News:

No significant change

Main Menu

Vad ska man säga?

Started by Phlerp, November 26, 2003, 17:42:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Snajper

QuoteOriginally posted by griffin
...och verkar vara tämligen kraschbenäget...

Hehe, F4 flashback när jag och TD stod och demade på Software Express och vi var tvunga att starta om simmen efter varje flygning för att hålla CTDerna till ett minimum! :D :-OO

Jag hävdar fortfarande att Flanker 1.5 och A10 Cuba är dom bästa simmarna jag kört...:)
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

griffin

Hmmm, skall se vad jag har att säga om stickan/kontroll av plan efter att ha gått igenom denna länk.

I övrigt verkar det som om vi kan vänta oss en fet patch närmsta tiden, av att döma av inläggen på officiella forumet...
snappahead

TrakDah

QuoteOriginally posted by griffin

Får jag fråga, är det fler än jag som har allvarliga problem med simmen? Förutom att det hackar ganska lätt
[...]
Har lekt lite med att ändra deadzone på axlar och testa olika "kurvor" men jag tycker ändå planen beter sig skumt. De drar åt olika håll och jag [...] Vad har jag missat? Jag menar, det *går* väl att flyga ett plan rakt fram utan att röra stickan?

Sen tycker jag menyerna reagerar lite segt, att de slarvat med många smådetaljer som att text inte får plats i rutor mm. Detaljer, men det känns verkligen som om pengarna (eller förläggarens tålamod) tog slut innan spelet var klart.

[...]Jag kommer *inte* köpa spelet om det är så här för hur gärna jag än vill lira så går det helt enkelt inte som det är nu.
[...]

OK, så här det... Jag kan (får inte men vill) ge er här mer info än på det övriga forumet, däremot kan jag inte skriva en roman om alt jag vet utan ni får ställa specifika frågor. Jag gör detta för jag "vet" vilka ni är och att ni är värda det.

Nu till det du ordar om:
För att fixa fps: enkelt vatten, inget Heat blur, inget AA, Visib Rng på Medium (viktigt och "high" ger väldigt lite)
Det är viktigt att ha ett kort som har effektiv pixel-shader, typ ATI för alla moln och efekter. Om man inte har det drar tyvärr dessa två ned fps betydligt. Tyvärr valde ED/Ubi att göra om grafiken för dessa 2 efter att betan stängts vilket gör att vi alla är lika förbluffade över den fps-minskning vi nu ser med dessa två :( (jmmf explossioner i Demo med release)

Spak/känsla: Använd ganska aggressiv kurva (olinjär) och ta till 0,3-0,7 cm dödzon (speciellt för roder). Glöm inte att trimma,, och en sak till: detta är en av mycket få simmar där plan flyger om de ska. Allvarligt. Ni kommer att "flame:a" mig för det men det är vad alla våra F15-, A10- och Su27- (det visste ni inte, va?!) -piloter säger. Änu bättre (dvs ännu "sämre" ur ditt perspektiv) blir det när/om vi får se de nya FM:arna.

GUI: Stööööön. Om du visste alla tips/rekommendationer/förslag/klagomål jag skickat in ang GUI:t! Det är bara det att de bestämde GUI:t länge sen och det har inte rörtss sen dess annat än för att fixa rena buggar. Det är heeeeemskt :( Men "segt" bör det inte vara, inte heller ha utanförfallande text. Ladda upp (förmiskad/avklippt) screenshot.

Crascher: på XP?? Då är något felkonfat för just i XP är LO stabilt. Det finns troligen en eller ett par minnesläckor (se F4 ;)) så man bör starta om LO då och då, men i övrigt har jag inte haft CDT på lääääänge. Däremot kan jag ssällan avsluta LO utan ett par felmeddelanden :)

I övrigt tycker jag kanske du är lite väl kritisk. Den e inte super-slimmad. Allt är inte perfekt, men så har nte ED haft M$ budget heller! De delar som är viktiga funkar riktigt bra! Jag skulle rekommendera LO till vem som hellst (flygintresserad) med en P 2GHz 512 MB, GF4 64MB, eller bättre (det är den nedre gränsen anser jag). LO är - återigen - den produkt den var i v1.x: en mycket precis produkt. Med det menar jag att den gör det den ska, inget mer. Inte ett dugg extra. Finns ett "extra" så är det ihopslaffsat, och ditslängt mest för att kunna skriva på kartongen att den har "det och det" :D. Det som måste funka  funkar.

