News:

No significant change

Main Menu

Skitwindowsuppstartslogik

Started by BEQ, July 12, 2004, 13:29:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

BEQ

Pga att jag köpte en ny hårddisk för något halvårs sedan med större kapacitet och bättre prestanda (SATA) än de gamla, blev den ny windowsdisk, men som E: eftersom de andra (UATA) hamnade tidigare redan i BIOS (antar jag). Nu har jag kommit till den punkten att jag vill ta bort dem. Data flyttade jag för länge sedan och nu har jag tänkt smälla ihop en extra burk av gamla delar. Föga förvånande vill ju då inte windows starta utan diskar som upptar C: och D:. NTLDR saknas blir felmeddelandet.

Hur göra för att kringgå detta?

Magnus

Kan detta hjälpa?

Ändra en enhetsbeteckning
Så här ändrar du en befintlig enhetsbeteckning på en enhet, partition eller volym:

1: Logga in som administratör eller medlem av gruppen administratörer.
2: Klicka på Start, Kontrollpanelen och Prestanda och underhåll.
3: Klicka på Administrationsverktyg, dubbelklicka på Datorhantering och klicka
   sedan på Diskhantering.
4: Högerklicka på enheten, partitionen, den logiska enheten eller volymen du vill
   tilldela en enhetsbeteckning, och klicka sedan på Ändra enhetsbeteckning och
   sökvägar.
5: Klicka på Ändra.
6: Klicka på Tilldela följande enhetsbeteckning (om det inte redan är markerat), klicka
   på önskad enhetsbeteckning och klicka sedan på OK.
8: Klicka på Ja när du ombeds bekräfta ändringen av enhetsbeteckning.

Den angivna enhetens, partitionens eller volymens enhetsbeteckning ändras, och den nya enhetsbeteckningen visas på motsvarande enhet, partition eller volym i Diskhantering.

Dvs ändra E: till C: Du kan behöva ominstallera XP dock.

BEQ

Ehh.... det lät ju bra till...
QuoteDvs ändra E: till C: Du kan behöva ominstallera XP dock
:-OO

Det är just det jag inte vill behöva... :)

Mr Jim

BEQ>Har gjort precis likadant som du och köpt ny disk, lika bra att ominstallera XP blir bara mer problem annars. Du kan ju alltid prova norton ghost men det lär bli en drös med fel när windows märker att du har windows på en helt annan typ av hårddisk än förut tyvärr ;(
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

BEQ

Problemet är inte nytt. Disken installerades redan i början av året med windows och har gått som startdisk parallellt med de andra (som bara innehållit filer) sedan dess. Problemet är reducerat till att få windows att söka uppstart på C istället för E, vilket man egentligen skulle kunna tycka är ett ringa problem.

BEQ

boot.ini:

Quote[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons

Kanske om man ändrar rdisk(2) till rdisk(0)?

Magnus

Vad jag skulle gjort är:

Satt tillbaka disken så att du har både C och E. Sedan bytt plats på dem enligt vad jag beskrev ovan så att den du verkligen vill boota från är C: Starta om osv. Sedan när den du vill ta bort är E: plocka bort den.

Ingen ominstallation, inget krångel :)

BEQ

Det lutar åt det. Håller på och repar mod...