Kineserna är på krigsstigen

Started by Horizon, April 16, 2005, 12:39:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mr_Pyro

#56
QuoteOriginally posted by Horizon


           
QuoteOriginally posted by Mr_Pyro


            Instämmer i debatten om att kärnkraften borde byggas ut i sverige.
Ett problem är dock att tillgången på uran ej är oändlig. Priserna har skjutit i höjden sedan Kina, Indien och Ryssland beslutat bygga en massa nya reaktorer.
Läs mera här

Vad sverige borde satsa på är thorium modererade reaktorer. Dessa är säkrare än de traditionella uran drivna reaktorerna som vi använder oss av i dag. Orsaken till den höjda säkerheten är att man aldrig har så mycket klyvbar massa inne i reaktorn så att en okontrollerad kedjereaktion skulle kunna inträffa. Hela processen hålls i gång av en utanför reaktorn, placerad partikelaccelerator.
Thorium finns i mycket större mängder än uran. Thorium reaktorer skulle täcka jordens energibehov i över 4000 år. Avfallet från thorium reaktorer är ej lika långlivat som från dagens reaktorer, radioaktiviteten har klingat av efter ca 500år!!! Avfallsmängderna är bara 3% jämfört med en likvärdig "vanlig" reaktor.
Läs mera här
Subkitiska thorium reaktorer är en rätt ny idé, som först blev påtänkt 1989. Man håller bla på och bygger en thoriumreaktor i Spanien, så det är ingen utopi.

Rapsolja är intressant som fordons bränsle. Den Tyska firman Elsbett utvecklar och säljer rapsolje konverteringskitt för moderna direktinsprutade diselmotorer.
Mera info på deras sida

mvh
/Mr_Pyro

Bra inlägg och intressanta länkar. Vill bara påpeka en sak. Saxade följande från Matt Savinars hemsida "Life after the oil crash" angående kärnkraft som ersättning för olja och fossila bränslen:

"Assuming we find answers to all questions regarding the cost and safety of nuclear power, we are still left with the most vexing question of all:

Where are we going to get the massive amounts of oil necessary to
build all of these reactors, especially since they take 10 or so years to
build and we won't get motivated to build them until after oil supplies
have reached a point of permanent scarcity?

Again, as with other alternatives to petroleum, nuclear should certainly "be on the table." But if you're hoping that it's going to save your butt from the ramifications of Peak Oil, you are sorely mistaken.


Bara en tanke... jag tror att vi kommer att behöva tänka både tolv och tretton steg längre i framtiden. :-/


Mja..
Jag tror att man skall ta beräkningarna på "the life after the oilcrash" med en nypa salt. Enligt dem så är etanol producerad av jordbruksråvaror, en netto konsument av energi och konsumerar mera resurces än vad man får tilbaka i form av bränsle.

Som snart färdig Lantmästare, (Akademisk bonde) så gjorde jag en snabb överslagsberäkning på vad jordbruket skulle kunna tillföra i sv.

För att odla ett ha Raps behöver jag lägga ner ca 2-3 timmar i fält, säg 3 timmar så har vi tagit hänsyn till transport och dötid. Bränsleåtgången är ca 25 l/h --> 75 l totalt per ha. Strukturrationalisering och effektivisering kommer garanterat att ha minimerat den siffran till 2 h/ha inom en 10 års period.
Tar jag en skörd på 2500 kg/ha med en oljehalt om 30% så ger det 750 liter olja per ha. Alltså en tiodubbling av den mängd drivmedel som jag satt in i produktionen.

Detta är givetvis ej hela sanningen, det går åt stora mängder naturgas (naturgas fyndigheterna väntas räcka ganska länge, iaf seklet ut) för att framställa konstgödsel och att torka grödan efter skörd. Dessutom så kan man ej odla ex raps oftare än vart 6e år på samma skifte. Men det finns andra oljegrödor att odla...GMO....
Så visst kan jordbruket bli en netto leverantör av fordons bränsle.

mvh
/Mr_Pyro

Jotte

QuoteOriginally posted by Mr_Pyro


           
QuoteOriginally posted by Jotte


           
QuoteThorium reaktorer skulle täcka jordens energibehov i över 4000 år.

