News:

No significant change

Main Menu

Viggensimulatorn

Started by Nauwa, December 12, 2004, 22:43:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nauwa

Heh, jodå på nått sätt så lyckas jag ha ett vanligt 7-16 jobb och familj med 3 barn + flygläraryrket på fritiden. Annars så hade simulatorn varit klar redan nu.

Nauwa

Swede

Jo, Johan har flicka fingrar, det går undan.
Skulle han ha jobbat på Saab hade nog Gripen varit ute på divitionerna 10 år tidigare ;)

F16_Filur

Det är klart imponerande. Är det verkligen inget som av cockpiten kommer från en riktig skrotad AJ(S) 37 Viggen? Styrspaken?

Nauwa

Hmm, har du blandat ihop det med min gamla simulator?

Den gamla hade ingen förebild, inga originaldelar (förutom stolen)
Viggensimulatorn är 100% originaldelar förutom skrovet.

Nauwa

F16_Filur

Ok, det var nog för jag hittade ingen text som sa det var original, samt att länkarna under "how do we make" gav intrycket du tillverkade allt själv. Dessutom har jag tidigare här läst om extrema svårigheter att få del av skrotade Viggar...

Så du får instrumentpanelen i synk med simulatorn? Höjd, hastighet etc visas där? Jag har tidigare läst om folk som har separata instrument bredvid datorn synkade till simulatorn, men har aldrig fattat hur det funkar eller ihop med vilka simulatorer det är möjligt?

Nauwa

Jo, jag har utrustning för att tillverka det mesta själv, men till Viggen så är det original som gäller, Airline simulatorn däremot gör jag allt själv till.

Jodå, hela instrumentpanelen (och resten av cockpiten) kommer att kopplas till datorn, enklaste mjukvaran att koppla sig mot är idag MSFS 2004, jag använder ett i/o interface som heter PHCC, detta system är utbyggbart och hanterar i stort sett alla typer av modulkort man kan behöva. Instrumenten kommer att drivas av små stegmotorer (plockade ur gamla floppys) samt servomotorer (från radiostyrda flygplan)

Nauwa

Obizzz

Vad har du för slags kontakter för att få tag på alla delar? Alla man har frågat säger ju att det är i princip omöjligt.. uppebarligen inte :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Nauwa

#47
Det är omöjligt (nästan) att komma över grejer med den byråkratiska politik vi har, om det så bara är en plåtbit som man vill ha så blir det omöjligt i och med att det är militärt material (och enligt de som bestämmer, JÄTTE HEMLIGT).

Jag vill inte närmare gå in på mina kontakter, men det har tagit drygt 12 år av ihärdig uppvaktning av FMV, SAAB, FV mm innan det gett resultat.

Det är verkligen frustrerande med tanke på att man t.ex. i USA kan köpa sig en F-16 framkropp så länge den inte exporteras, lika i många europeiska länder. Är det skrot så är det möjligt, men inte i Sverige inte :-(

Nauwa