News:

No significant change

Main Menu

JHMCS

Started by SledgeHammer, February 26, 2004, 09:57:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TrakDah

Ryssarnas system är mycket enkelt, och fungerar precis som BEQ säger mha sensorer som läser av en monokels XYZ i cockpit.

"Felet" med hur systemet är modellerat i LO är:
1. den är ritad i HUD-grönt. Det är inte en ritad detalj. Det är en monokel på en stång, sådär 5 cm framför ena ögat. Sikta och skjut. Mycket enkelt.
2. Monokeln i LO kan inte ritas över cockpit-delarna (den stannar vid kanten av "världen"). Men som ni säkert förstår av ovanstående är det fel, för det är en monokel som alltid följer huvudrörelserna. (jag bad om mer "glasögonliknande" grafik, men de har valt sin HUD-gröna ring :-()

Monokelns XYZ styr sen radar och IRST, precis som i AH64 Apache. Faktum är att systemet fungerar på liknande sätt, men i Apache har man dessutom nån form av HUD-ritning i monokeln (som sitter mycket närmre ögat).

Shlem betyder vad jag förstår helt enkelt "hjälm"

I sökandet efter bilder hittade jag denna mycket intressant artikel!

Hittade till slut en bild på denna roliga sida med Kinesisk pilotutrustning

Edit: Läste vidare om deras (ryssarnas) hjälmar. Det visade sig bl.a att de har separat huva med radiokommunikation, att deras mörka visir åker in i hjälmen och att de har fästena för O2 långt in intill kinden för att minska på hävstångseffekten vid G-belastning!
Läs mer (ZSh-7)
Själva delen som vi kallar Shlem heter Sh-ZUM-1

/TD

BEQ

Intressant. Tack för länken!

/BEQ

Magnus

----
With JHMCS, the pilot can aim the radar, air-to-air missiles, infrared sensors, and air-to-ground weapons by pointing his or her head at the target and pressing a switch on the flight controls.
----

Är det bara jag som tycker det känns lite förlegat, lite 80-tals jaktstrid över hjälmsikten generellt? Visst man kan presentera SI't på visiret men det känns som den info'n borde vara rätt mycket i vägen då man ska doppa ner huvet och jobba head-down med sina 3 granna färgdisplayer i 39C/D

Obizzz

Då kanske man kunde ha en av/på knapp för visir-SI :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

Jo det var iofs ganska bra och precis som vanligt. Utveckla något för ett gäng driljarder som ingen egentligen vill använda. Då jobbet i luften blir mer och mer headdown..

Obizzz

Hehe, du kanske har en liten poäng :)

Men BEQ tittar väl runt lite mer än vad du gör?

När får vi se fler fina bilder av SK37E förresten? De fyra du postade för något år sedan var ju underbara :)
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

Magnus

Hur mycket det tittas runt är ju rätt styrt av vilken typ av flygning du gör, men visst jag behöver inget hjälm sikte ;) Min poäng var bara att är egentligen kostnaden att ta fram det större än nyttan utav det.

37E bilder?

Edit:

Se ny tråd.

Obizzz

mums! den där svalde jag utan att tugga :)

är det du själv som tar dem eller någon annan på flottiljen?
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se