NOSIG online aktivitet på väg att dö ut???

Started by KeyCat, October 06, 2004, 19:40:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Som fler har noterat så har online lirandet varit minimalt den senaste tiden. Detta gäller inte bara OFP utan samtliga spel som är representerade här på NOSIG.

Självklart är det ganska naturligt att det går på sparlåga över sommarmånaderna men själv trodde jag att det skulle ta lite mer fart nu när hösten är här. Min teori är (och har varit under ganska lång tid) att vi är för få till antalet, vi måste nog se till att bli fler om det inte skall dö ut!

Av de 252 som är registrerade när detta skrivs är det enligt min erfarenhet endast 5-12 personer (~2-6%) som är (mer eller mindre) regelbundet aktiva i olika delar av forumet. Vilket leder till att vi inte når upp till den "kritiska massan" som jag tror krävs för att hålla lirandet igång. Tror att vi måste mångdubbla antalet "medlemmar" för att börja närma oss den där "kritiska massan"...

Som sagt detta är ett generellt problem och gäller inte bara OFP. Skulle vara roligt att höra er andras teori/åsikter om det hela...

Åter till OFP...

Eftersom vi är för få så var min tanke att "slå oss ihop" med någon annan grupp och jag har haft mina ögon på CiA som lirar seriösa co-op's på Onsdagar  (22:00) och Söndagar (20:00). De spelar nästan uteslutande med FDF-moden vilket hade varit omväxlande (åtminstone för min del!) och vem vet framöver kanske vi kan få dem att ladda hem NOSIG Standard Pack och joina några av våra uppdrag (som förhoppningsvis kommer att dyka upp inom snar framtid)?

I somras var jag i kontakt med Llauma och frågade om det var OK om vi kom och "gästspelade" och det var helt OK. Själv kan jag inte vara med bägge kvällarna och utan att lova för mycket kan nog (de flesta) Söndagarna  fungera nu under höst/vintern för min del. Deras spelstil liknar i mångt och mycket våran och jag vet att de är seriösa...

Quote
- We play cooperative (coop), not one-man-rambo-show!!!

- We decide who is leader. If more then one leader is needed, we assign the 2nd or 3rd leader.

- Always follow orders of leader or admin!!!

- Always join the main group unless told otherwise (by leader or admin). If you want to fly etc you can start your own SP game.

- Always check which unit you are (1, 2 or 3 etc.) so you know when you receive an order.

- Always hold fire unless told otherwise!

- Don't rush far ahead of the group and alert the enemy. You will be considered hostile and shot down!

- Don't drive vehicles when there's teammates around you. Hold position, check map that it's clear and move when told to. Any reckless driving will result in a kick. Always keep a safe distance to the other vehicles. It isn't race!

- Don't strive to increase you killcount. The one with the highest killcount get's no awards.

- If you are a sniper report to the leader when you wish to find a sniper spot.

- Always report about the enemies you see and their movements.

- Always answer when spoken to!

- Always make clear you know what the mission is about.

- Check the map!

- No playing around!

- Do never enter a vehicle or heavy weapon if not ordered to. When ordered to enter a vehicle don't enter as driver or gunner. If we need you as driver/gunner you will receive the order.

- Do not take heavy weapon parts someone has dropped if not told otherwise. The one who takes a weapon part and mounts it into a vehicle is responsible to take it when we disembark.

- If you are new on the server and don't know how we play just stick with the team and don't do anything not told to do. It takes some time to learn how we play but you will if you listen to the leader.

- Not knowing the rules is no excuse. Read the rules before joining and if there is something you are unsure of then ask.

Mer info finns här...

CiA Server Rules

Något måste nog göras om inte all NOSIG online aktivitet skall dö ut... Vad säger ni andra???

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Jotte

Det största problemet är nog att alla väntar på att någon annan ska ta initiativet för att man själv inte hinner/kan/vill/orkar....

granQ

Finns ingen online kampanj då?

Så vi kan ha briefing och lira tex söndagar?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

KeyCat

Quotemen det innebär väl att Nosigpacket inte är aktuellt på kort sikt i vilket fall.

Vet inte riktigt vad du menar?

NOSIG's Standard Pack kommer förhoppningsvis bara att bli mer och mer aktuell i takt med att vi gör uppdrag som använder sig utav det men vi skall nog inte ha orealistiska förhoppningar om att så kommer att ske på direkten... Det behövs nog ett par månader till innan vi (förhoppningsvis!?) börjar se resultat. Att göra ett bra mission är ganska tidskrävande. Skall dock bli intressant att se hur pass många NOSIG uppdrag det är gjorda tills Jul....

