News:

No significant change

Main Menu

Skitwindowsuppstartslogik

Started by BEQ, July 12, 2004, 13:29:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Gjorde följande:

Ändrade boot.ini så att det fanns ytterligare en rad för uppstart från rdisk(1) istället för rdisk(2). Tog bort D: driven. Inga problem. Fungerar utmärkt, men windowsdisken heter fortfarande E:

Lade till rdisk(0) i boot.ini och kopierade alla systemfiler som fanns på c:\ (roten) t ex ntldr till windowsdisken. Tog bort C: driven. Det fungerade alldeles utmärkt att starta upp. Dock så hette windowsdisken fortfarande E: och C: och D: fanns inte alls. Dessutom saknades ikonerna för mapparna i vänstra delen av utforskarfönstret. Detta fick mig att tveka och jag monterade tillbaka C: disken. Får väl leva med att den måste vara kvar i datorn till jag ska installera om i alla fall.

Tack för er hjälp och era synpunkter!

Magnus

Kör regedit och sedan replace all E: med C:

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

griffin

"kopiera systemfiler"?

Nån mer än jag som reagerar... är det inte så att vissa systemfiler förväntas ligga på specifika adresser på disken och endast kan flyttas av operativet själv? Förr i tiden hette kommandot "sys" i DOS, men det var då det... vet inte hur man gör idag.

Men... funkar det så funkar det :D
snappahead

BEQ

Nja, de jag syftar på är ntldr, cmldr, ntbootdd.sys, ntdetect.com och någon till. Det fungerade ju att kopiera dem till min windowsdisk. Uppenbarligen måste dessa ligga på första volymen för att hänvisa till var och hur xp ska startas.

SledgeHammer

Ett sätt är ju att göra en "image" av disken. Fixa diskarna/partitionerna som du vill ha det. In med windowsCD och kör en "repair" så att den återställer bootbarheten på installationen. Har fungerat för mig.
Mvh  - Stefan -

F16_Filur

Ett sätt som jag kört med länge är att partionera en liten C: på 500mb i fat16. Den är den enda partitionen som är aktiv, alla övriga logiska.

Började med detta pga av dualboot win98Se/win2k och ett tips jag fick hos Tweakers Au.

Operativsystemen installeras alltså på D: eller E: men bootfilerna lägger sig automatiskt på den enda aktiva. Dessa kan du spara på tex en diskett som en extra säkerhet, och boota från den om så behövs.

Kan vara en praktisk modell för framtida behov. Bootdisken behöver egentligen aldrig ändras/bytas ut så länge den är ok, för den lär inte påverka prestandan när man väl är i windows.

------------

Om du kör en Windows repair och har servicepacks installerade får du nog en fråga om du ska skriva över de nyare filerna "vissa filer är nyare etc." Svara nej.

Har du nåt bra partitionsprogram?

BEQ

Tack allihopa för era svar! Nu har jag bestämt mig för att låta C: disken sitta kvar. Den är i alla fall bara på 16 GB.