News:

No significant change

Main Menu

Nosig 2.0 i drift!

Started by Lupson, February 02, 2005, 21:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Lupson

Äntligen var det färdigt!

Går man nu in på www.nosig.se möts man av....en hemsida som ser nästan likadan ut som förut! :)

Skillnaden är som bekant att på baksidan finns nu ett webbgränssnitt där driftiga nosigmedlemmar kan lägga upp nyheter, artiklar, spelstandarder och lite annat smått och gott.

Så nu får vi alla hjälpas åt lite grann - kontakta mig via PM så får Ni login till admin av mig, sen är det bara att skriva artiklar och annat för glatta livet så vi fyller upp artikel- och nyhetsdelarna ordentligt.

OBS! Pga. ett ännu okänt problem vill inte den grafiska editorn i admin fungera riktigt som den skall med Internet Explorer, därför rekommenderar jag folk som skall lägga upp eller editera innehåll att köra Mozilla Firefox som fungerar alldeles utmärkt.

Kort om hur man gör:

* Skapa artikel
1. Välj "Skapa artikel".
2. Välj vilken kategori artikeln skall ligga under. Ex. "Simulatorer"
3. Välj underkategori ex. "Falcon 4.0"
4. Ge artikeln ett namn, ex. "Onlinerapport 2005-02-02"
5. Ändra ev. författarnamn
6. I editorn: Skriv en kort sammanfattning av artikeln, det går bra att länka in bilder etc.
7. Klicka "Skapa sida i artikel"

Nu har man skapat "försättsblad" till artikeln. Nu är det dags att börja göra själva sidorna.

1. Ni ser: "Ny sida under Onlinerapport 2005-02-02, sida 0:". Ge sidan en rubrik om Ni vill.
2. Skriv en sidingress om Ni vill, den lämnas oftast tom
3. Skriv första sidan av artikeln i editorn. Ni kan när som helst klicka på ââ,¬Å"Källaââ,¬Â längst upp till vänster för att byta över till HTML-läge.
4. Malltips! För att få en layout likt den som Bax har i sin LAN-rapport ââ,¬â€œ med text till vänster och bilder till höger, gör följande för varje ny sida.
4.1 Ställ markören i början av editorfältet.
4.2 Klicka på knappen för ââ,¬ÂEditera / Infoga tabellââ,¬Â
4.3. Välj:
Rader: 1
Kolumner 2
Bredd: 100%
4.4 Klicka ok
4.5 Skriv text i den vänstra cellen, länka in bilder i den högra.
4.6 När Ni är nöjd med det hela, högerklicka på tabellen och justera text och bilder genom ââ,¬Âcellegenskaperââ,¬Â. Jag rekommenderar att låta textcellen vara toppcentrerad i varje fall. Ta gärna bort den fula ramen också genom att gå in på ââ,¬Âtabellegenskaperââ,¬Â och sätta border=0.
5. När Ni känner Er nöjd med sidan, klicka antingen ââ,¬ÂNästa sidaââ,¬Â eller ââ,¬ÂSpara och avslutaââ,¬Â. ââ,¬ÂNästa sidaââ,¬Â sparar nuvarande och låter er fortsätta på nästa, ââ,¬ÂSpara och avslutaââ,¬Â låter detta vara sista sidan (tills vidare), sparar och skickar ut Er i någon meny.
6. Nu skall artikeln finnas upplagd! Tänk på att man behöver ladda om hela sidan för att den skall dyka upp under ââ,¬Âsenasteââ,¬Â.

För att editera i framtiden, klicka er in på ââ,¬ÂEditera artikelââ,¬Â och fram till artikeln. Tänk på att man 2005-02-02 INTE kan editera artiklar med Internet Explorer, Mozilla Firefox rekommenderas.

Jag ska lägga upp denna texten på hemsidan också i någon form av onlinemanual.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Obizzz

jag ska fixa till det som ser illa ut i designen nu i helgen eller kanske redan imorrn.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Applåder för ett jobb "well done". Skall bli kul att bidra med lite saker, har ett par på lager :D
snappahead

griffin

Testade att använda systemet genom att skriva en FAQ. FAQen i sig är mest blaj (även om jag försökt vara korrekt) så säg till om det skall ändras eller ändra själv om ngt inte stämmer.

Några kommentarer på systemet:

1. Vi måste ha en standard att skriva namn och datum på saker vi uppdaterat. Detta för att man enkelt skall se vem som gjort vad. På det viset underlättar vi underhåll av gammalt material avsevärt och ökar läsbarheten. Kanske går det att automatisera i version 2.1 av Nosig?

2. Hur lång tid har man på sig att lägga in något? Jag skrev en massa under en timmes tid och när jag klickade på "submit" knappen var jag tvungen att logga in igen och allt skrivet var försvunnet. Nu är jag inte helt tappad bakom en vagn och hade sparat all text men det kanske vore bra att skriva hur mycke tid man har på sig samt påminna om att editera "offline" eller åtminstone göra backup innan man klickar submit. I långa loppet kan man ju se till att systemet låter en logga in igen (om det behövs)  utan att tappa vad man skrivit.

3. Standardfontstorleken verkar stor, ändrade till x-small så verkade det stämma med menyerna bättre

4. Texten får inte plats mellan höger och vänster meny och det finns ingen sidoskrollbar. En sådan anser jag är hädelse (vore bättre med radbrytningar då) men som det är nu syns inte allt och det går inte att göra ngt åt det

Återigen, bra jobbat Phlerp!

mvh Jens (som skall till doktorn nu och låta han skära i benet. Skall bli intressant!)
snappahead

Phlerp

QuoteOriginally posted by griffin

Återigen, bra jobbat Phlerp!

mvh Jens (som skall till doktorn nu och låta han skära i benet. Skall bli intressant!)

Tackar tackar! Alltid trevligt med beröm... speciellt som man inte lyft ett finger för att förtjäna det :D :-OO

Du ska inte låta doktorn undersöka huvudet också när han ändå håller på? :D ;) :D

Horizon

Jag tänkte lägga en post om det för en stund sedan, men kom fram till att jag varit dryg nog för ett bra tag framöver... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

SKulle kolla om ni var med bara! :D :D

Lupson, du har absolut INTE gjort dig förtjänt av något beröm din slöfock! Klipp dig och skaffa dig ett jobb!!!

Sa han som är orakad, arbetslös och inte kan skilja höger från vänster! :p

Sorry, Lupson skall det ju vara! :)

edit: Horizon, du, dryg? Har det nånsin hänt? I dare you! I double dare you! :D
snappahead

griffin

Om ingen hindrar mig kommer jag springa åstad och fylla hemsidan med fler felaktigheter! :D

snappahead