News:

No significant change

Main Menu

Bilreparationer mm.

Started by Brat, October 26, 2004, 04:30:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

MacLeod

QuoteOriginally posted by Brat


            Bytt bärarmar på Passaten eller....?

Har haft den i drygt ett år nu och vi bytte i våras 2 stycken övre länkar på vänster sida. Har för mig att dom hette övre bärarmar. Bilen har nu gått 34000mil och har tidigare gått som taxi. Skulle bytt höger hjullager för ett tag sedan men blev påkörd där bara en halv vecka innan verkstaden så nu har jag ett nytt lager där ändå. :)

Annars går den väldigt fint för att ha gått så långt, men 34000 är väl kanske inte så mycket för en diesel om man sköter oljebyten etc.

Dubble0zero

QuoteOriginally posted by Brat


            Alltså, den där röda lampan för oljetryck brukar vara den enda som sparas i tävlingsbilar, om du kör på bana (racing, rallycross mm.) så brukar den ersättas av en som är stor som en yttre blinkers!!!!! Man stampar ned kopplingen och stänger motorn om oljetrycklampan börjar lysa under färd, det är ingen uppmaning att besöka verkstaden, det är en sak som säjer att dina repkostnader stiger med kvadraten ju längre du låter den lysa! När den tänds så brukar oljetrycket vara nere på 0.25kg/cmÃ,², klart under det rekommenderade 2-2,5 kg/cmÃ,². Smörjningen räcker inte till för att hålla materialen från varandra, lagren går mot glidytorna och din bil kommer förr eller senare att skicka en vevstake genom blockets vägg när vevstakslagret skär på vevaxeln. Egentligen borde lampan vara kopplad genom en sån där fördröjning som sitter i innerbelysningen till tändningen så att bilen stängs av efter max 10 sekunder!

Men lampan lyser bara först, när man kommer upp i varv så slocknar den... ;)
...000... =)

Brat

Men tänds den när du släpper gasen då?
-Brat

Dubble0zero

Bara när man ska stanna, man kan köra utan att den lyser, men om man stannar i någon korsning eller så så kan den börja lysa efter några sekunder när man har stannat (om man inte varvar lite)....
...000... =)

Brat

#12
Kan ju finnas fler orsaker, åtminstone Volvo har en övertryckventil i sin pump, en fjäderbelastad kula som släpper ut övertrycket, om den "hängt sig" så kanske det inte byggs upp tryck nog, annars skulle jag nog tro att din motor behöver en totalrenovering, ju mer sliten den är desto sämre tryck. Om det nu inte vore för att den skrammlar så hade det ju kunnat vara fel på oljetryckskontakten, men med skrammel och lysande lampa så är nog trycket alldeles för dåligt, antingen beroende på dålig pump, övertryckventil eller förslitning. Drar den mycket olja, hur långt kommer du innan du behöver fylla på och i så fall hur mycket? Ryker den blått vid motorbroms och efterföljande gaspådrag?
Läste tillbaka lite, där du/ni misstänkte spricka i blocket, det kan ju också vara en orsak till dåligt oljetryck, kan inte BMW så där mycket men det finns på Volvon en passage för oljan mellan blocket och toppen genom topplockspackningen, om den har blåst när den gick varm så kanske olja tar andra vägar, har du olja i kylarvattnet, eller smutsar den ned sig någonstans i närheten av topplockpackningen?
-Brat

Dubble0zero

Det är inte olja någon annan stanns än där det ska vara (vad jag vet)...
Övertrycksventilen är kollad, och den var det inget fel på, jag har inte märkt att den har rykt blått nån gång, och jag har inte märkt någon annat fel på den förutom att det skrammlar och oljetrycks lampan...
Det där med olika passager i motorn kan jag inget om, men som jag sa så har varken jag eller mekanikern upptäckt någon olja där den inte ska vara...
...000... =)

Brat

Om vi sammanfattar, BMW, -92 318, skramlar, har dåligt oljetryck, gått varm....nu fattas bara miltalet på motorn så kommer nog svaret upp!?
-Brat

Dubble0zero

Jo, den har gått en bit...
Jag kommer inte ihåg hur mycket just nu, men det var nog lite över 20 000 har jag för mig...
...000... =)