News:

No significant change

Main Menu

Beställt en skärm :D

Started by griffin, March 16, 2005, 08:52:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Phlerp

JAg är ingen expert på skärmar, men är det inte så att man inte märker av flimmer på samma sätt med en TFT som en CRT?

Andreas

Det stämmer. Vad jag vet så finns det inte flimmer. Iaf har jag då aldrig märkt av det.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Phlerp

Har väl att göra med att pixlarna på en TFT tar tid på sig att släckas och därför snarare ger en eftersläpning. Medans det på en CRT alltid finns några pixelrader som är helt släckta vid varje tillfälle. Det ser man ju lättast om man filmar en CRT skärm och då får en svart rand som rör sig över skärmen. Detta är resultatet interferens, dvs att skärmen och kameran inte är synkade och randen är alltså de pixlar som inte är tända när kameran registrerar den delen av skärmen. Detta får du inte om du filmar en TFT.

SledgeHammer

Öh... TFT == Thin Film Transistor. Pixlarna tänds och släcks bara när det behövs. Dvs, visas en statisk bild är pixlarna statiska i det läget. Ska man vara petig måste en TFT uppdateras också eftersom varje transistor har en kondensator som laddas upp när transistorn ska aktiveras, men rent praktiskt så hinner de aldrig slockna, därav inget flimmer.

En CRT sveper med en elektronstråle och vi ser bilden därför att fosforn har en viss efterlysning.
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Tack alla, tillbaka till 60hz då. Misstänker att det belastar skärmen mindre?

F16_Filur

Har lite problem med typsnitten nu när jag gått över till TFT. De är "suddigare" - värst är det i 1280x960, men överhuvudtaget. Kan man fixa?

deBug

QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Har lite problem med typsnitten nu när jag gått över till TFT. De är "suddigare" - värst är det i 1280x960, men överhuvudtaget. Kan man fixa?
Ställ in grafikupplösningen till samma som skärmen (1280x1024?) annars kommer bilden se konstig ut som påpekats i tidare inlägg.

//deBug