News:

No significant change

Main Menu

JAS Gripen för SP.....

Started by Jotte, March 23, 2002, 17:06:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

loke

Flexman har ju hållit på rätt länge med sin simulator. I alla fall minst ett år. Dock så vet jag inte hur mycket effektiv tid han har programmerat på den.

Jag tror att det viktigaste är att få till en 3D-värld samt en enkelt FM så att testare kan börja flyga omkring så snart som möjligt, detta gör att folk håller intresset uppe.

Sist jag skrev en 3D-värld som man kunda flyga över så var den delen färdig på några dagar (dock så var det givetvis inga texturer, världen såg hemk ut, och det fanns ingen FM, men det funkade och man kunde ha kul med den. :-) )

Men som sasgt. Det behövs nog definitivt pengar för att få igenom ett sådant projekt.

Fozz

Tjo, mycket snack här nu. Trevligt.

ft, för att lära sig Lightwave. Hmm, skulle nog rekomendera Dan Ablans "Inside LW7" bok. Han har skrivit flera som är ganska bra. Kolla http://www.insidelightwave.com/

Och angående fackelkastare, den ska helt klart med, men jag har faktist ingen aning om hur den ser ut eller var den sitter.
Har inte lyckats identifiera den på bilderna jag har av Mig29.
Mig29 kastar facklorna uppåt eller hur är det? Du får gärna upplysa mig.
------------

Griffin, min Gripen modell har animerad huv, luftbroms, landställsluckor, EBK, samt de flesta kontrollytor. Alla utom framkantsklaffarna. Dock är det inte helt rätt animerat än, klarar inte att rolla tex. :)
Och göra en film där man ser en start från en vägbas vore förbannat kul! Ser lite buskar och träd, en liten trädgård. Plötsligt rullar en fullt bestyckad Gripen fram ur buskarna. :)
Har en testanimering som visar lite. Den är full av buggar och inte rätt animerad, men...
http://hem.ektv.nu/~ekt003911/gripen2.avi

Känner lite för att fixa till det sista på Gripen modellen nu.
Där är mer detaljer samt en hel del på texturerna att göra.
Och där är inget modellerat landningsställ.
-------------

Keycat, jag bor i Ängelholm på Villan. Så vi är säkert nästan grannar!
-------------

Och slutligen. Jag tror själv också att göra en Gripen sim från scratch är en oändlig uppgift.
Modda en befintlig simulator låter som en mer rimlig ide, och F16 i Falcon4 är ju inte så långt ifrån en Gripen egentligen. Lite tweakad fysik så, kanske.
Men att göra cockpiten och alla instrument lär vara otroligt svårt.
Men allting går. Men det tar tid.

Alla generaliserar...


KeyCat

#26
LOL, tänkte påstå att vi säkert var grannar i mitt förra inlägg och det verkar vi ju att vara eftersom jag också bor på Villan :D

Skulle vara skoj att se hur du tillverkar de coola 3D modellerna någon gång eller bara träffas över en kopp kaffe...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Horizon

Jag tycker att det är jättekul att ni ens vågar tänka tanken att skapa en Gripen-sim! Jag kan inte ett skvatt om programmering och rendering och grafikering och sånt, så jag kan inte hjälpa till med mer än glada tillrop och tjo och tjim. :)

Men, som min svärmor brukar säga: "Det är ofta drömmen som har ett värde!". ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Kan ju upplysa om att både Gripen och Viggen är på G till SP, kanske tom i SP4.

*jubel* =)
Mvh  - Stefan -


Lupson

Har också tillämpat mina C/C++ kunskaper i en liten 3D-"motor" baserad på OpenGL. Jag har hämtat det mesta ur olika tutorials från den excellenta tutorialsidan nehe.gamedev.net

Den läser in en höjdkarta, renderar den med texturer samt läser in en ful modell. Sen kan man kan gå omkring och mouselooka, skjuta små bollar som exploderar i explosioner samt förstora, typ sniperscope. Trots att jag lånat de flesta ideérna och en hel del kod från sidan ovan tog det mig mycket möda och besvär att få ihop det hela. Jag har inte pulat på bra länge med grafikmotorn just av anledningen: Vad ska jag göra med det?

Vad jag vill komma fram till är att jag också gärna skulle vilja bidra med det jag kan till en Gripensimulator, men det känns som om det är en lååååång väg att gå bara...hellre då en spelbar Gripen i F4. Kan folk göra hyggligt spelbara A-10, Mig-29 etc. bör väl en hyfsad 39:a inte vara omöjlig?

Vill någon titta på / pula med min "grafikmotor" så kan hela paketet hämtas på:

http://w3.adb.gu.se/~s99luppe/openGL/3dengine.zip

VARNING: Slarvigt programmerat och kommenterat!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

*mera jubel*

*river ner lite applåd-åskor oxå*

:p
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Luppe!!!!!
Hade ingen aning att det var du som var uppe och flög härom dagen. Varför tar du inte med dig joyen till inst och flyger med oss på skolan???