Extern vy i inspelade tracks!

Started by KeyCat, July 07, 2004, 18:34:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Läste ett tips på det officiella forumet inatt och har precis testat och det funkar. När man spelar in ett track i MP så sparas det (idiotiskt nog!) med serverns inställningar, dvs har servern externa vy avstängd så kan du inte byta vy när du lokalt spelar upp tracket igen.

Men med en HEX-editor är det enkelt att råda bot på. Öppna *.trk filen i HEX-editorn och sök efter ExternalView="0" och ändra nollan till en etta (ASCII 31) och spara filen.
På samma sätt kan man enabla ExternalLabels="0" (ändra till en etta) om man föredrar att ha dem påslagna när man kollar på det inspelade tracket.

Nu kan man börja använda inspelnings funktionen mer som ett hjälpmedel när man lirar på on-line servrar och i efterhand gå igenom och kolla vad som egentligen hände och förhoppningsvis lära av sina misstag samt dra lärdom från de som är bäst genom att studera hur de agerar i olika situationer :)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

deBug

#1
Jag skrev ett program som fixar det här,  så nu slipper man ta fram hex editorn stup i kvarten. :)

Jag kallade det för LOTU.
Läs mer om det
här och här



Enjoy!
//deBug

BEQ


Horizon

Bra jobbat deBug!

Btw: Cali_169th skrev nog dagens kommentar på det där forumet. Snacka om att bara läsa första posten... :p
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

Hmm... jag spelade in en track ikväll som jag tänkte prova LOTU på, men jag kan endast öppna tracken - inte spara eller ändra några inställningar. Vad gör jag fel?

deBug

QuoteOriginally posted by BEQ


            Hmm... jag spelade in en track ikväll som jag tänkte prova LOTU på, men jag kan endast öppna tracken - inte spara eller ändra några inställningar. Vad gör jag fel?
Kan du maila track filen till mig så skall jag se om jag kan hitta felet?
gnu2nospam@zachrisson.net
ta bort nospam i adressen.

//deBug

Lupson

Debug: Gör jag något fel? Jag spelade in ett track tidigare ikväll när Horizon, BEQ och jag körde en coop i ett uppdrag som BEQ gjort. External views var påslaget under själva uppdraget, däremot inte labels.

Efter uppdraget laddade jag in tracket i Track View och det började spelas upp, men jag lyckas bara följa mitt eget flygplan i exakt de kamerarörelser jag gjorde under uppdraget. Jag går ut ur LOMAC, kör din util, bockar för allting och kör tracket igen. Nu har labels dykt upp, men jag är fortfarande helt låst till hur jag tittade under uppdraget. Dessutom har jag något vagt minne av "playbackkontroller", men inga sådana heller hittar jag, varken på detta track eller ett av de medföljande (F-15 extreme). KAN man överhuvudtaget titta på vad andra plan gjort, byta kameravinkel etc. i ett track? Måste man trycka fram något?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

deBug

#7
QuoteOriginally posted by Lupson


            Debug: Gör jag något fel? Jag spelade in ett track tidigare ikväll när Horizon, BEQ och jag körde en coop i ett uppdrag som BEQ gjort. External views var påslaget under själva uppdraget, däremot inte labels.

Efter uppdraget laddade jag in tracket i Track View och det började spelas upp, men jag lyckas bara följa mitt eget flygplan i exakt de kamerarörelser jag gjorde under uppdraget. Jag går ut ur LOMAC, kör din util, bockar för allting och kör tracket igen. Nu har labels dykt upp, men jag är fortfarande helt låst till hur jag tittade under uppdraget. Dessutom har jag något vagt minne av "playbackkontroller", men inga sådana heller hittar jag, varken på detta track eller ett av de medföljande (F-15 extreme). KAN man överhuvudtaget titta på vad andra plan gjort, byta kameravinkel etc. i ett track? Måste man trycka fram något?

Finns en del konstigheter med tracks.

1. Spelar men in ett track samtidigt som man hostar så verkar traket inte gå att ändra sedan eller så blir det helt knas.
Spela bara in när du är klient.

2 Att ta över ett annat plan (Alt-J) funkar sällan när man spelar upp ett spår.

Annars fungerar det hyfsat för mig.
Jag spelade en in MP session från 77:e med BEQ och KeyCat och den fungerar klockrent vid uppspelning. Jag växla mellan flyplan (F2) och missiler (F6) samt min cockpit (F1).
Kartan (F10) visar alla plan + missiler. Däremot syns ej AWACS på kartan.
Om man markerar ett plan på kartan och sedan trycker F2 så växlar man vy till det planet. Med F11 "torn vy" och det numeriska tangentbordet så kan du åka omkring till valfri plats i 3D världen.

När uppspelningen startar så kan jag se mina huvudrörelser med TrackIR i cockpit, det slutar därmed att fungera efter först vybytet (med tex F2)
Efter ca 10-20 minuter tracksuppspelning så brukar det gå saktare eller hänga sig.
Minnes läcka ?

För playback kontroll:
Slöa ner upspelning med Alt-A, uppsnabbning verkar ej fungera (Ctrl-A) däremot normal fart med Shift-A. Paus med S.


Slutligen, för att kontrollera att LOTU har påverkat ditt track gör så här:
I LOMAC välj edit, Open, välj tracks istället för missions i listboxen, dubbelklicka på ett track, när det är insläst så växla över till options. De visar nu de lagrade options från filen.

Ha det!

//deBug