under flera namn.
Skillnaden är ju att EDs skeppas med ATI driver (som funkar so-so har jag hört)
Har du fått dina ED att funka med ATI i något spel ?

//Harry

Dubble0zero

Nee, jag försökte ett tag, men jag gav upp sen, jag ska nog gå tillbaka till nvidia i alla fall när jag byter kort...
;)
...000... =)

deBug

#5
Rapport.
Jag har skådat ljuset!

Låt mig först säga att det här med 3D stereo inte är lätt och att jag har full förståelse för att inte alla får rätt på det.
Dagens utrustning är mer att betrakta som en verktygslåda för 3D seende än ett enkelt system.
Om jag inte hållt på med både 3D glasögon på SGI burkar och stereo fotografering så hade jag nog gett upp innan jag fått fullgott resultat.
Problemet ligger lite i att man tittar på en datorskärm som är mindre än en meter från ansiktet. Även om man får rätt på 3D effekten så blir skalan fel.
3D världen ser ut som ett diorama som ligger inne i monitorn. gubbarna i tex OFP ser ut som leksaksfigurer.

Om man använder en projektor och 3D glasögon så har man inte det här problemet utan där är det oftast klockrent att få till en mycket bra upplevelse.
Efter att ha testat ett par dagar med olika inställningar med olika bra resultat så slog det mig att problemet borde gå att lösa med ett par linser.

Kort förklaring om min tankeställning.
När man tittar på en sak så ställer ögonen om två "parametrar" för att behålla en perfekt bild.
1 Fokus i ögats lins. Precis som en kamera så måste ögat ändra linsen för att få fokus på olika avstånd.
2 Bara en liten del av ögat är högupplöst, Hjärnan riktar in båda ögonen så att det objektet som man har valt att titta på hamnar i mitten på det högupplösta området i båda ögonen.
Tittar man tex på en sak en meter framför sig så "skelar" ögonen lagom mycket så att båda ögonen ser samma bild. Tittar man på objekt oändligt långt borta så skelar man ingenting utan båda ögonen tittar då rakt fram.

Justeringen av dessa två parametrar är sammankopplade av hjärnan så väljer man att tex titta på ett objekt på ett visst avstånd så både "skelar" man lagom mycket samtidigt som ögats fokus förändras för att ge en skarp bild.

Det här gör att det är enkelt att få en bra 3D effekt med en projektor men inte med en skärm.
Det enklaste är nämligen att datorns 3D program genererar två bilder som simulerar två ögon som tittar rakt fram med en förskutning i sidled på ca 6cm (avståndet mellan ett par ögon) och presenterar det på en skärm. Står man då ett par meter ifrån skärmen så tänker hjärnan OK, den är flera meter bort då skall ögats lins stå på stort sett oändligt och ögonen skall inte "skela" och vips, så framträder 3D effekten snabbt hos betraktaren utan större problem.

Men med en datorskärm så tänker hjärnan, den där datorskärmen är bara 50cm ifrån mig då får vi skela rätt bra och ställa om fokus samtidigt.
Ett problem är då att datorprogramet inte "skelar" i sin simulering utan visar två bilder så som de virtuella ögonen tittade rakt fram.
Visserligen finns det bot för det här. Nvidia har en inställning som bestämmer hur mycket de virtuella ögonen skall skela. så man kan ställa om det så att de sammanfaller.
Jag mixtra med det i ett par dagar och fick det att fungera bra men som sagt diarama effekten var påtaglig. Inte så konstigt iof. Hjärnan vet att den tittar på något som ligger 50cm framför mig och då är det ju självklart att den där lastbilen i OFP inte kan vara större än en leksak.
Om man tänker på det så är det logiskt. Hur vet hjärnan om den där bilen den ser är en lastbil på 5m avstånd eller en leksaksbil på 50cm avstånd om de båda tar upp lika mycket vinkel av synfälltet ? Ja den vet ju hur närma den är genom att den vet var den har justerat ögats fokus till.
Är ögat justerat till fokusavstånd 50cm ja då måste det vara en leksaksbil.