Quote1.96 patchen för icke GOTY verkar svår att få tag i... jag skippar nog OPF fram tills lanet.

Synd för då är vi en mindre i en allt mindre skara NOSIG OFP lirare :-/

Så svår att hitta var den inte, gå bara till http://www.flashpoint1985.com, klicka på DOWNLOAD längst ner och välj sen Resistance upgrade (1.96).

Och skulle inte det funka så har jag den, bara att hojta ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Ickx

Finns det någon officiell OpF dag längre? Jag tror att det är lättare att få ett stabilt gäng i så fall. Själv har jag inte spelat sen i våras men suget börjar helt klart komma tillbaka. Nosig Pack hjälper såtillvid att man inte behöver ägna minst lika mycket tid åt att leda addon, det ena mer obskyrt än det andra på sidor som är fulla av trasiga länka.

Att spela med andra skulle nog helt klart vara kul, kanske man också kunde "utmana" någon annan grupp för att få lite Human vs Human under mer organiserade former än CTI. Just det mer ledare som CiA hade med i reglerna tror jag annars kan göra spelandet djupare.

griffin

Jag är långt ifrån rätt person att yttra mig i sammanhanget då jag i princip aldrig lirat onlina i Nosigsammanhang. Men jag dristar mig till en kommentar ändå...

Är det inte så att aktiviteten, både online och på hemsida, går upp och ned. Att den går ned på sommaren är ju naturligt men sen brukar den ju gå upp åtminstone i anstlutning till olika händelser, som tex studiebesök mm. Gissar att vi kommer ha en ökning igen i och med LANet men man kan ju hoppas att det händer nåt tidigare :)

Så mitt tips är: ha tålamod! Ge inte upp. Folk kommer, folk går men Nosig består :D En fin sak med Nosig är just de uteblivna kraven - man kan vara aktiv hur mycket/lite man vill/kan och ändå alltid känna sig välkommen tillbaka. Så tycker jag det skall vara. Det har ju en baksida, och det är att det bitvis känns väldigt dött.

Apråpå OPF... kan någon ge mig en lista på patchar/modar  som man behöver, skulle vilja vara med nån gång och jag har ju trots allt spelet och tre addons i ett fint paket!
snappahead

granQ

att jag försvann från ofp har inget med att nosig var för "dåligt" för lira utan det var värnplikten samt under helgen försöka jobba med SFP.

Nu har jag dock dumpat över kod delen till ktotte och tänkte inrikta mig på göra uppdrag och små fixa. Dvs mer tid över, sfp uppdrag kan ju spelas med dom vanliga addons och prövas med NOSIG tex för senare modiferas till sfp... så nu är jag på igen ;)

http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

Kanske är det så. Ja, nog finns det lite "taskig inställning" men jag menar på att det är bra om det också finns en "förlåtande" inställning i kontrast till denna, det är enda sättet att bryta en eventuell spiral.

Omöjlig att bryta säger du?... med den inställningen så är den det tror jag. Tror mest det handlar om att sänka ambitionsnivån lite och låta Nosig vara det som det alltid kommer kunna vara: en god plattform för flyg(sim)intresserade att återkomma till. Folks flygintresse här tror jag inte kommer svalna i första taget och så länge det är så kommer Nosig ha en framtid! Onlinelirandet kommer nog tillbaka... men kanske i mindre seriös (dock inte nödvändigtvis oseriös) tappning.?... Det kanske inte räcker för vissa men man måste ju inte överge Nosig för det.

En gissning till då... om det stadigt har minskat med onlinelirande senaste åren och om det med detta avses det mycket seriösa spelandet av en kärngrupp Nosigare tror jag en förklaring är att... tja, folk blir äldre och ändrar prioriteringar...

Vad som då behövs för det lirande du menar ctrl är en av två saker: nya spel som intresserar gamla medlemmar, eller nya medlemmar...

För att försöka vara lite konstruktiv... nog är det många som fortfarande besöker sidan tycker jag mig se, även om inlägg och onlineengagemeng uteblir... Då skulle jag bara vilja göra en enda förfrågan.. som ni kanske kan svara på trots allt:

Om du känner att du lagt/skalat ned engagemanget i Nosig/Nosig online, varför har du det och vad skulle krävas för ökat engagemang?

Eller, så slutar det med att jag sitter och postar ensam om en massa nånsens... fniss. För jag lägger nog inte av med det i första taget. :D
snappahead