News:

No significant change

Main Menu

Minirewiev F4AF

Started by Control87th, July 04, 2005, 21:32:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Control87th

Idag installerade jag Falcon AF :D

Installationen var mycket smidig, inga konstigheter. Har man lirat Falcon förut så känner man igen sig i gränssnittet. Efter att ha trixat till grafikinställningar, ljudvolym etc. Så drog jag igång en kampaign. (Det finns en tråd på SimHQ oed en virtuell joydrivis som kan få flera kontroller att se ut som en för windows, ett tips för er med roder/egenbyggda prylar.)

Jag tog den defaultvalda kampaignen men satte styrkeförhållande lite mer i mitt tycke realistiska, serberna fick övervikt på groundforces och AAA men mindre flyg. Valde att prioritera OCA... 40min in i kampaignen skapades en strike mot Zagreb. Jag satte mig i nummer 4... en klassisk laddning med 6BLU107, 4 slammers och två tankar.

Trots m21 och m29 i luften tog jag mig till målet och tillbaks helskinnad :D min lead klarade sig också men paketet som helhet tog stora förluster. War is hell!

- Grafiken är pyttelite sämre än BMS men det uppvägs av färre fel, jag gillar AF dimma. För mig duger molnen, det är definitivt inte BMS1.03 så Keycat blir nog inte helt nöjd ;)

- Saknar de senare F-16 FM som finns i BMS, planet har inte riktigt samma fina känsla som i de senare BMS, helt ok men ett litet steg tillbaka.

- Systemmoddeleringarna är inte riktigt på BMS nivå, radio, ILS mm verkar inte lika bra implementerat å andra sidan så fungerade ATC perfekt.

Efter att ha lirat det i 45min är mitt preliminära betyg att F4 AF är ett litet steg tillbaka men ett steg väl värt att ta om multiplayer är stabilare.

:D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Obizzz

#1
Håller med, det är värt att ta ett litet steg tillbaka (man visste ju nästan att det skulle hända förr eller senare ändå) för att får en riktig standard

Vad man läst i intervjuerna och så verkar det ju som att de planerar att förbättra det eftersom, de första rapporterna visar ju dessutom att det säljer bra så jag är hoppfull inför framtiden.

Vågar man hoppas på ett Nosiglan framöver tro? :) Kanske en comeback för göteborgsservern?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Lupson

Jag hoppas både på Nosiglan och att mitt ex. dimper ner i brevlådan innan min gräsänklingsvecka är slut...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

KeyCat

#3
Låter mycket positivt! Även om vädermodelleringen (ännu!) inte är riktigt upp till BMS 1.03 är det som du säger andra saker som helt klart överväger. Det bästa av allt är att det nu finns en stabil och officiell version med ett seriöst utvecklarteam bakom.

Att de prioriterar att först av allt få en stabil grund med fungerande kampanj och multiplayer att bygga vidare på är ett stort plus! Eliminerar ju kravet att både vara aktiv Voodoopräst och F16 pilot för att kunna köra Falcon :D

Som sagts tidigare så är grafik långt ifrån allt (även om jag inte direkt räknar väder till grafik). Kolla bara på LOMAC, visst superbra grafik men i nuvarande form så är spelvärdet = -1.

Också glädjande att F4:AF säljer bra och min förhoppning är givetvis att Lead Pursuit på lite sikt kommer att förbättra både väder och grafik. Detta är de "grabbar" som snackat minst och fixat mest tidigare till F4 och detta genom reverse engineering och HEX-hack! Nu med full (och legal) tillgång till källkoden är det bara tid och resurser (pengar) som sätter gränsen...

Detta är förhoppningsvis början på en ny "falcon era" och vem vet om allt går bra kanske Falcon 5.0 ser dagens ljus så småningom :)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

loke

QuoteOriginally posted by KeyCat                Detta är de "grabbar" som snackat minst och fixat mest tidigare till F4 och detta genom reverse engineering och HEX-hack!

Detta är ju iofs inte riktigt sant. De har alltid haft källkoden. Även om det gjordes några hex-hack så var huvuddelen av arbetet gjort i normala releaser av nykompilerade versioner. Dessutom hade nog ytterst få av hex-hacken hade varit möjliga utan tillgång till källkoden.

zurgoth

Håller på och kör igenom träningsuppdragen innan jag ger mig in i campaign mode, inte haft några problem ännu, installationen gick smooth medans WoW kördes i bakgrunden :D Man börjar bli bortskämd med HT helt klart, får nog bli en AMD X2 längre fram, den verkar som skapad för Falcon4 Allied Force.

Som gammal avdankad goth/synthare/freak så tycker jag den nya UI musiken är riktigt trevlig, påminner dock en hel del om EvE Online.

Hade en lång duel med en Mig21 inatt (match game mode) och höll på o plantera min stackars Viper rakt i ett berg, above sea level altitude kan vara farligt om man inte har koll på omgivningen hehe :)


Justin Case

Jag och Skutte lirar falcon ganska ofta, nu när F4:AF har kommit så kanske vi kan bli lite fler. Jag körde några pass ensam igårkväll och lyssnade på RedRiver och BEQ mfl. när de satt i sin "arkad-hörna" och lirade BF2:-I

KeyCat

#7
QuoteOriginally posted by loke
Detta är ju iofs inte riktigt sant. De har alltid haft källkoden. Även om det gjordes några hex-hack så var huvuddelen av arbetet gjort i normala releaser av nykompilerade versioner. Dessutom hade nog ytterst få av hex-hacken hade varit möjliga utan tillgång till källkoden.

Hänger inte riktigt med...Menar du att vissa i communityn hade tillgång till källkoden innan den blev läckt???

Kommer inte ihåg alla detaljer nu men jag vet att bland annat Sylvain Gagnon fixade en hel del feta buggar och detta skedde innan källkoden var "publik".

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<