Jag funderade lite på det där och hade som mål att jag skulle få till det så att min hjärna skulle uppfatta 3D värden i tex OFP som normalstor och inte som ett litet diarama i min monitor.
Jag kom fram till att om man kunde få min ögon att titta rakt fram utan att skela och ställa in de virtuella ögonen för samma sak så borde hjärnan tolka det som jag ville.
Problemet är att mina ögon även kommer att ställa om ögats linser för oändligt avstånd så min skärm kommer att hamna utanför fokus.
En fresnell lins kan fixa det, så jag provade med det framför skärmen.
Det fungerade hyffsat bra men gav inte helt rätt djup ändå.
Då slog det mig att ett par läsglasögon borde fixa biffen.
Satte på mig ett par läsglasögon med styrka 1 i diopter under 3D shutter glasögonen och satte simmens virtuella ögonseperation till max (ca 6 cm uppmätt på bildskärmen)
Och Shabang! Jag står på en kulle i OFP och ser landskapet breda ut sig synbart 100tals meter framför mig.
Djävla va bra !

Testa att köra igång LOMAC och hängde på som en betraktare efter en SU27 som flög ett AI mission. Fy fan va coolt! Kändes nästan kallt att hänga där ute i luften runt planet när det flög fram på höjd!  
Höll på och skita på mig när planet helt plösligt flög i bitar av en SAM.
Hjärnan var helt övertygad av att det där planet som såg fullstort ut har exloderat i en eldboll av gigantiska proportioner och nu fan Harry kommer du att ramla ner mot jorden som du ser där nere flera 1000 tals meter under dig.
Mycket realistiskt!

Att få den känslan framför en projektor vägg på flera meter har jag fått förut med 3D shutters men det var första gången som det verkligen kändes lika rätt framför min lilla 21" skärm!
Och allt beroende på att jag körde med ett par läsglasögon som komplement!

Har funderingar på att skaffa ett par billiga Claes Ohlson läsglasögon med diopter 2 för att se om det inte blir ännu bättre då, återkommer isåfall med ny rapport. (Diopter 1=Ögat kan ställa sin fokus på oändligt och ändå se föremål på 1m håll, diopter 2 samma sak men för föremål på 50cm avstånd, man kan altså gå närmare skärmen vilket borde ge större synfällt och mer "imersion")  

Så recept för ett lyckat resultat för min del är följande:
1 Monitor med läsglasögon innanför shuterglasögonen.
2 Nvidia grafikkort med 3D drivers
3 Ställ in ögonseperation i simmen till max avstånd och ingen större "skelning"

Slutligen så kan jag rekomendera alla att prova billiga 3D shutters med Nvidia kort (ATI går ej, har provat med EDimmensionals ATI driver, skräp)
Ni kanske inte får lika bra resultat som jag och det kräver mycket mek, men om man får till allt så är det en enorm känsla.

Simmar som provats:
MOHAA, fungerar bra men siktet är ej 3D så man kan inte träffa något, Nvidias fix för detta är ett överlagrat sikte som de kallar för "lasersight" fungerar ej i MOHAA Breaktrough.
OFP, fungerar bra, vissa issues med siktet, rök och eld ej 3D, fallskärmshoppare ej 3D.
LOMAC, Fungerar bra, labels ej 3D, bör slås av.

/debug




Phlerp

Läge med andra ord att tipsa tillverkarna att sätta in linser default... Eller börja konkurrera med egna shutters :)

deBug

QuoteOriginally posted by Phlerp
            Läge med andra ord att tipsa tillverkarna att sätta in linser default... Eller börja konkurrera med egna shutters :)
Ja jag funderade faktiskt på det och diskuterade det med KeyCat men vi kom väll fram till att tillverkarna ju faktiskt inte vet om man skall använda dem för att titta på en projektor bild eller en bildskärm. Skall man titta på en projektor bild så skall man ju inte ha linser framför dem.
Eller också så skiter de i det, man kan ju trots allt få en bra 3D känsla utan linser, det är bara skalan som tolkas fel. Bara de får sålt sina glasögon och det ger 3D så skiter de nog i om skalan upplevs som korrekt ;)

//Harry