News:

No significant change

Main Menu

Nytt Grafikkort

Started by Dubble0zero, December 27, 2004, 14:23:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Jag tänkte att man kan köpa ett nytt grafikkort nu under mellandags rean, men jag har ingen koll på vilka som är mest prisvärda...
Jag har ett Geforce4 TI 4400, det har funkat bra, men det börjar ju bli lite gammalt nu för tiden.
Jag har kollat på ATI X800XT, men det känns som om det kanske inte är helt prisvärt, jag har kollat på ATI radeon 6800 också, men jag vet inte hur mycket sämmre det är...
Sen finns ju Nvidia också, de har väl bara ett vettigt som jag har hittat, och det är Geforce 6800...

[Edit]
Det får bli ett radeon X800 PRO, det ska funka bra enligt de tester som jag ha läst... =)
[/Edit]
...000... =)

Control87th

Fortfarande inte prissatt... fortfarande oklart om det fungerar på alla moderkort...
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Lupson

Jag är inte 100% övertygad om den där SLI-grejen, åtminstone inte kostnadsmässigt. Det verkar fungera grymt bra i vissa applikationer, men i andra får faktiskt 2*6800GT stryk av ATI X850 etc. Som brukligt med många av dessa "fördubblingar" (RAID0, dubbelkanaliga minneskontrollers, SMP, HyperThreading) ser det grymt bra ut på pappret och i syntetiska tester medan det i "real-world" applikationer är högst varierande resultat.

Skulle jag tjacka ett grafikkort inom det närmaste för PCI-e hade jag kollat på ATI X800XL - 16 pipeslines och full minnesbandbredd för riktpris $299. (Om jag minns rätt)

Edit: Länkar
Anandtech om X800XL: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2299&p=0
HarcOCP om X800XL: http://www.hardocp.com/article.html?art=NzAw

HardOCP jämför SLI med ATI i Halflife 2: http://www.hardocp.com/article.html?art=Njk2LDU=
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Doc

Jag har precis köpt ett 800XT för PCI-e och är mkt nöjd :D
Inte det minsta lagg i IL2 med allt på.

SledgeHammer

Det känns lite som att 3dfx var på rätt spår med sin VSA-100. Ska det köras SLI ska det köras internt på kortet.
Mvh  - Stefan -

Bax

Grabbar jag behöver lite grafik tips !
Vill ha ett AGP kort till en 2.4 GHz P4 i min övernattningslägenhet i Sthlm.
Då jag inte bor där så ofta så skall det vara ett billigt kort, gärna begagnad, med följande krav:
Klara DX9
Minst 128 Meg

Skall man sattsa på nått av dom nya grafikchippen (som egentligen är gjorda för PCI-e) fast ett billigt sådant eller ett beg. radeon 9800 eller 9600 ?

några tips ?
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Mupp

DirectX 9? Vilket nvidia-kort i ordningen är det nu då? Jag har ett pensionerat Asus V9560VS (heter det så?), ett fx5600 eller nåt i den stilen, kommer faktiskt inte ihåg exakt. Det har en vacker zalman-fläns hängande på sig, samt delar av familjen Dammråtta. Det ligger i en liten låda i huvudstaden nu, lite i skymundan. Intresse?