/TD

Fozz

Funkar hyffsat för mig iaf. Kan kontrollera planen helt OK med min X36'a. Faktist lyckats landa med en A10'a på ryska hangarfartyget på andra försöket. :)
TrackIR'n verkar jag ha fått ordning på också, flög i helgen och TrackIR'n funkade helt optimalt (förutom centreringsmiffot), man tänkte inte ens på att man använde den.

FPS får jag i medel 30-40 på Quickfly uppdragen, och i dom "riktiga" uppdragen med A10'an och F15 så får jag 7-8 fps. Icke spelbart dessvärre.
Allt på Low/medium 16bit. Så slimmat jag bara kan köra det.

Har en XP2100, 1Gb, GF4 4200TI 128mb. funderar på att köpa ett Radeon så jag kan spela det faktist. :(
Dyrt blir det...
Alla generaliserar...

TrakDah

Fozz, prova Water till lägsta möjliga (blir apsvårt med höjdkänsla över vatten, me testa)

/TD

Fozz

Det står på lägsta redan. Första saken jag drog ner.
Alla generaliserar...

griffin

QuoteOriginally posted by TrakDah
OK, så här det... Jag kan (får inte men vill) ge er här mer info än på det övriga forumet, däremot kan jag inte skriva en roman om alt jag vet utan ni får ställa specifika frågor. Jag gör detta för jag "vet" vilka ni är och att ni är värda det.

NP... NDA är alltid NDA.

Nu till det du ordar om:
För att fixa fps: enkelt vatten, inget Heat blur, inget AA, Visib Rng på Medium (viktigt och "high" ger väldigt lite)
Det är viktigt att ha ett kort som har effektiv pixel-shader, typ ATI för alla moln och efekter. Om man inte har det drar tyvärr dessa två ned fps betydligt. Tyvärr valde ED/Ubi att göra om grafiken för dessa 2 efter att betan stängts vilket gör att vi alla är lika förbluffade över den fps-minskning vi nu ser med dessa två :( (jmmf explossioner i Demo med release)

Har ett ATI Radeon 9700 pro med en 3GHz processor och 1Gig minne. Så nog *borde* det gå att kräma på lite... speciellt om det är optat för ett Radeon. Fan, får väl uppgradera till ett 9800XT eller nåt då... suck ;)

Spak/känsla: Använd ganska aggressiv kurva (olinjär) och ta till 0,3-0,7 cm dödzon (speciellt för roder). Glöm inte att trimma,, och en sak till: detta är en av mycket få simmar där plan flyger om de ska. Allvarligt. Ni kommer att "flame:a" mig för det men det är vad alla våra F15-, A10- och Su27- (det visste ni inte, va?!) -piloter säger. Änu bättre (dvs ännu "sämre" ur ditt perspektiv) blir det när/om vi får se de nya FM:arna.

Jopp, fick till det hyfsat tillslut, men det var inte enkelt att få det bra. Dock tycker jag planen pitchar upp alldeles lätt men som sagt, det kanske är så det skall vara. Får lära mig var trimm kommandona är då :D

GUI: Stööööön. Om du visste alla tips/rekommendationer/förslag/klagomål jag skickat in ang GUI:t! Det är bara det att de bestämde GUI:t länge sen och det har inte rörtss sen dess annat än för att fixa rena buggar. Det är heeeeemskt :( Men "segt" bör det inte vara, inte heller ha utanförfallande text. Ladda upp (förmiskad/avklippt) screenshot.