Nyfiken fråga, är det mätt med dagens energiförbrukning eller är en ökning med i den kalkylen?

Då ingen skulle kunna beräkna elförbrukningen år 6005 med någon större nogranhet, så kan vi nog ganska lätt anta att det hela är basserat på dagens energiförbrukning. :-)

mvh
/Mr_Pyro

Frågan kom av att ibland används progressiva/exponentiella kurvor vid framtidskalkyler. De är ju oxå baserade på dagens och "gårdagens" behov men resultatet blir ändå lite annorlunda.

Horizon

QuoteOriginally posted by Mr_Pyro
Så visst kan jordbruket bli en netto leverantör av fordons bränsle.

mvh
/Mr_Pyro

Nettoleverantör eller inte. Hur mycket raps måste du inte odla för att täcka energibehovet bland världens snart miljarder fordon med explosionsmotorer? Det är den stora knäckfrågan. Biodiesel togs ju som exempel och Savinar kom fram till att man i stort sett skulle behöva använda hela Afrikas areal för att bara odla grödorna som krävdes för detta.

Men jag håller med om att man nog ska ta hans beräkningar med en nypa saltz... iaf vill jag tro att de inte stämmer... så jag går ut och sätter mig i min nya SAAB och kör en liten runda... :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr_Pyro

QuoteOriginally posted by Jotte


           
QuoteOriginally posted by Mr_Pyro


           
QuoteOriginally posted by Jotte


           
QuoteThorium reaktorer skulle täcka jordens energibehov i över 4000 år.

Nyfiken fråga, är det mätt med dagens energiförbrukning eller är en ökning med i den kalkylen?

Då ingen skulle kunna beräkna elförbrukningen år 6005 med någon större nogranhet, så kan vi nog ganska lätt anta att det hela är basserat på dagens energiförbrukning. :-)

mvh
/Mr_Pyro

Frågan kom av att ibland används progressiva/exponentiella kurvor vid framtidskalkyler. De är ju oxå baserade på dagens och "gårdagens" behov men resultatet blir ändå lite annorlunda.

Frågan var helt motiverad.
Men jag är skeptisk till värdet av att använda progressiva mm kalkyler på så lång sikt som 4000 år. Siffran 4000 år har nog en felmarginal på +- 50% ;-)

mvh
/Mr_Pyro

Mr_Pyro

QuoteOriginally posted by Horizon


           
QuoteOriginally posted by Mr_Pyro
Så visst kan jordbruket bli en netto leverantör av fordons bränsle.

mvh
/Mr_Pyro

Nettoleverantör eller inte. Hur mycket raps måste du inte odla för att täcka energibehovet bland världens snart miljarder fordon med explosionsmotorer? Det är den stora knäckfrågan. Biodiesel togs ju som exempel och Savinar kom fram till att man i stort sett skulle behöva använda hela Afrikas areal för att bara odla grödorna som krävdes för detta.

Men jag håller med om att man nog ska ta hans beräkningar med en nypa saltz... iaf vill jag tro att de inte stämmer... så jag går ut och sätter mig i min nya SAAB och kör en liten runda... :-/


Jorden har ca 3,5 till 8,8 miljarder ha odlingsbar yta.
Om vi räknar med att ett energisnålt fordon dar 4 l rapsolja per 100km och att varje fordon kör 10 000km per år, så blir det 400 l/år per fordon.  Om varje ha producerar 700 l netto, så skulle vi kunna driva 6,7 till 15,4 miljarder fordon. Och nu har jag bara räknat med en oljeutvinningsgrad på 28% på rapsen. 2/3 energi och proteinrik rapskaka blir över, villket är ett utmärkt djurfoder. Genteknik mm skulle ju kunna öka avkastningen och oljehalten markant.
Med raps i en 6-årig växtföljd så kan vi utan några gigantiska förändringar driva en fordonspark på 1-2 miljarder fordon. Och ändå odla mat på fälten 5 av 6 år.
Oljan annvänds ju till så mycket mera än att driva fordon, så visst kommer vi troligen se en övergång till ökad urbanisering och  användning av kollektivtrafik mm.

mvh
/Mr_Pyro

Horizon

Jag får lita på dina uträkningar kring rapsen och hoppas att det ligger något i det hela. Har bara en känsla av att det är något som fattas... :-/ Det ska verkligen bli intressant att se hur framtiden ter sig!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

QuoteOriginally posted by Mr_Pyro


           
QuoteOriginally posted by Jotte


           
QuoteOriginally posted by Mr_Pyro


           
QuoteOriginally posted by Jotte


           
QuoteThorium reaktorer skulle täcka jordens energibehov i över 4000 år.

