News:

No significant change

Main Menu

Dags att cabba av...

Started by Horizon, August 09, 2004, 18:19:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Horizon

Nackdelen med färdigbyggda system är att de 99 gånger av 100 presterar sämre kylning än ett skräddarsytt system. Dessutom tenderar de att låta mer. Jag har ju inte själv kommit till dessa slutsatser, men väljer att lita på killarna på SPCR. De är väldigt kunniga när det gäller kylning och ljudvolym. Visst är ett färdigt system snyggt att se på, men jag väljer nog prestanda framför bling-bling den här gången. :D

Tänkte mig i så fall en Eheimpump (1048 eller 1250) kombinerat med Black Ice-radiator på 120mm samt vattenblock för CPU och GPU från antingen Swiftech eller Waterchill. Vattentank beror mest på vad som passar bra i lådan. Slangar blir någon silikonvariant som är lätta att böja och sätta fast. Sedan kan man ju modda och fixa hur mkt som helst, men det är iaf en grund att stå på. :)

Angående din passiva Zalman så skall den nog fungera fint om du bara ser till att hålla ett jämt flöde av någorlunda kall luft över den. Har märkt att den fungerar bra mkt sämre om det är redan uppvärmd luft som kyler heatpipeanordningen. Mixtra och laborera lite. Se om du inte kan montera någon form av "air guides" som styr luften i lådan. Visst ser det lite b ut, men det fungerar fint! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Skall tillägga en liten sak, nämligen att när stora företag som Zalman tillverkar paket för vattenkylning, ser de till att ligga lite i överkant (underkant ;)) när det gäller kylningen av vattnet. Därför låter ett sådant system oftast lite mer än ett mer skräddarsytt dito. Slut på tillägget. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names