Hmmm, känns bekant det där. Är det nåt jag kan störa mig på är det dåliga GUI'n. :)

Crascher: på XP?? Då är något felkonfat för just i XP är LO stabilt. Det finns troligen en eller ett par minnesläckor (se F4 ;)) så man bör starta om LO då och då, men i övrigt har jag inte haft CDT på lääääänge. Däremot kan jag ssällan avsluta LO utan ett par felmeddelanden :)

Ok, jag körde i 1600x1200 i maxgrafik inialt och när planen började försvinna (extern vy - har läst att andra har likadana problem) så försökte jag avsluta uppdraget med resultaten att inget hände. Så krasch kanske är fel ord, men lock up iaf...

I övrigt tycker jag kanske du är lite väl kritisk. Den e inte super-slimmad. Allt är inte perfekt, men så har nte ED haft M$ budget heller! De delar som är viktiga funkar riktigt bra! Jag skulle rekommendera LO till vem som hellst (flygintresserad) med en P 2GHz 512 MB, GF4 64MB, eller bättre (det är den nedre gränsen anser jag). LO är - återigen - den produkt den var i v1.x: en mycket precis produkt. Med det menar jag att den gör det den ska, inget mer. Inte ett dugg extra. Finns ett "extra" så är det ihopslaffsat, och ditslängt mest för att kunna skriva på kartongen att den har "det och det" :D. Det som måste funka  funkar.

Tycker du det? Jag har längtat oerhört efter Lomac och kommer med all sannolikhet att köpa det. Men det osar ganska mycket hastjobb över det - obefogad kritik eller inte men det är en massa småsaker som bidrar till det intrycket. Jag tar hellre Lomac som det är nu än inte alls så jag är glad att det kom ut i över huvud taget vilket inte alls verkar vara nån självklarhet.

I grund och botten är Lomac nåt väldigt solitt det känner jag på mig och det utgår jag ifrån med tanke på vilket ursprung och bakgrund spelet har och med all sannolikhet är det den bästa simmen på länge i många aspekter.

Men, det går alltså inte att komma ifrån, verkligheten kom ikapp utvecklingsteamet vad det verkar och det är en massa småsaker som tillsammans med förväntingarna gör att man blir lite irriterad.

Jag kan väl personligen bara nämna en handfull PC spel som jag anser varit "top notch" från första releasen och dessa spel har haft en lite annan grund att stå på. Det är synd att inte fler spel får den chansen. Jag tror dock Lomac kan bli riktigt vasst OM man släpper patchar som fixar till de mest irriterande felen. Jag kan leva med inkonsekvent GUI men 3D modeller som försvinner och låsningar är det värre med.

Så... jag väntar med spänning :D Och i slutändan vill jag ge alla som jobbat med spelet en eloge, för fan vad skoj att det fortfarande görs sådana spel! (Tänker på efterföljaren till DID's ganska fina simmar... errr. )

[edit]Angående prestanda... kan väl bara erkänna att man med ett så pass nytt system som jag har lätt blir frustrerad över att nya spel *redan* hackar på burken... men det är inte så enkelt att bara skylla det på dålig kodning av spelen... men ofta ligger det en del i den kritiken tyvärr.

kan bara utgå från egen erfarenhet. Vet t.ex. massor av saker med Enclave som kunde varit *så* mycket bättre om tiden och pengarna inte tagit slut. Enclave är ett typexempel på den kritik jag framförde ovan tyvärr. Och där kan jag verkligen gå i god för att de som hållt på med att försöka göra spelet sen -96 (om man räknar äldre inkarnationer) har haft all vilja i världen att göra nåt skitbra... men så kommer den där verkligheten i kapp... som vanligt :) [/edit]

mvh Jens

snappahead

TrakDah

Jag e nyfiken på era kommentarer kring AI:t... Och då menar jag inte "oviktiga" saker som att de landar i fel ordning, utan prioritera synpunkter som påverkar utgången av stridsscenarierna.

/TD