Nyfiken fråga, är det mätt med dagens energiförbrukning eller är en ökning med i den kalkylen?

Då ingen skulle kunna beräkna elförbrukningen år 6005 med någon större nogranhet, så kan vi nog ganska lätt anta att det hela är basserat på dagens energiförbrukning. :-)

mvh
/Mr_Pyro

Frågan kom av att ibland används progressiva/exponentiella kurvor vid framtidskalkyler. De är ju oxå baserade på dagens och "gårdagens" behov men resultatet blir ändå lite annorlunda.

Frågan var helt motiverad.
Men jag är skeptisk till värdet av att använda progressiva mm kalkyler på så lång sikt som 4000 år. Siffran 4000 år har nog en felmarginal på +- 50% ;-)

mvh
/Mr_Pyro

Helt sant att det vore galet Pyro men "assumption is the mother of all fuck ups" :D

Mr Jim

QuoteOriginally posted by Mr_Pyro


           
QuoteOriginally posted by Horizon


           
QuoteOriginally posted by Mr_Pyro
Så visst kan jordbruket bli en netto leverantör av fordons bränsle.

mvh
/Mr_Pyro

Nettoleverantör eller inte. Hur mycket raps måste du inte odla för att täcka energibehovet bland världens snart miljarder fordon med explosionsmotorer? Det är den stora knäckfrågan. Biodiesel togs ju som exempel och Savinar kom fram till att man i stort sett skulle behöva använda hela Afrikas areal för att bara odla grödorna som krävdes för detta.

Men jag håller med om att man nog ska ta hans beräkningar med en nypa saltz... iaf vill jag tro att de inte stämmer... så jag går ut och sätter mig i min nya SAAB och kör en liten runda... :-/


Jorden har ca 3,5 till 8,8 miljarder ha odlingsbar yta.
Om vi räknar med att ett energisnålt fordon dar 4 l rapsolja per 100km och att varje fordon kör 10 000km per år, så blir det 400 l/år per fordon.  Om varje ha producerar 700 l netto, så skulle vi kunna driva 6,7 till 15,4 miljarder fordon. Och nu har jag bara räknat med en oljeutvinningsgrad på 28% på rapsen. 2/3 energi och proteinrik rapskaka blir över, villket är ett utmärkt djurfoder. Genteknik mm skulle ju kunna öka avkastningen och oljehalten markant.
Med raps i en 6-årig växtföljd så kan vi utan några gigantiska förändringar driva en fordonspark på 1-2 miljarder fordon. Och ändå odla mat på fälten 5 av 6 år.
Oljan annvänds ju till så mycket mera än att driva fordon, så visst kommer vi troligen se en övergång till ökad urbanisering och  användning av kollektivtrafik mm.

mvh
/Mr_Pyro

Intressant uträkning, kanske hör av mig i framtiden för mera av dessa :)

Vet att det florerar ett lagförslag där bensinmackar som överskrider en viss mängd utbud av måste tillhandavara alternativa bränslen är på g, borde nog snabba upp utveckligen då folk börjar se att det lönar sig att köra alternativabränslefordon. Men den tuffa frågan är ju att övertyga majoriteten ;)

Undrar själv om det är möjligt att göra en större produktion av exempelvis etanol i Sverige, kan vi självförsörja oss med alternativa bränslen för att tillfredställa exempelvis den privata bilismen?

Det är ju en intressant framtida marknad för bönder etc iallafall, kanske kan marknadsekonomin hjälpa till på traven, pellets har man ju läst om i ny teknik rätt ofta exempelvis.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com