News:

No significant change

Main Menu

Planerade flygningar

Started by ctrl, March 30, 2005, 15:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ctrl

Du e inte riktigt klok ;)
Ser fram emot bilderna, jag försökte få till en flygning dit, men för få nappade.
Control
87th Stray Dogs VFW


Andreas

#201















Och hoppningen. Landningen filmades även. Jag ska se om "tuben" vill fungera...





Och vad som måste vara den fulaste huvudbonaden som skapats.




















Det var iaf en underbar känsla att falla fritt i 190 km/h, för att cirka minuten senare känna ett lätt ryck och sedan hänga i en skärm 1400 meter upp i luften kurvandes bland molnen innan det var dags att få fast mark under fötterna igen.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Rivvern_

Schyssta bilder! Frugan gjorde samma sak innan sommaren. Hon tyckte det va härligt! Jag höll mig dock på marken.

Lupson

Starkt jobbat! Jag skulle nog inte vilja hoppa fallskärm såvida livet inte hängde på det. Fast hellre det än Bungyjump tror jag. Eller inte, för om skärmen inte vecklas ut ordentligt har man alldeles för mycket tid att fundera på på vägen ned..
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Andreas

Vissa kvällar är jag gruppinstruktör i pump. Inför mitt första pass jag skulle leda, september 07, var jag så sjukt nervös jag den banan jag åt innan kom upp samma väg den kom ner. När tiden var inne så var det rullgardin ner direkt och jag kommer inte ihåg så mycket mer än att det gick hyffsatt. Var dock sjukt nervös.

När jag satt uppe i flygplanet och skulle hoppa så var det mer en känsla av "det här kommer att bli grymt". Sen skulle det vara 1800 pengar i sjön om jag skulle fega ur och åka med planet ner :)

På väg ner innan fallskärmen har löst ut så hinner man inte tänka speciellt mycket. Det går snabbt. Och fartkänslan ökar när man åker igenom moln. Efter det att skärmen har löst ut så hänger man bara där och njuter.

Men visst var det en kick! :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Jag vill inget hellre än att få kasta mig ur ett flygplan med en fallskärm på ryggen (eller från ett torn eller en kran med en snodd runt fötterna) men jag får aldrig tummen ur... Eller hmm, det har ju mest varit en ekonomisk fråga förr. Nu med lite mer stash på kontot kanske man skulle komma upp och iväg? Eller vänta, jag skulle ju ta jägarexamen först så jag får skjuta hagelsprakare. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Idag var jag äntligen upp och flög för första gången på länge. Först tog jag en tur i en PA28, två studsar och en fullstop. Inget märkvärdigt förutom att det var mer trafik på Barkaby idag än på Arlanda... det märks att det var första helgdagen med bra väder på länge.

Mer intressant var andra turen, jag fick följa med upp i en Cozy. Det är en Canard, alltså ett plan med stora vingen bak (och även motor/propeller). Jag flög en liknande long-ez för några år sedan. Cozy är verkligen ett fantastiskt plan. Den är för sin storlek, extremt stabil men ändå lättmanövrerad. Det är svårt att förklara känslan men man kan släppa spaken och fippla med kartor/gps mm. utan att koppla in autopiloten, planet kommer att vara på väg åt samma håll även efter att varit hands-off i ett bra tag. Samtidigt är planet väldigt följsamt och gör precis som man vill när man trycker spaken åt något håll. Den har väldigt liten skevrodersbroms vilket innebär att man kan göra kanska kraftfulla kursförändringar utan att "kulan" lämnar mitten. Prestanda är utmärkt, på 1500 fot endast grovmagrat, flög vi med 155 indikerat för 27l/timme :D

Jag har flugit ganska många småplan numera, olika plan har olika syften och egenskaper. Detta är definitivt planet jag skulle vilja ha för reseflyg när även plånboken skall hållas på gott humör.
Control
87th Stray Dogs VFW


ctrl

Hemkommen från Västerås, på grund av trasiga plan och mycket jobb har min MEIR behörighet varit förfallen sen sista oktober. Ikväll stämde äntligen allting och jag kan nu åter igen flyga på instrument och med dubbla motorer :D

Instruktören tyckte att jag flög anmärkningsvärt bra med tanke på hur lite jag flugit på sistone :D Själv skäms jag för att höjden flera gången var nästan 200 fot fel och för att jag ibland bankade över 30 grader mm. Det jag är mest nöjd med är att motorbortfalls reaktionen verkligen sitter kvar i ryggmärgen, motorbortfallsövningarna gick lysande i alla faser av flygningen.
Control
87th Stray Dogs VFW