News:

No significant change

Main Menu

Bilreparationer mm.

Started by Brat, October 26, 2004, 04:30:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Brat

Vad var det för specifikationer som du hittat? Skaffade nyss en 240 -87 med B230F katmotor.
Trots att nyare bilar ofta kräver datorer så finns det ofta tolkning till bilens eget larmsystem för fel. Vi har även en Plymouth Grand Voyager -93, den kan tala om fel i tänd och insprutningssytem om man vickar nyckeln mellan tändning-0 ett par gånger då blinkar den koder som kan avläsas i Haynes boken!
-Brat

MacLeod

Har alltid köpt Haynes böcker.
Även till min Passat -00 så har jag köpt boken. Har iof lämnat in den på verkstad efter att kollat i boken och gjort mina försök att lösa det men inte lyckats. :D

Men man har ju iaf försökt.

Brat

Bytt bärarmar på Passaten eller....?
-Brat

Dubble0zero

Jag har faktiskt köpt Haynes boken till min BMW 318 (92) också, problemet är att det jag trodde var fel var markerat med tre svarta skiftnycklar...
Och nu när mekanikern har kollat det så visade det sig att det inte var fel, men han har inte hittat nått fel alls i den, och den går ändå konstigt (skrammlar), så det kan nog vara nån spricka i motorblocket eller så,,.
Men än så länge så håller meken på och undersöker vad som kan vara fel...
I alla fall när han tycker sig ha tid till det... :-OO
...000... =)

Brat

Har den hydrauliska lyftare? När bytte du olja och filter sist? Vår Voyager har hydraullyftare, den skrammlar när man startar den (snart 30000 mil) men den tystnar efter ett par minuter eller om man höjer varvet lite, dåligt tryck i lyftarna (lyftaren i detta fall) orsaken kan vara igensmutsning av oljekanaler pga långt mellan oljebytena, eller allmänt nött så att trycket inte ökar så fort, mest troligt det tidigare i vårt fall. Den skulle behöva en hel genomgång med nya lager oljepump, lyftare kanske kam, och nya ventiltätningar, en så kallad helrenoveringssats skulle sitta fint. Den går dock snålt och har bra krut med hyfsat låg oljeförbrukning, kanske en liter på 500 mil.
-Brat

Dubble0zero

Jag har bytt olja, det hjälpte i kanske en mil, sen så började det skrammla igen...
Efter det så lämmnade jag in den så att de kunde byta filter och olja, det hjälpte inte alls...
Sen så byttes oljepumpen, och det hjälpte inte heller...
Men, ja, det är nog de hydrauliska lyftarna, de får inte tillräckligt med olja (olje lampan lyser också), problemet är att ingen vet vad som kan ha orsakat det... :-/
...000... =)

Dubble0zero

Den kanske gick varm, jag körde ner till halmstad med den, och efter det så började den skrammla...
Sen körde jag till gränna med den efteråt, det kanske inte var allt för smart att köra de sträckorna med bilen efter att den hade börjat låta, men men...
=)
...000... =)

Brat

#7
Alltså, den där röda lampan för oljetryck brukar vara den enda som sparas i tävlingsbilar, om du kör på bana (racing, rallycross mm.) så brukar den ersättas av en som är stor som en yttre blinkers!!!!! Man stampar ned kopplingen och stänger motorn om oljetrycklampan börjar lysa under färd, det är ingen uppmaning att besöka verkstaden, det är en sak som säger att dina repkostnader stiger med kvadraten ju längre du låter den lysa! När den tänds så brukar oljetrycket vara nere på 0.25kg/cmÃ,², klart under det rekommenderade 2-2,5 kg/cmÃ,². Smörjningen räcker inte till för att hålla materialen från varandra, lagren går mot glidytorna och din bil kommer förr eller senare att skicka en vevstake genom blockets vägg när vevstakslagret skär på vevaxeln. Egentligen borde lampan vara kopplad genom en sån där fördröjning som sitter i innerbelysningen till tändningen så att bilen stängs av efter max 10 sekunder!
-Brat