News:

No significant change

Main Menu

TFT-skärm till Horizonten... kanske...

Started by Horizon, September 27, 2003, 12:27:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Fasen, det där med upplösningen får mig att tveka! :-/

Jag måste nog ner till någon butik och kolla hur det verkligen ser ut. Jag vill ju inte köpa en monitor för 6000 och sedan upptäcka att FB och OFP ser ut som skit i den. :-X
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Det finns nog ingen TFT som zoomar upp en lägre upplösning över hela bildytan på ett bra sätt. Ska det se bra ut får man bita i det sura och ta de svarta kanterna.

Min rent personliga åsikt är att det ännu inte finns några bra TFT i överkomlig prisklass. Sikta på en 21" CRT istället. De börjar bli riktigt prisvärda! Och ta ingen sån där "två-streck-i-bilden" monitor (gallermask), en riktig skuggmaskmonitor ska det vara. =)
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Stabilare? Tja, det beror väl på hur många öl man druckit innan man tittar på den =)

Slå en gallermaskmonitor lite lätt i sidan eller ställ den på samma skrivbord somm en bläckstråleskrivare i full aktion så... dalllllllerrrrr! Men de har en fördel som gjorde att jag lyckades stå ut med "två-streck-i-bilden" på arbetstid när jag arbetade med video. De har klarare och trevligare färger. Men det är också allt.
Mvh  - Stefan -

Horizon

Gallermask har jag nu och den är alldeles utmärkt. Visst flimmrar den lite när jag spelar hårdrock på högsta, men det bryr jag mig inte om... :)

Varför ska jag köpa en sån där ful jäkla 21-tummare som tar upp halva vardagsrummet, när det är en smart och smidig TFT jag vill ha!? Hallåååå?? :-OO

SledgeHammer

Därför att allt ser så gôtt ut med en sån! Jôh! =)

Men rapportera gärna vad du tycker när du väl har valt en TFT, jag är intresserad.
Mvh  - Stefan -

Horizon

QuoteOriginally posted by SledgeHammer

Därför att allt ser så gôtt ut med en sån! Jôh! =)

Men rapportera gärna vad du tycker när du väl har valt en TFT, jag är intresserad.

Hmm, vi tycks ha helt skilda åsikter om det här med CRT och TFT. Min polare har en 15" TFT från Eizon och jag tycker att bilden är helt suverän. Skarp och klar och vilsam för ögonen. Min Iiyama är inte alls dålig, men jag har tröttnat på att köra i 75Hz och bli trött i skallen... :-/

SledgeHammer

Visst är bilden skarp och kristallklar. Så länge den är still. Om jag satt och jobbade i, säg, Photoshop dgarna i ända så skulle jag välja en TFT. Men ska du ha en snabb TFT som inte blir lite suddig när saker rör sig snabbt på den så kostar den. Och min personliga åsikt är att det då kostar mer än det smakar. MEN om man vill ha en TFT av utrymmeskäl eller pga att man vill släpa runt på den så är den ju svårslagen. En 21"-22" CRT är ju inte ens släpbar...

Vad jag försöker komma fram till är att jag tycker att till spel så är stora CRT-monitorer väldigt prisvärda nuförtiden. Mer prisvärda än TFT.
Mvh  - Stefan -

Horizon

Jag spelar väl 1/3 av tiden jag sitter framför burken och det kommer att bli mindre ju längre in i utbildningen jag kommer. Dessutom bor vi i en trång tvåa på 52 kvm, med datorn ståendes i vardagsrummet så det vore väldigt praktiskt med en TFT-skärm.

Då skulle min inredningstokiga flickvän bli glad eftersom vi då kan skaffa ett annat (finare) skrivbord än det monsterhörnskrivbord vi har nu.

:)