News:

No significant change

Main Menu

Problem...

Started by Dubble0zero, December 21, 2004, 21:27:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Hmm, jag råkade sätta i mitt ram minne åt fel håll så jag brände det, och nu så vill inte datorn starta riktigt, och så får man ingen bild på skärmen (bara svart), jag har testat grafikkortet i denhär datorn och det är det inget fel på, vad tror ni, har jag bränt moderkortet också, eller kan det vara nått annat?
...000... =)

Rivvern_

Din soooooopa!!! Hahaha!!!....

Nä.. Jag skojjar bara... Jag gjorde faktiskt samma sak för ett halvår sen. Sååååå retligt.
Hade ett nytt minne!
- Åh vad roligt med mitt nya minne.
Stoppade i det. Det klickade fast.
-Då måste det ju vara på rätt håll!
Startade datorn. Det kom ett plågat förvridet datorljud. Och en rökpuff.
:-o :-o :-o
- Neeeeeeeeeeej!!!!!!

Jag brände moderkortet och nätagget. Minnet höll dock och sitter fortfarande i.
Tyvär så fanns inte mitt moderkort längre till salu så jag fick vänta 3 månader men jag slapp dock att betala nåt och fick ett nyare...

Så... Dra dina egna slutsatser.

EDIT: Jag hade samma symtom med att jag inte fick någon bild.

Dubble0zero

Min rykte alldrig, den bara startade inte, sen så stängde jag av den rätt så snabbt, men när jag öppnade och kollade på minnet så var det brännt...
...000... =)

Rivvern_

Om inte minnet är helt svartbränt så tycker jag du ska ta det till nån som har möjlighet att testa det. eller om du har en burk som du ändå onte tycker om.

Samma sak gäller moderkortet. man vill ju inte gärna stoppa andra grejjer i det med risken att dem ska pajja med.

griffin

Först och främst så beklagar jag. Alltid trist med trasig hårdvara, oavsett orsak. Själv lyckades jag ju knäcka mitt flotta moderkort när jag skulle montera stock-coolernt till CPUn.

Men sen... jag är imponerad... hur LYCKADES du få dit minnet fel?!?! Jag tror på intet sätt du är dum så det är därför jag undrar, jag är helt ärligt imponerad! :D

Och som tidigare talare påpekat, försök få det inlämnat - jag menar, du kan knappast förlora på det!!!

Edit: ah. men du... minne är alltid lite kinkigt. När jag sedan skaffat ersättningsmoderkort så startade det inte. Panik. Trodde det var pajat med. Fick sedan tipset att testa med ett minne. Det funkade. Sen två. Funkade inte. Darn. Byta till bara det andra. Funkade. Således hela minnen. Använde de andra två (av fyra) platserna. Funkade.

Sensmoral... det spelar roll vilka platser du sätter dem i. Olika märken funkar olika dessutom. Pröva alla (korrekta enligt manualen) kombinationer innan du misstänker trasig hårdvara. Prova ett i taget, i olika platser... etc.

Använd manualen till moderkortet om det piper, kolla upp vad signalen säger... är det minnet eller moderkortet är det nog inte så mycket till hjälp med pipen men ändå...

Verifiera att övriga delar sitter fast ordentligt. Jag råkade komma åt mitt minne en gång när jag pillade dit ett PCI kort sen bootade inte burken (pep och hade sig).  En annan gång hade det kommit lite damm mellan minne och minnesplatsen. Luft på burk att blåsa rent kan vara bra i sådana sammanhang.

Sist men inte minst, kolla butiker... i Norrköping har vi butiker som gör felsökning gratis till de som tar 1000:-. En gratis felsökning är ju inte värre än besväret att konka dit skiten. Sen vet du.

Bara några spontana från en som gjort sin beskärda del av tabbar och nog inte är klar än :D
snappahead

Dubble0zero

Tack för tippsen, som tur är så är det inte den dator som jag använder i första hand...
Det är faktiskt inte så svårt att sätta ett minne fel, det är bara att trycka dit det, det klickade i trotts att det var åt fel håll, du kan ju testa själv...
Eller kanske inte... ;)

Men det känns skönt att det inte behöver vara moderkortet... jag ska kolla lite mer på hur det ser ut, det kanske bara är lite förbrända metaller som har satt sig för några poler nånstanns...
Man kan ju hoppas i alla fall...
...000... =)

Control87th

Jag fortsätter i denna problemtråd.

Vad jag har gjort:
Installerat några proggs, försökt radera allt i C:\Documents and Settings\"user name"\Lokala inställningar\Temp
Ändrat inställning för virtuellt minne.

Vad som felar:
Om jag högercklickar på en fil, exempelvis med avsikt att byta namn på den så låser sig datorn några sekunder, Dr Watson popar upp. Windows explorer startas om. (På ett ungefär)

Vad jag gjort:
Viruskoll, gått tillbaka till gammal återställningspunkt. Ändrat så att windows får hantera VM.

Rsultat:
noll

Så.... HJÄLP :-OO
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

SledgeHammer

Men se det där har jag letat efter förut. Då var det någ jox som lagts till i en undermeny som inte ville vara med...

Kika här!
Mvh  - Stefan -