Smuggling av militär elektronik på Estonia

Started by Mr_Pyro, November 30, 2004, 22:06:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mr_Pyro

I kvällens avsnitt av Uppdrag granskning på SVT så berättas det om militär elektronik smuggling på färjan Estonia veckorna innan förlisningen 1994. Tullen fick order uppifrån att släppa igenom vissa svenska personbilar... En pensionerad tullare som tittade i en av bilarna pratar ut, för att lätta sitt hjärta.
Redaktionen drar stora växlar på detta och låter påskina att detta kan ha något med förlisningen att göra.
Att någon (Ryssarna) skulle ha velat stoppa smugglingen genom att sänka färgan är ju helt befängt. Kände man till smugglingen så kunde man ju lättare ha stoppat den i Estland eller vid Ryska gränsen...


Det intressanta är ju att det har förekommit rykten om att sv försvarsindustri eller försvaret skulle ha lyckats köpa en komplett radaranläggning till ett modernt ryskt jaktplan, Su-27 eller Mig-31, någon gång under 1990-talet. I SVT's reportage näms det att 2 st fordon släpptes igenom, dels en personbil och senare en skåpbil, båda fylda med kartonger med "militär" elektronik.
Bilarna var skrivna på Ericsson Access, ett Ericsson bolag. Ryktet om jaktplans radarn säger att man från svensk sida var intresserad av att få kunskap rysk teknologi på området i samband med att man utvecklade Gripens radar.
Tidsmässigt så stämmer det kanske inte så bra, då den redan var färdig 1994, eller? 
Däremot så borde detta vara mera aktuellt för utvecklingen av en AESA radar till Gripen.

Nån som vet något mera om radar köpet/smugglingen?

*Edit*
Aftonbladet tar upp FMVs inköp av jaktradarn till Su-27/30.
Spännande läsning:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,254048,00.html

Radarn finns på Malmen och används till att testa Gripen.
Skrämmande att såpas känslig info som detta läcker ut till pressen, fast en av "agenterna" som genomförde köpet verkar vara ganska "o-diskret", milt utryckt...

DN skriver lite mera nyansierat:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=140599
och
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=140599&maNo=0

mvh
/Mr_Pyro

Edit: Tog bort sticky på denna tråd. / Horizon

Magnus


oh oh, roligt ämne! *biter sig själv i sekretess-svansen*

Aftonbladet:

"Radarn är viktig för flygvapnet. Genom tester mot radarn får FMV fram hur väl Jas 39 Gripen syns på ryssarnas radar."

Nja.

Mr_Pyro

Magnus har kanske varit och tittat lite på Ebbe??? ;-)
Borde kanske ingå i utbildningen.....

Lite kan du väl berätta.. finns det inte ett SA-6 batteri nånstans i Sv, eller var det bara inlånat tillfälligt?


mvh
/Mr_Pyro


*edit* -stavfel

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

QuoteOriginally posted by Mr_Pyro


            Magnus har kanske varit och tittat lite på Ebbe??? ;-)
Borde kanske ingå i utbildningen.....

Lite kan du väl berätta.. finns det inte ett SA-6 batteri nånstans i Sv, eller var det bara inlånat tillfälligt?


mvh
/Mr_Pyro


*edit* -stavfel

Nej jag har inte sett Ebbe.

SA-6 var inlånad tillfälligt.

SA-7 är ett otäckt terroristvapen om du siktar på ett fackellöst flygplan.

Mr_Pyro

Men vad menar du med "Nja"
Är det ECM du syftar på?
Fungerar sidlobsstörning på en radar av den här typen?

Enligt de senaste uppgifterna från den inte helt tillförlitliga källan Aftonbladet, så köpte man  först direkt av tillverkaren, export verisionen av Su-27 radarn och sedan gick man via maffian, mm för att uppgradera den med "heta" delar, till icke export standard :-)
http://wwwb.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,392720,00.html


/Mr_Pyro

P.s.
Om mina frågor är för känsliga ignorera dem..
D.s.



Magnus

Helt ärligt så vet jag jättelite om SU-27 radarn i sig.

Generellt så har alla radarer sidolober. Vissa är bättre än andra på att undertrycka dem. Men sidlobsstörning fungerar mot alla radarstationer. Nackdelen med sidlobsstörning är att du måste ibland relativt nära stationen för att nå in i dem.

Signalsökande robotar går ju mot sidloberna som du/ni säkert känner till.


Mr_Pyro

QuoteOriginally posted by Magnus


            Helt ärligt så vet jag jättelite om SU-27 radarn i sig.

Generellt så har alla radarer sidolober. Vissa är bättre än andra på att undertrycka dem. Men sidlobsstörning fungerar mot alla radarstationer. Nackdelen med sidlobsstörning är att du måste ibland relativt nära stationen för att nå in i dem.

Signalsökande robotar går ju mot sidloberna som du/ni säkert känner till.



Bra info om Rysk flygburen radar, ecm, irst mm, finns på denna sida:
http://www.overscan.co.uk/Avionics.html
Sidan är omfattande, så sök på N001, namnet på Su-27ans radar.

N011M radarn som sitter i Su-30MKI (export till Indien)
http://www.overscan.co.uk/Avionics.html#n011m
(Denna och N001 visas på bild i Aftonbladet)

N011M radarn är upppyggd på samma sätt som Ericssons NORA radar, dvs en mekaniskt rörlig AESA antenn.
Orsaken till att man gör radarn på detta sätt är att fasstyrda antenn strålar blir väldigt inneffektiva vid vinklar över 60 grader (man har därför begränsat N011M till 40 grader + 35 garder mekansik skanning -> 70 grader totalt i horisontalt led).
Orsaken till detta är att det går åt väldigt stor del av utsignalens effekt för att vinkla antennstrålen tillräckligt mycket.
Generellt sagt har alla AESA radars större effekt förluster än mer "traditionella" puls-doppler lösningar. detta kompenseras av att ASEA radars kan följa ett större samtigt antal mål än vad "vanliga" radars kan göra i TWS-läge.

Su27ans N001 radar verkar ha varit tämligen bristfällig och blev först godkänd av Sovjetiska flyget 1991 (Su-27an introducerades redan 1986). Initialt så hade den en MTBF på 5 timmar!!! Gissa om radarteknikerna fick jobba...
Med tiden så fick man upp MTBF till ca 200 timmar.
Det som skiljer N001 och exportvarianten N001E är att de arbetar med olika frekvenser  samt skillnader i IFF utrustningen.
Ej uppgraderad så kan N001 radarn endast engagera ett mål i taget, en uppgraderad radar till steg1 klarar av att engagera två mål samtidigt.
"N001 has a search range of 80-100km against a 3 sq m RCS target in a headon engagement, with tracking range of 60-80km."

Tydligen så är prestandan mycket lägre vid förföljnings strid (attack bakifrån), då överträffar Su-27ans IRST, radarns räckvidd!
:Magnus har du nån teori varför det förhåller sig på detta sätt, har det med dopplereffekten att göra?

Hittade lite dokumentation (användar handledning) om Mig-29ans radar N019 :-)
ftp://ftp.virtualflight.ru/documentation/

Tackar för info om sidlober.
Jag kände ej till det om signalsökande robbotar & sidlober, e  bara en glad amatör som försöker lära mig lite om olika radar tekniker :-OO
Har hittat en del mycket intressant elektronisk referens litteratur, som för den insatte kan vara givande läsning, messa mig vid ev intresse....



mvh
/Mr_Pyro