News:

No significant change

Main Menu

Måste man köpa för 2k+

Started by look2, March 17, 2004, 23:05:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

look2

Hej !

Spelade mkt flygsimulatorer förut. Men tyvärr så räckte tiden inte till så jag har inte spelat nått på flera år. Måste man ha dessa jppysticks med massa pedaler, gasreglage, programerbara knappar och allt vad som finns nu för att kunna spela dessa nya simulatorer? eller räcker det kanske med en för 5-600 ? eller blir det alldeles för mkt knappande på tangentbordet för att man ska hinna med då?
// Oscar

Obizzz

En Saitek X45 räcker långt om det enbart är knapptryckande man vill slippa och den kostar väl någonstans mellan 500-1200kr beroende på var man köper den.

Jag vet faktiskt inte vart den är billigast men gör en sökning efter den.

Det finns faktiskt inte så himla många alternativ idag, konkurrenterna CH products och Thrustmaster hotas Cougar ligger i en betydligt högre prisklass (3-4000)

Lycka till!

Är det något mer bara fråga...
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

matli

Vilken typ av flygsimulatorer tänker du köra?

Det finns väl inga "måsten", utan det beror väl mest på vad man vill ha ut av sina simuleringar. Själv är jag rätt nöjd med en Saitek X-36. Den moderna varianten heter väl X-45, och kostar väl en knapp tusenlapp för separat joystick och gasreglage.

Lite plastigt och så kanske. Men är man mer ute efter funktionaliteten än äkta känsla så känns det rätt prisvärt. Pedaler vore kanske trevligt att ha, men vid annan flygning än segelflygning (och helikopter?)  tycker jag inte att man använder pedalerna särskilt mycket mer än på marken. Och då är roderreglaget i X-36:an fullt tillräckligt.

Jaha, nu hann Obizzz svara ungefär samma sak före mig. Då får jag väl kontra med den här länken, då:

http://se.pricerunner.com/games/game-controls/90596/prices

Obizzz

Nu vill jag bara avråda från Software Express, de har inget gott rykte här på forumet om vi säger så :)

Alla har inte haft problem med dem men ganska många. Detta gäller postorderbeställningar hur de är om man handlar i butiken vet jag inte.
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

matli

Åhå. Vad synd. Det verkar ju inte direkt vara gott om andra svenska ställen som har något hyfsat utbud av joysticks och sånt. Nog för att det går att handla utomlands, men det är ju alltid en potentiell extra strulfaktor.

Horizon

matli:\>> Jag kör (och har alltid kört) en MS Sidewinder Precision Pro och den fungerar alldeles ypperligt till alla simulatorer som finns på marknaden idag! Den kostade mig ca. 400 kronor och det var mer än väl investerade pengar. Strunta i HOTAS-grejer om du inte tänker komma igång ordentligt. Bättre att börja med en billigare sak och sedan jobba sig uppåt... tycker jag. :)

P.s. Det blir definitivt inte för mkt knapptryckande med en MS-jojje. Min har bara 8 knappar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

Jo, men Software E är också en potentiell strulfaktor :)

Horizons alternativ går också bra om man nöjer sig med det har själv haft en sånt.

Men eftersom jag är skadad så ska jag idag betala en mod till min cougar som kostar 200€ utöver inköpspriset på 3300kr :)
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

Obizzz

--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se