News:

No significant change

Main Menu

Luppe tröstshoppar.

Started by Lupson, June 27, 2004, 13:49:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Lupson

Just det ja...vilken papst-skalle jag är! (Dagens Göteborgsvits...) :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

lol, skicka in den till GP och Andesson & Läling. :p

(men jag tror inte så många fattar skämtet)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Papst måste jag ju bara rekommendera. Eller är 18dbA för högt..? (ja, jo, de har tystare också men jag ville ha lite luftflöde...)

Och RAID för IDE behövs visst inte för videoredigering. Behövde du det hade du antingen

a) för gamla och taskiga diskar

b) nåt felkonfigurerat

c) inte lagt ljud och video på separata diskar (det brukar vara tumregel no1 så man slipper onödiga huvudförflyttningar)
Mvh  - Stefan -

BEQ

Fastnade bara för Horizons Vad är detta? Zalmanfläktar har jag aldrig talat väl om! Däremot tycker jag att du skall tjacka en Panaflo som du sedan kör på 5 eller 7 volt. Det är tystnad... och lite kylning.  . :D

Njjaaeh, sen får du korskoppla B7:an med SQ2:an innan du kan enabla Sqinten och lyser G12:an då har inte jordat.

Kunde inte låta bli! :p

Horizon

Hehe, glöm inte att du måste spänningsmätta fluxkondensatorn innan du kapar K-bryggan! Failure to comply will result in a fireball of epic dimensions. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

Ja, det fattar väl vem som helst? :D

SledgeHammer

"Do not cross the streams! That's bad!"
Mvh  - Stefan -

Lupson

Äntligen!! När man kom hem från en skön långhelg på Västkusten, brunbränd och lagom korpulent, låg den lilla avin från ICA-posten och väntade på mig bland all j-la reklam. Bums iväg igen och efter att ICA-posten behövt leta i 15 minuter efter mina två paket var jag snart hemma igen med prylarna i högsta hugg.

Med en nästan Horizon-mässig metodik plockade jag upp en sak i taget, ungefär som ett barn på julafton, tittade, inspekterade, luktade, smakade....eehh...

Hur som helst - ut med DVD-RW, Grafikkort och FDD från det gamla härket och fram med den mycket informativa installationsguiden från Soltek. Med små bilder och informativa texter kunde man relativt enkelt göra hela installationsproceduren.

Visst blir det rätt tajt i ett Barebonesystem, men jag måste säga att layouten och instruktionerna är _mycket_ väl genomtänkta. Den medföljandeprocessorkylaren (se bild)

var dock fastsatt med ett nytt sorts clip med en trevlig spak som jag först inte vågade dra för hårt i. Men när jag väl listat ut hur grejen funkade så var det inga problem att ta loss kylaren, fixa dit CPU:n och sen dra fast den igen mha spaken. Oerhört mycket smidigare än andra lösningar jag råkat på där ren kraft med diverse verktyg varit enda sättet att få kylaren på plats.

Minnet var lite knöligt att få ner också, fast så tycker jag det alltid är med minneskapslar. Ner på ena sidan, upp på andra...minnena är den röda grejen till höger om kylaren. Såg till min glada förvåning att minnet jag köpt (A-DATA DDR 500) kom med färdigmonterad, mycket snygg kylfläns.

Till sist var jag färdig efter att ha fått jobba lite för att få allt kablage på sina rätta ställen och grafikkortet att få plats bland S-ATA sladdar och strömkontakter.

Datorn bootade snällt upp på första försöket

BIOS inspekterades och allting såg fint ut. I med Windowsskivan och så igång med installationen. Jag hann inte trycka F6 för att få installera den på diskett (mycket smart Soltek) medföljande S-ATA-drivrutinen, men till min förvåning hittade Windows min S-ATA disk ändå. Det var en WinXP SP1-installation jag hade, den kanske har stöd för S-ATA "native".

Att formatera 160gb tog ju sin lilla stund, under tiden kikade jag på lite luckor:

och den medföljande ryggsäcken!

Allting gick hur smidigt som helst, efter ett par timmar var jag till sist redo att uttöka mitt försprång till Horizon i 3DMark-matchen! Dock observerade jag att ljudnivån under vanlig drift är en bit tystare än min gamle burk och att temperaturerna håller sig på en mycket överkomlig nivå, mellan 47-62 beroende på last. Solteks värmeanpassande fläktar gör sitt jobb! Under benchmark så drar dom igång lite mer och då är inte lådan supertyst längre, men å andra sidan gör det ju inte så mycket eftersom man ändå har en massa ljud från spel och dyl. då man kör systemet såpass hårt.

Benchmarks ja...

Jag klockade grafikkortet till 355/305 med lät först övrigt vara:
PCMark2002: CPU: 6420 Memory: 8196 HDD: 1465
3DMark01: 16030 (här hade jag 10100 som mest tidigare)
3DMark03: 4635 (4130 tidigare)

FSB ökades upp till 230 mhz = 2300 Mhz på CPU:n
PCMark2002: CPU: 7441 Memory: 9297 HDD: 1501
3DMark01: 16835 (här hade jag 10100 som mest tidigare)
3DMark03: 4678 (4130 tidigare)

Till sist googlade jag fram optimala memorytimings för mina DDR-moduler@230FSB
2.5-4-3-5
PCMark2002: CPU: 7383 Memory: 9332 HDD: 1476
3DMark01: 16879 (här hade jag 10100 som mest tidigare)
3DMark03: 4692

Över 232 mhz FSB kraschar datorn tämligen omgående, men har varit 100% stabil i 230 mhz FSB. Jag fick den "sämre" steppningen på min CPU (C0), men den verkar klocka rätt bra i vilket fall. Genom att sänka multipeln och öka FSB trodde jag mig kunna nå ännu högre, men just nu verkar det vara FSB:n som inte vill gå högre än strax över 230. Kan vara något i BIOS som behöver ställas in. Hur som helst är jag än så länge jättenöjd med mitt nya system, nu ska jag fixa in Il-2, LOMAC och F4 också....

Horizon: Du halkar efter... :) igen.... :D

P.S. Ursäkta de dåliga bilderna, de är tagna med min T610:a... D.S.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X