News:

No significant change

Main Menu

Ska köpa nytt kort

Started by BEQ, February 26, 2004, 22:13:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Jag har för avsikt att köpa ett nytt grafikkort till min sekundära dator. Den är uppgraderad till 3.06 GHz och 512 MB DDR. Jag kan tänka mig att lägga upp till 2000 kr på detta och vill självklart ha så mycket som möjligt för pengarna, men lider av att jag inte längre hänger med i grafikkortsdjungeln. Vad rekommenderar ni för kort och varför? Avsikten är ju självklart att kunna köra IL2FB och LOMAC, mm på den.


/BEQ

TrakDah

128 MB ATI 9800 Pro, valfri modell (tips, kolla http://se.pricerunner.com för det billigaste)

256 MB är bortkastat ur prestandasynpunkt, kan vara av intresse om du vill hålla på med videoredigering i storformat.

9800 XT är bortkastat, för prestandavinsten är 2% eller däromkring för bra mycket mer stålar.


Lycka till!
/TD

Horizon

TD talar som en vis man. Jag själv bidrar med en LÄNK
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

QuoteOriginally posted by ctrl

EDIT: jävlar vad jag slant på tangenterna, så kul att jag låter det vara kvar :D

...och svär som en borstbindare gör du också... Nästan så att man kunde tro att herr Sandqvist har tagit sig ett par järn så här på fredagsaftonen... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Jo, det är nog en bra idé att vänta lite och se vart priserna hamnar när ATI kommer med nytt. Hav tålamod BEQ!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

TrakDah: En snabb undran bara, vad använder du för program när du vinner i prestanda vid videoredigering genom att ha 256MB grafikminne? Nyfiken.
Mvh  - Stefan -


TrakDah

Sledge

Jag vet inte riktigt.

Låt mig vara tydligare:
Låt oss teorisera att samma kort finns med samma typ av RAM, 128 och 256 MB.
Bägge dessa kort skulle få samma resultat i spel-benchmarks (Commanche, Quake osv)

Så varför marknadsföra 256 alls? Det måste finnas NÅN anledning, men spelprestanda är det sannerligen inte, för jag har inte stött på ett enda test som visar att 256 är snabbar/bättre än 128.

Så vad kvarstår? Som jag ser det endast videoredigering o dyl.

En teori mao :)

/TD

SledgeHammer

#7
Aha =) En teori.

Mmmm... jag tror mig ha sett något enstaka konsumentprogram som använt grafikkortet för rendering av effekter men det är nog bara undantaget som bekräftar regeln tror jag. Videoredigering ger processorn jobb.

256MB på grafikkortet. Tja, samma sak var det väl när det var dags att gå från 64MB -> 128MB. Den gången hann väl spelutvecklarna ifatt relativt fort men för varje ökning på grafikkorten tror jag allt att utvecklarna kommer att ta längre och längre tid på sig att utnyttja det.
Mvh  - Stefan -