News:

No significant change

Main Menu

micro rc

Started by RAY, May 12, 2004, 16:46:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

RAY

Såg nån topic om rc på simhq som gav mig denna fina länk
http://www.mft.nu/


Jag tycker det verkar super skoj, e sugen på en helikopter kanske Hornet 2 ?
men jag har inte flygit rc tidigare så kanske e lite tufft o börja med en helikopter?
nån som har lite tips vad man ska börja med som newbie ?

Swebeast

#1
Mitt tips är definitivt helikopter. Men börja med att köpa en simulator typ Realflight G2 eller REFLEX XTR på så vis sparar du mååånga slantar istället för att lägga dem på reservdelar (jo det händer faktiskt att man får markkänning ibland :p ) och öva, öva, öva, öva, öva...

Vad gäller märke på helikopter så finns det många och lika många åsikter om dem. Jag har själv en Kyosho Caliber 30 som jag är jättenöjd med. Sen finns det Raptor, Hirobo, m.m. El gillar vissa men jag tycker de är för klena och oftast har de fast pitch som gör de lite sega i flygning (högst personlig åsikt) och för kort flygtid. Metanol är bara tanka och köra igen! ;)

Jag får nog tacka dataspelen för den snabba inlärningskurvan med helikopter - att flyga med joystick och throttle med massa knappar kan ju inte vara fel simultanträning.

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

AndersO

#2
Totalkrashade just mitt depron hembygge :(  Iofs ingen ekonomisk katastrof, depron + lite balsa, under 100:- ... Motorpaket+radio tillkommer förstås, fast de höll ju.

Här är skönheten hel fortfarande: http://gallery.vingarna.com/Douglas-Flygbilder/aac

Var nästan som en helikopter, statisk dragkraft ~600 gram, flygvikt 300-350 gram.. Gick att hovra :)

Bygger nytt, provflygning imorrn :p

Ett annat tips, uppsök ett modellflygfält och fråga efter om dom kör dubbelkommando.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

SledgeHammer

X-Cell och Robbe-Schlüter är trevliga...

Swebeast: Jag hoppas att du inte liter av "tumme-syndromet" när du flyger helikopter. =)
Mvh  - Stefan -


Swebeast

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            X-Cell och Robbe-Schlüter är trevliga...

Swebeast: Jag hoppas att du inte liter av "tumme-syndromet" när du flyger helikopter. =)

Om du menar att jag bara flyger med tummen och inte med tumme+pekfinger så får jag nog ge dig rätt...jag tränar på den sistnämnda...:p

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

RAY

Jag skaffa mig en Kyosho Caliber 30 från http://www.rmf.se/heli.htm

köpte ett paket där allt ingår, ska se om jag hinner bygga ihop den under helgen, sen blir det till o hitta nån som kan justera den o lära mig flyga :)

Swebeast

#6
Grattis RAY! Välkommen till en värld av blod, svett och tårar. Glöm inte simulatorn bara. Rekommenderar den här sidan där du kan få många tips inför, under och för all del efter flygning.

Kolla in pilotkartan på ovanstående sida för att se om det finns någon med helikopter i din närhet, det underlättar ALLTID att ha någon som kan hjälpa till i början.

...och du...hör av dig om du undrar över något, jag är också en newbie när det gäller helikopter men nåÃ,´t nyttigt kan jag säkert bidra med :-)

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

SledgeHammer

Swebeast: Haha =)

HUR kunde jag gissa det? Kanske för att ååå... 90% flyger så?

:p
Mvh  - Stefan -