OFP men inte i realtid?

Started by ft, June 15, 2005, 17:26:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

ft

Finns det något spel som simulerar infanteritaktik på gruppnivå men inte i realtid? OFP men med tid att tänka efter och möjlighet till mer direkt styrning av hela gruppen, ungefär?

Det bästa exempel jag funnit är gamla X-COM, som trots många restriktioner (rutnätsbaserat o s v) gjorde att en vettigt upplagd taktik lönade sig. Man tycker att det bör ha överträffats vid det här laget...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

Tror inte att folk var så speciellt intresserade av turbaserat squad-RTS. Själv har jag letat efter nåfot liknande länge. Tycker att X-coms schackliknande stil är spelvärd fortfarande vilket man inte kan säga om många spel som är lika gamla.

Obizzz

Hmm i 101st Airborne styr man 18st fallskärmsjägare ej i realtid men jag tyckte det var rätt segt :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Rivvern_

Jag gillar faktist Close Combat 5.. Gjorde inte det i början men nu börjar jag se skönheten i det.. Om det är nån som vill slåss lite mot mig så är det bara att säga till!

Jotte

#4
Istort sett alla försök som gjorts på dylika teman de senast 5-10 åren har varit floppar. Och då inte pga att de varit IGUG baserade utan på att speldesignen i övrigt varit urkass. Inget har ens kommit inärheten av XCOM 1 och 2. (Elller varför inte gamla klassiern Laser Squad) Allt ska ju tyvärr vara RTS idagens läge :-OO
Ryser vid blotta tanken på hur Hasbro lyckades misshandla varumärket Squad Leader när de gjorde sin PC "portning" av den brädspelsklassikern.

Det enda som varit något så när i närheten av XCOM var Silent Storm som kom för några år sedan. Inte riktigt vad du frågade efter men det närmsta jag kan komma på förutom det som Obizzz nämnde.

simon

QuoteOriginally posted by RedRiver


            Jag gillar faktist Close Combat 5.. Gjorde inte det i början men nu börjar jag se skönheten i det.. Om det är nån som vill slåss lite mot mig så är det bara att säga till!

Nu efterfrågades ju spel som INTE var realtidsbaserade... :p


I övrigt är CC5 grymt kul.


Kanske man ska tipsa om TOAW?

http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=3478


Kanske inte direkt vad du letade efter, men alltid något... ;)

granQ

CC5 är knappt i realtid...

och måste väl vara bland dom bästa då både USMC och amf4 användt spelet just för delarna att lära sig använda understöd innan man framrycker.

Och redriver,jag lirar nästan dagligen cc5 nu.. har spridit spelet i SFP kanalen så där finns folk som gärna lirar.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

simon

QuoteOriginally posted by granQ


            CC5 är knappt i realtid...

och måste väl vara bland dom bästa då både USMC och amf4 användt spelet just för delarna att lära sig använda understöd innan man framrycker.

Och redriver,jag lirar nästan dagligen cc5 nu.. har spridit spelet i SFP kanalen så där finns folk som gärna lirar.

På vilket sätt är gruppstriderna i CC5 INTE i realtid?   :-o