News:

No significant change

Main Menu

Beställt en skärm :D

Started by griffin, March 16, 2005, 08:52:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

QuoteOriginally posted by RedRiver


            Funderar på den omtalade "pixeldöden".. Hur inträffar detta? Är det vanligt? Kan man räkna med att ha mindre pixlar om ett par år?


Jag har haft min Eizo FlexScan L557 i två år och har inte en enda knasig pixel.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Har du nån länk?


QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Köp en ViewSonic. De garanterar att du inte har någon död pixel. Och deras nya har 3ms uppdateringstid.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


griffin

Ja, hade den skärmen funnits när jag köpte så hade det blivit den filur. Men jag kan verkligen inte påstå att skärmen min är suddig. *Kanske* om man satte den bredvid en påstått bättre ja...

Samsung är hur som helst bra på skärmar och platta dito. Dessutom har de bra priser.
snappahead

F16_Filur

#20
Ok, försökte lista vad som främst skiljer dem. Priset är nästan samma och för båda gäller 8ms. ViewSonicen har en stiligare fot som ser lite mer kvalitetsmässig ut. Står din 100% stabilt Griffin? N och B ser ut att ha likadana, men läste en dansk recension som klagade på detta.

Samsungen har högre värden på ljusstyrka och kontrast - vad (hur mycket) betyder den skillnaden egentligen?

Vet inte heller hur viktigt det är med digital ingång?

Är det dåligt att inte ha on screen display?

edit: VESA är en monterings standard för platta skärmar. (hålbild för fästskruvarna i fyrkant med avstånd på 75 eller 100 mm)


VIEWSONIC VE910 19# TFT TCO-03

Kontrast 500:1
Ljusstyrka 250 cd/mÃ,²
Anslutningar bild D-Sub
On Screen Display Ja
Höj och sänkbar fot Nej
Vridfunktion (Pivot) Nej
Strömförbrukning (Max) 35W
Dimensioner (BxHxD) 414x407x219 mm
Vikt 5,4 kg


SAMSUNG SYNCMASTER 913B 19# TFT TCO-03 PIVOT

Kontrast 700:1
Ljusstyrka 300 cd/mÃ,²
Anslutningar bild D-Sub & DVI-D
On Screen Display Nej
VESA Standard Ja (VESA 100x100mm)
Höj och sänkbar fot Ja
Vridfunktion (Pivot) Ja
Strömförbrukning (Max) 38 W
Dimensioner (BxHxD) 416,6x420,6x200 mm (med fot), 416,6x349,4x60,2 mm (utan fot)
Vikt 7,2 kg


Sen om man läser pixelgarantin, så verkar det inte som om de garanterar noll döda pixlar. Vilket ingen annan tillverkare heller gör.

Viewsonic
Enligt ISO 13406-2. För mer information om pixelpolicyn och bedömningen, vänligen se www.viewsonic.com/support/qa.cfm?topic=lcd&question=01

SledgeHammer

Så här skriver de ju:
"Note on Pixel Defect Policy:
For any sub pixel defect (red or green or blue) ViewSonic LCD display products are warranted in accordance with the ISO standard 13406-2 class II. On pixels ViewSonic exceeds ISO 13406-2 class II requirements not allowing for any defective (permanently dark or bright) complete pixel consisting of red, green, and blue sub pixels (ââ,¬Å"Zero Pixel Defect Policyââ,¬Â)."

Som jag förstår det så följer de ISO13406-2 class II för subpixelfel men garanterar att du aldrig kommer att få en monitor med en helt död pixel. Det är mer än vad övriga tillverkare lovar.
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Ja, du har rätt :-OO  Missade det när jag bläddrade (för fort).

Vad säger du om de andra frågorna?

griffin

Jag vet inte riktigt vad man skall göra för att få 913N att ramla omkull men nånstans mellan att dansa på skrivbordet och ha orkanen Katrina i lägenheten... räcker det?

Foten är tung och stadig. Om det är nåt som går att rucka på så är det själva skärmen eftersom infästningen mellan den och foten ändå medger en viss hävarm. Men skärmen står still om man dansar bredvid skrivbordet eller bankar handen i bordet! Det har jag aldrig gjort :D

Jag rullade mina tärningar och sket högaktningsfullt i allt vad pixelgaranti var och hoppades på det bästa. Min skärm hade inga döda pixlar och har det inet än - så det föll väl ut väl då får man säga, än så länge iaf.

Kontrast/ljsstyrka är inte oväsentligt... det påverkar känslan av skarphet oerhört. Pivot hade varit trevligt (hade lätt tagit 913B om jag fått bra pris på den när jag köpte) men i efterhand kan jag inte säga att jag saknar funktionen på nåt sätt. Tror faktiskt att kontrast och ljusstyrka är mer väsentligt än responstid numera - de flesta skärmar har bra responstid om vi talar 19".

OSD är trevligt, det är det men det är lätt så att man stirrar sig blind på värdena snarare än att tittar på vad förändringarna faktiskt gör... det är ju det som är det väsentliga. Men har inte 913B OSD? 913N har det. Skumt. Kolla upp vad de egentligen menar.

Det här med digital ingång. Det beror på vem du frågar men om jag fattat det rätt beror det lite på vad du skall göra med skärmen och exakt vilken skärm du har. Jag har för mig att analoga ingångar fortfarande är snabbare så spelar du kan det i det snaraste vara sämre att ha digital ingång. En jag pratat med upplevde väsentligt mer lagg med digital än analog. Å i andra sidan - skall du sitta med bildredigering el. dyl. och behöver perfekt skärpa och färgåtergivning tror jag digitial kan vara bättre. Men det beror väl som sagt på kvaliten på skärmen med.

snappahead