News:

No significant change

Main Menu

Nya Saitek Hotas

Started by Fozz, May 14, 2004, 13:44:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Phlerp:\>> Nu gäller det att ta sig rejält för pannan (ta i trä). Min Sidewinder har fungerat utmärkt sedan januari 1998 och jag märker inga som helst tendenser att den börjar ge upp. Trots twist handle för roder... :)

Men så är jag ju ganska lugn med spaken om man säger så. Inga våldsamma ryck, slit eller sadistiska tendenser á la Maverix (och zebra också för den delen) och hans X-36 när han blir plockad av en nordkoreansk SA-2... :D

Angående roderplaceringen så kan jag bara uttala mig om X-36, men jag misstänker att den är identisk på X-45. Lånade Jottes X-36 och kom aldrig överens med att:

1. Behöva använda vänster hand för roder (medveten om att det är en vanesak).
2. Behöva operera vänster hand så att fingrarna nådde till "rodervippan". Spaken verkar ju vara gjord för folk med XXXL i handstorlek. Jag tycker ändå att jag har rätt stora labbar. Fick juh kramp i lillfingret varje gång jag skulle rodera åt vänster... ;)

Till syvende och sist kan jag väl tillstå att det är lite av en vanesak vad man föredrar och eftersom jag är så van vid twist handle, så fortsätter jag gärna att flyga så. Sabba aldrig ett vinnande koncept, som KeyCat brukar säga. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

QuoteOriginally posted by Horizon
2. Behöva operera vänster hand så att fingrarna nådde till "rodervippan". Spaken verkar ju vara gjord för folk med XXXL i handstorlek. Jag tycker ändå att jag har rätt stora labbar. Fick juh kramp i lillfingret varje gång jag skulle rodera åt vänster...

Precis så kände jag också i början! Kom då från en TM Afterburner II Hotas som tycks ha mycket mer ergonomisk roder-throttle. Men efter någon vecka kändes det helt rätt.
Kör själv med rodertwist nu i en Saitek EVO och det är också helt ok.

Håller också med om att man får passa sig för alltför våldsamma rörelser när det hettar till. Eller när marken närmar sig lite för fort i en dykning... har för mig jag bröt av en Logitech på det sättet en gång. Numera behandlar jag spaken som en fågel :). Eller harpa :-OO.

BloM

Va kommer denna kosta da? och när kommer den till Sverige?

Swede

Tycker saitek borde rätta till de drivrutinerna till X36 och X45 innan de slänger ut nästa grunka. (enl min mening så borde drivrutinerna klassas som virus, eller en nedgradering till Windows ME standard) Som tur är så finns det ju andra drivrutiner att använda.

Jag gillar dock att de har spacat till den i jämnförelse till X36'an, som ser rätt så löjlig ut, då de försökt vara seriösa, då är det bättre att spaca till den.

Med displayerna, så tror jag det blir svårt att använda andra drivrutiner än Saiteks, ngn som vet?

Phlerp

QuoteOriginally posted by Horizon
Fick juh kramp i lillfingret varje gång jag skulle rodera åt vänster... ;)
Varför i hela hälsingland hade du lillfingret på roderreglaget? Då förstår jag om du tycker att den var gjord för folk med stora händer :D :D

Horizon

QuoteOriginally posted by Phlerp


           
QuoteOriginally posted by Horizon
Fick juh kramp i lillfingret varje gång jag skulle rodera åt vänster... ;)
Varför i hela hälsingland hade du lillfingret på roderreglaget? Då förstår jag om du tycker att den var gjord för folk med stora händer :D :D


Vilket finger i hela Blekinge skulle jag använt då!? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

#14
Jag brukar lägga långfingret i skåran i mitten av reglaget och ringfingret på den vänstra delen. sedan är det bara att pressa båda fingrarna åt vänster för vänster roderutslag, och höger för höger roderutslag med eventuellt lite hjälp från pekfingret..... Jag kan rita ett diagram om du vill :D

Mupp

En journalfilm kanske?

Men det är inget sagt om när saken kommer till svea rike? Eller vad dom vill ha för den?