News:

No significant change

Main Menu

Måste man köpa för 2k+

Started by look2, March 17, 2004, 23:05:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Vi testar en annan infallsvinkel.

Vi har enbart en hel hög med knappar. Varje knapp kan endast vara av (0) eller på (1). En knapp kan vara en "virtuell" knapp som du "trycker" på i programmet (variabel). Eller en shiftknapp.

De operationer du har är

OCH (AND):

0 & 0 -> 0
0 & 1 -> 0
1 & 0 -> 0
1 & 1 -> 1

ELLER (OR):

0 || 0 -> 0
0 || 1 -> 1
1 || 0 -> 1
1 || 1 -> 1

Exklusiv ELLER (XOR):

0 ^ 0 -> 0
0 ^ 1 -> 1
1 ^ 0 -> 1
1 ^ 1 -> 0

INTE (NOT):

! 0 -> 1
! 1 -> 0


Man kan sedan blanda in timers också för att göra det ännu roligare. Säg att du vill använda en tvåknappskombination för att skjuta ut dig. Väldigt jobbigt om du råkar trycka in dessa två av misstag, *blammo* så hänger du i skärmen. Bättre att sätta in en fördröjning när just dessa två trycks ned, kapp 1 OCH ( knapp 2 nedtryckt men jag väntar lite innan jag tala om att den är nedtryckt). Säg en halv sekund i fördröjning.
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Men ge ett konkret praktiskt exempel då på vad man kan göra med boolesk algebra på Cougarn om vi BORTSER från variabler och timers. Och som överskrider möjligheterna för olika shiftknappar. :)