News:

No significant change

Main Menu

Luppe tröstshoppar.

Started by Lupson, June 27, 2004, 13:49:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Lupson

Alla som känner mig vet vilken total fotbollsfreak jag är - så när Sverige igår förlorade mot Holland var det givetvis läge för lite tröstshopping!

Ett antal modemtimmar senare lade jag beställning på ett nytt datorsystem:

Soltek EQ3801A (Barebone) nForce 3 250Gb
Athlon 64 3200+ (Clawhammer, 1024 kb cache)
512 Mb A-DATA PC4000 DDR500
WD S-ATA 160 Gb 8 mb cache 7200 rpm.

Med frakt, ca 8100 :- inkl. moms.

Grafikkortet tar jag från min nuvarande. Jag har eg. tänkt ha 1024 Mb RAM, men med tanke på vad de där riktigt fina kapslarna kostar, tänkte jag först pröva med en 512:a och se att den klockar hyfsat med den innan jag tjackar en till. A64:an är inget direkt klockningsmonster, speciellt inte i en Barebone, men 2.2-2.3 Ghz verkar man kunna komma upp i. I andra tester jag läst av A64:or på nForce3 250-moderkort har folk lyckats skrämma upp dem i närmare 2.6 Ghz, men då gäller det nog att ha lite kraftigare kylning och tur med steppningen på CPU:n. Hoppas hoppas jag får en med fin steppning ;)

Det kostar att ligga på topp! Men men, med ovanstående system bör jag dra ifrån den gode Horizon i 3D-mark matchen igen, och dessutom kommer nog både LOMAC och Il-2 bli ännu mer njutbart.

Synpunkter någon? Var sugen på en WD-Raptor-disk, men man får väldigt lite plats per krona för dem. Då kanske jag istället tar och tjackar ytterligare en 160 gb disk och kör med det inbyggda S-ATA RAID-stödet. :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Gratulerar herr Lupson! Ser att det blir för Horizonten att börja kika på db.com och komplett.se snart igen... :D

Du gjorde rätt som inte valde Raptorn. Den blir _varm_ enligt de tester jag läst och verkar inte passa särskilt bra i en liten låda.

Angående 3DMark-resultat så tror jag faktiskt inte att det kommer att hända _så_ mkt mer med dina nya prylar. Min Barton är klockad till 2200MHz och mina minnen går i 400MHz, så det lutar mer åt att det är ditt klockade grafikkort som ger dig försprånget.

Förresten, skulle inte du hjälpa mig att klocka mitt kort på lanet för en månad sedan!? Förstår nog varför du "glömde av det"... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Byt fläkten i  lådan till en tystare med större genomflöde. Sen har du inga problem med värme i ditt bara ben.
Mvh  - Stefan -

Mr Jim

Jag har lekt lite med RAID, när jag lekte med videoredigering/servrar var det nödvändigt men ska man lira spel primärt så kan det nog vara mer värt att satsa på size alt en raptor för system och en annan HD för lek och nöje.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=2101&p=10

Det är alltid kul att shoppa loss lite, nåndag kanske jag kan göra det också när jag hamnat i löneträsket igen ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Lupson

Sledge: Några förslag på fläktar? (Frågar man Horizon får man bara ett mäsande "Zalman" tillbaka :) ) Enligt ett test jag läste skulle den BB jag beställt låta i snitt 53 db på 12" avstånd. 53 db för ett helt system är rätt lite. Tror jag...annars är det givetvis prio på att tjacka några tystare fläktar och en sån där passiv grafikkortkylare av det där märket som Horizon gillar :)

Mr Jim: Läste något test häromdagen där man prövat att RAID0:a två Raptors. Det hade inte gjort någon skillnad alls i stort sett. Skumt.

EDIT: Haha, det var ju din länk jag hade läst jim!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".

Mr Jim

Lupson>Fläktar är en djungel, beror ju på vad man är ute efter, extrem kylning alt tyst som fan alt tyst som fan men endå hyfsad kylning. Själv gillar jag stora fläktar(120 mm) på låga varv med feta flänsar, alpha eller thermalright, zalman 7000-serien är fin den också. Denna är dock mina nya favvo, en kamrat har kirrat den och är mkt nöjd, dock väldigt stor och tung.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1127&session=c7ea2be6e178af816bc426b0d231c139

Grafikkortskylning är ett annat träsk av "nödvändig" kunskap, dock på nyare kort är inte Zalman ZM80C tillräcklig utan man måste köpa en fläkt till om man vill överklocka eller kör de senaste korten

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1123&session=c7ea2be6e178af816bc426b0d231c139

Själv har jag hört mkt bra om artic cooling, gärna senare revisioner om de passar ditt grafikkort.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1132&session=c7ea2be6e178af816bc426b0d231c139

Ljuddämpning i lådan är också intressant, min nästa dator som antagligen inköps senare i höst ska bli "tyst" och då ska jag utforska detta område. Finns mkt att läsa på silentpcreview och sweclockers-forum om du föredrar svenska språket.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Lupson

Arctic Coolinglösningen verkade riktigt trevlig, men dessvärre så har min nya Barebone endast en PCI-plats, och den är det inte aktuellt att befolka med extra grafikkortskylning. Dit skall nog ett TV-kort införskaffas.

Jag gör nog som så att jag får testa grejerna först när dom kommer. Skulle det visa sig att den faktiskt låter för mycket så får det bli till att börja modda lite.
Mvh Lupson - kortklippt.

Horizon

QuoteOriginally posted by Lupson

Sledge: Några förslag på fläktar? (Frågar man Horizon får man bara ett mäsande "Zalman" tillbaka :) ) Enligt ett test jag läste skulle den BB jag beställt låta i snitt 53 db på 12" avstånd. 53 db för ett helt system är rätt lite. Tror jag...annars är det givetvis prio på att tjacka några tystare fläktar och en sån där passiv grafikkortkylare av det där märket som Horizon gillar :)

Vad är detta? Zalmanfläktar har jag aldrig talat väl om! Däremot tycker jag att du skall tjacka en Panaflo som du sedan kör på 5 eller 7 volt. Det är tystnad... och lite kylning. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names