News:

No significant change

Main Menu

JHMCS

Started by SledgeHammer, February 26, 2004, 09:57:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

Obizzz

hmm, exempel på en bra kommentar? :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Dubble0zero

Hmm... hade inte ryssarna nått liknande system redan på 70 talet... :-OO
Iofs så var de tvungna att skruva fast färsanordningar i skallbenet på piloten för att fixera kameran som skulle läsa av pupillen, men men lite får man väl offra... :p

För övrigt så förstod jag inte om det här systemet är lika dant, är det pupillen, eller är det huvudpositionen som man siktar med?
Är det huvudet så har ju jag samma sak med min track-IR här på datorn... ;)
...000... =)

Phlerp

Om det är pupillen så har ju tekniken kommit en bra bit de senaste 30 åren. Det finns gansk enkla system idag för att styra muspekaren på datorn med pupillen. Men jag tyckte iofs inte att artikeln sa något om pupiler.

Obizzz

jag testade ett system på itec (www.itec.co.uk) där man kunde läsa av pupillens rörelser det fungerade mycket bra.
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

Obizzz

När vi ändå är inne lite på ämnet, du nämnde ju hur jobbigt det är att röra på huvudet vid höga g-belastningar osv.. Kan man se nånting bakåt? Ungefär vid vilka krafter orkar man inte längre titta bakåt?
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

ft

Det är head tracking, inte blickföljning. Vete sjutton om man skulle vilja ha blickföljning alls, ögonen är lite för dåligt styrda av medvetandet. De får för sig att flacka iväg reflexmässigt om något flimrar till och det kan nog vara lite dumt om man styr t ex ett vapensystem.

Men blickföljningssystem finns och fungerar nog bra för att man skall kunna utröna ungefär var på en display i kabinen som piloten tittar. Rätt häftigt, sett simulatorstudier där man kört det. Och det utan att bulta fast något i piloten... :)

Och ja, SI i visiret. Det hade hjälmen vi hade in på lån också, om än rudimentärt. Tror (tror som i "vet inte") inte det är tänkt att ersätta ordinarie SI, utan skall komplementera det.

Ha det!
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

Det systemet jag tittade på var till för att t ex kolla en pilot och hur ofta han tittade på olika instrument och sedan varna om han missar att titta på vissa instrument.

Det skulle även användas i bilar för att varna om föraren höll på att somna då den hade ett program som kände av när blicken blev slö, mätte blinkfrekvensen osv..
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se