News:

No significant change

Main Menu

Beware Uppsala

Started by Magnus, November 27, 2004, 17:22:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Magnus

Äntligen lyckats göra klart excelbladet för att slippa göra driftfärdplan "the old fashioned way". Så jag provade det och rätt skönt att bara fylla i vind, tas, TT och avstånd så trillar TH, MH, GS, hur lång tid det tar och hur mycket bränsle som går åt ut utav sig själv. Jag vet inte det känns bara mer gedigert med en välpreparerad karta och en deltaljerad driftfärdplan.

Fick skaffa mig konto på Aro.lfv.se så jag kunde lämna in mitt livs första färdplan. Plötsligt saknade jag möjligheten att faxa en grov skiss till tornet och sedan löser sig allt utav sig själv, eller hur BEQ? Fick svar efter tag.. fel fel fel. Schoolflight är X, inte G. Det heter PA28A inte PA28.. punkter anges som ARS060018 inte ARS06018 där ARS är VOR fyr, 060 riktning och 18 avstånd. Men fick ihop det till slut.

Gav oss ut från gamla F16 faktiskt. Vi har flygplanen där nu när tjällossningen gör Sundbro till en ända stor gegga och satte kurs mot Uppsala-Näs. En sån där vacker och klar vårdag då man ser hela Mälardagen på en gång. Kontaktade Stockholm kontrol för att det skulle aktivera färdplan. Kändes otroligt nödvändigt att ha fyllt i alla brytpunkter som angivelser till VOR fyrar då hon på kontrollen inte ens orka kolla igenom den.

Flygledare, "Så du går direkt Aros?", "Nej, först dit, sedan dit". (väntan) "Du är klar dit och dit på 2000'  *suck*

Flög ner mot Mariefred till svärföräldrarna som stod och vinkade, vände upp mot strängnäs och gick mot Västerås och Johannisberg för en studs. Fick ett tips från en annan kärra att tornet var stängt, alright tänkte jag, skickade lite C-meddelanden att jag kom in för studs bana 05.

Studsade och fortsatte tillbaka mot Uppsala.. avsluta gamla färdplanen, aktivera nya (allt detta krångel...). Följde mälarna tillbaka mot Uppsala. Letade rätt på lite trevliga framtida badstränder på en 500' höjd, tillbaks till gamla F16. 2 bedömningslandningar och sedan var det klart.

Riktigt trevlig hobby detta. Synd att det måste kosta pengar.

Control87th

#33
"Bara" :-OO

Man trycker in färdplanen i pocketFMS, väljer "get meteodata(Metar)", trycker på navdataknappen och sedan print  :D

Apropå färdplaner, rekordet för mig var resan till Luleå via Sundsvall. Av mina fina punkter vart det från Tullinge "klart Lena därefter Sundsvall, 4000 fot minus" :D När jag sedan kommer till inpasseringspunkten vis Sunsvall får jag direkt "S-VA klart landa vind....."... lite trafik den dan :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



BEQ

Tyvärr är ju nästan allt roligt proportionerligt dyrt.

Färdplaner är ett jäkla aber. Har bara fyllt i tre st hittills i min karriär och det där med VOR-fyrar känns inte som något för mig. Det fungerar bra att bara köra på karta i den farten och strunta i kursgyrot, tycker jag. Det visar ju ändå bara 45 gr fel. Påminner om ett visst anant kursgyro ;)  Nä, det är mycket trevligare att bara skicka iväg några LOLA på sin höjd till ATS. Färdplan... huh...

Du skulle ha sagt till i förväg så hade du kunnat göra en paus på Johannisberg för en fika. Kul att höra att det går framåt för dig. Måste vara dags för examen snart va?

Magnus

#35
QuoteOriginally posted by BEQ
Du skulle ha sagt till i förväg så hade du kunnat göra en paus på Johannisberg för en fika. Kul att höra att det går framåt för dig. Måste vara dags för examen snart va?

Det är väl mest upp till mig. Siktar fortfarande på innan sommaren. Visste inte du var hemma över påsken.

Ska vi inte öppna ett nytt sub-forum här på Nosig som heter "planerade flygningar" Så kan man anmäla sina rutter där så kan folk erbjuda en kopp kaffe om de bor i närheten.

BEQ


Magnus

Sedan ungefär 1 timme sedan så är jag certifierad att framföra enmotoriga propellerplan under 5700kg. Precis betat av uppflygningen.

Jag ger mig själv ett fyrfaldigt hurra :)

granQ

http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst