News:

No significant change

Main Menu

Måste man köpa för 2k+

Started by look2, March 17, 2004, 23:05:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Har sagt det förr och det tål att sägas igen: Min Saitek X-36 är nog den mest prisvärda pryl jag någonsin införskaffat. Har haft den i snart två år och den fungerar ypperligt, inte en kass knapp eller underligt utslag någonstans. Kostade mig 395:-, kolla runt lite, det kan hända att någon datoraffär någonstans har någon stående.

Funktionsmässigt och programmeringsmässigt är väl Cougar och Saitek ungefär likvärdiga (?), personligen tycker jag inte metallkänslan är värd att pröjsa flera tusenlappar för. Menmen....smaken är ju som bekant....

F.ö. är jag jätteglad - idag har köpt min första lägenhet, jättefin är den. Och imorgon åker jag på långweekend till Rom...man har mått sämre om man säger så..... :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Obizzz

Jo om man får tag på en X36 USB så duger ju det också men en X45 är nog betydligt lättare att hitta. Programmeringsmässigt är Cougarn ganska så mycket mer avancerad men frågan är om man använder det.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

F16_Filur

Jag har också funderat på det. Vad är det egentligen man vill göra? Jo, dels ha en modes knapp så man därigenom kan ge varje knapp eller POV 3 olika funktioner. Sen en shift knapp som dubblar dessa - alltså 6 funktioner per knapp. X36 och X45 har detta och dessutom två rotaries, en musemulator (typ minijoystick) och ett roderreglage. Plus en aux som jag glömt anledningen till:-o.

Vad är det egentligen man skulle vilja göra mer och som bara Cougarn kan? Jag vet inte, men skulle gärna vilja veta. Dessutom är programmeringen och manulen därtill ganska heavy att sätta sig in i. Vill man bara programmera en tangent till en knapp är det ingen direkt intuitiv grej.

Jag hade en X45 förut som delvis gick sönder innan jag köpte Cougarn. Den viktigaste skillnaden för mig var utseendet, känslan och precisionen i sistnämnda. Det fördubblade faktiskt flygkänslan att gå över till Cougarn. Gasreglaget är dock inte lika behagligt som som X45Ã,´s och man saknar roderreglaget (vi som inte har pedaler).

Som svar på huvudfrågan kan jag säga att för flygkänslan är en HOTAS oundvikligt. Jag har gått från TM AfterBurnerII till X45 till Cougar. Steget till X45 kändes som "allt annat har varit leksaker tidigare". Sen blev det samma känsla på nytt med steget till Cougarn. Beror också på vad som är viktigt för en med simuleringen. Är det att leva sig in i att vara en riktig pilot? Eller handlar det mer om ett inspirerande intelligensspel på datorn? I sistnämnda fall räcker det gott med en Cyborg typ. Sitter själv med en sån just nu, befriande på sätt och vis, tilläckligt programmerbar för man ska slippa röra tangentbordet i de flesta lägen - men visst är det en plastig känsla:).

QuoteOriginally posted by Obizzz

Jo om man får tag på en X36 USB så duger ju det också men en X45 är nog betydligt lättare att hitta. Programmeringsmässigt är Cougarn ganska så mycket mer avancerad men frågan är om man använder det.

Horizon

mähh... man behöver inte programmera någonting för att det ska vara kul att flyga simulator. Jag har ingenting programmerat utom ksp, akan, bomber och raketer (som för övrigt inte ens behöver programmeras :D ) när jag flyger Forgotten Battles och jag har lika roligt för det... ;)

Istället för att ha allt på joysticken blir man jäkligt snabb på tangentbordet när man flyger luftstrid... hehe... :)

Men... det skulle vara rätt kul att testa lite mer med en X-45. Hade Jottes X-36 hemma på prov för några år sedan, men det imponerade inte så mkt. Kanske tycker jag annorlunda nu...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

realsimulator skickade iväg de första igår, jag tror jag ligger bra till i kön då jag beställde redan första dagen.. den är redan betald det är bara att vänta.

Misstänker att den kommer nästa vecka när jag ligger på sjukhus :(
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

Obizzz

Ja det väntar väl något gott när man kommer hem istället :)
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

F16_Filur

Fan va trist att du måste in på sjukhus:-(

Kan nån förresten ge ett svar på det här?

QuoteVad är det egentligen man skulle vilja göra mer och som bara Cougarn kan?
(jämfört med X-45)

F16_Filur

Tack!

Då är det mest grejor som jag inte kommer att utnyttja i första taget. Men det är ju rätt häftigt att ha möjligheterna om man skulle få några bra ideér.