News:

No significant change

Main Menu

Dags att cabba av...

Started by Horizon, August 09, 2004, 18:19:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Horizon

Solen ligger på rätt på vardagsrummet där datorn står. Satte mig för att köra lite LockOn i godan ro. Hann flyga några minuter innan en skarp två-ton oavbrutet ljöd genom rummet. Satt som mest och funderade på vad det var för nytt cockpitljud jag hade stött på när hela systemet lade av. Hela burken slocknade och en lägre två-ton ljöd någon minut. Var tvungen att stänga av nätagget för att få den att tystna.

Tänkte att "nu är det för böfvelen kört", men drog mig sedan till minnes att jag minsann hade ställt en varningstemp för CPU i BIOS när jag installerade moderkortet. Lät burken vila en stund (med några oroliga svettdroppar rinnandes i pannan) och startade sedan om systemet. Gick in i BIOS och kikade... överhettningsskyddet för CPU var satt till 75 grader, men jag hade stängt av "Automatic shutdown" vid för hög temp. Undrar just vad det var som stängde ner allt? :)

Hur som helst fungerar allt igen (puh!). Drog upp CPU-fläkten lite i varv och cabbade av lådan. Ligger nu på stadiga 50 grader idle på CPU och 33 i lådan. Känns bättre. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

Hehe, som mig då, du kommer väl ihåg på lanet... ;)
...000... =)

Horizon

Nej, det minns jag faktiskt inte. Råkade du ut för samma sak? Det enda jag minns är att du hade en skärm som var under ALL kritik. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

#3
Jag kör öppen låda och bordsfläkt... :D
Ja justja... skärmen ja... hehe... jag kan fortfarande bara säga att jag har nog vant mig... :)
...000... =)

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Kyler du inte tillräckligt Erik..?  Du har helt enkelt inte tillräckligt "cool" dator!!

:D
Mvh  - Stefan -


Horizon

Nej, den är verkligen inte cool just nu. Men jag jobbar på att fräcka till den framåt hösten... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Nä nä, här blir det ingen kylning med fabriksfärdiga system. Skall jag vattenkyla bygger jag ihop paketet av lösa delar. Är lite påläst efter att ha varit ruggigt nära ett köp i vintras. Finns massor av kul saker man kan kombinera för att få ett riktigt fint system. Tyvärr föll idén på att jag ville ha tystnad... efter lite rådfrågande i Silent PC Review's forum fick jag reda på att man lättare (och billigare) bygger ett tyst system utan vatten.

Nackdelen är ju som ni märkt att burken tenderar att ligga lite på gränsen när det gäller höga temperaturer i CPU och låda. GPU'n har dock klarat sig fint hittills med min passiva Zalman-heatpipe-mojäng.

Men... vatten är intressant, helt klart. Kanske bygger jag något trevligt när det är dags för uppgradering. Har ju min gamla fulltowerlåda kvar och den passar ju som handen i handsken när det gäller placering av pumpar, radiatorer, vattenblock, fläktar m.m.

Lovar att säga till när det blir dags! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names