News:

No significant change

Main Menu

TFT-skärm till Horizonten... kanske...

Started by Horizon, September 27, 2003, 12:27:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Hej på er!

Jag är i färd att köpa mig en TFT-skärm. Har kikat på följande skärm och tycker att den verkar jättebra. > TFT-skärm.

Är det någon som har erfarenheter från ovan nämnda skärm? Något jag bör tänka på?

En detalj jag är lite undrande kring är om det kommer att bli problem med spel eftersom skärmen bäst visar 1280*1024 bildpunkter. Säg att jag t.ex. vill spela ett spel i 1024*768 för att grafikkortet inte riktigt hänger med, då måste väl skärmen fejka en annan upplösning än original, vilket måste innebära sämre bildkvalisort... eller?

Detta är den största (och egentligen den enda) anledningen till att jag tvekar kring köp av TFT. Har hur många som helst bra argument för att köpa en annars. :)

Som sagt, åsikter mottages tacksamt!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

QuoteOriginally posted by ctrl


            De testar en massa TFT på jobbet nu... EIZOn har bra bild men jag tycker att det är mycket plast runt skärmen, jag gillar de stilrena Samsungskärmarna, de med tunn fasad kant.

Hmm... vad jag förstod ur testerna jag läste så tyckte de att Eizo'n hade väldigt smala och fina kanter... Men allt är ju relativt, som man säger... Tack för tanken! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Magnus:>> Du får gärna berätta sedan vad de valde på jobbet!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Jag hade för några år sen en 15" TFT av "Compaq"-modell. Den maxade 1024*768 men jag funderade aldrig ens över om det var sämre bild när man körde lägre upplösningar i spel. Vilket man fortfarande måste göra ibland...Halo....
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Du tyckte alltså inte att det blev någon skillnad, herr Lupson?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

Jag har haft äran att ha DELLs 19" UltraSharp 1900FP i ett halvår nu.

Jag är mycket nöjd med tekniken som funkar bra nu - ljusstarkare än IIlyama och nästan lika snabb. I snabba first person shooter så kan man dock märka en viss blurrighet vid snabba ryck. Ergonomin, geometrin och skärpan är därimot outstanding.

Tänk dock på !
Att ha en 19" med max upplösning 1280X1024 känns rätt meningslöst då pixelstorleken blir onödigt stor (jämfört med 19" CRT med samma upplösning så blir windows förstorat så att det ibland känns som hjälp för synskadade är startat)
Naturligtvis borde TFT 19" ha 1600X1200 i upplösning.
För att få bra geometri i bilden så måste man se till att ändra upplösning i multiplar till max upplösningen !
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW