News:

No significant change

Main Menu

JAS Gripen för SP.....

Started by Jotte, March 23, 2002, 17:06:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Vi har alltså alternativen:

1. Göra en egen simulator
2. Göra en modell till t.ex. Falcon 4.
3. Vänta till nån annan gör 1 eller 2.

Som jag ser det utesluter inte det ena det andra. Men jag tror mig vara ganska säker på att 1. är orealistiskt hur vacker tanken än är. Ett spelprojekt av en flygsims storlek kostar i runda slänger 10-20 personer, 15-30 miljoner och 2 år skulle jag gissa. Man kan bevisligen komma väldigt långt om man är a) skitduktig b) otroligt dedikerad c) envis d) jobbar som fan. Se bara på X-plane. Men faktum kvarstår - X-plane är nog undantaget som bekräftar regeln. De flesta enmans / frivilligprojekt är ganska begränsade i jämförelse med t.ed. Falcon. Men jag kan ha fel!

MEN... Troligare är dock att man kan fixa en modell i Falcon. Och en hel del går det väl ändå att pula med fysikparametrar - eller?!?! Hur som helst, om man skall göra en egen sim är en mod till Falcon ett utmärkt sätt att skaffa sig erfarenhet och nåt att ta på. Prototyping är bra! Så jag röstar för det - då kan vi i princip kicka igång direkt. Går det sedan bra - ja då kan vi se oss om efter en 3D motor eller nåt sånt!

Det är i alla fall vad jag tycker!

SledgeHammer: Vilka är de på de som sitter på 37 och 39 till SPx? Borde inte vi vara självskrivna medhjälpare till ett sådant projekt,  om det nu behövs då...

Jens/Griffin
snappahead

ft

Originally posted by griffin
"1. Göra en egen simulator
2. Göra en modell till t.ex. Falcon 4."

Det går IMO inte att få en trovärdig 39 i F4. Ayes cockpits är fantastiska, men icke desto mindre är de heladen begränsade av att avioniken bakom är den i en F16. För att få 39-system behöver vi definitivt tillgång till koden. Kanske om vi kan hitta den ursprungliga läckta koden och vara nöjda med den... kanske... men då blir det å sjunde sidan jävelsvårt att distribuera något vi lyckas åstadkomma.

"3. Vänta till nån annan gör 1 eller 2."

1) har redan gjorts av andra. Kolla in www.flightgear.org till exempel, eller SAR som jag länkade till i helikopterforumet för ett tag sedan. Koden till bägge dessa simulatorer finns ute. Dessutom har jag koden till Mig Alley liggande här, den släpptes som kanske är bekant. Alla dessa skulle kunna utgöra en startpunkt.

Om några av er med lite utvecklingsvana vill ha Mig Alley-koden, ge mig er elpost eller säg till på ICQ så skickar jag över den, 13 meg. Jag har bara tittat på den som hastigast och inte fått något att kompilera men så är också windows som programmeringsmiljö något som jag först använt på senare tid.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Clark

Finns en finsk kille som håller på med en F/A-18 sim:

http://www.saunalahti.fi/jourait/
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Lupson

Finnen verkar ju ha jobbat en del med sin simulator om man säger så...
Sett till den förmodade arbetsbördan så är väl ett moddningsprojekt av t.ex. Mig Alley-sourcen att föredra. Fast vet jag hur livrädd jag blev när jag kikade på Quake 2 sourcen, så att bara hugga tag i en source och pula den till något annat är inte alldeles okomplicerat.

@Fluff, Phlerp - Att ni gick på informatik tillsammans med Baloo var ganska lätt att lista ut, trodde ni loggade vem som dolde sig bakom "Lupson" online häromdan, men TeamSpeaks ljudkvalitet är kanske inte perfekt :)
Måste dock erkänna att jag INTE listat ut vem Fluff är än, Phlerp och Baloo är däremot avslöjade. Och nej, jag kommer inte från Växjö.. :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

loke

#44
QuoteOriginally posted by Clark


            Finns en finsk kille som håller på med en F/A-18 sim:

http://www.saunalahti.fi/jourait/

Man kanske skulle kunna gå med hans projekt, och använda hans arbete att bygga en 39'a med som sedan kan integreras i hans simulator?

bALoO

@Luppson: ledtråd är att Fluff var din fadder när vi började plugga på Info.
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Triton

Nu är jag ingen fena på flightmodels, men med tanke på vad F4UT har åstadkommit med F-16:s FM så borde det inte vara omöjligt att fixa till en hyfsad FM till Viggen och Gripen?

Knepiga skulle väl vara att skaffa fram tillräckligt bra data (thrust, drag osv) att jobba med, men data om Viggen borde väl vara överkomliga eftersom det är en såpass gammal modell? Gripen är ju så ny så att det mesta är väl sekretessbelagt så det är nog en hårdare nöt att knäcka.

Låter som det finns en del här med insikt i det hela, nån kanske kan få fram de icke-sekretessbelagda uppgifter som finns?

Spånar bara lite, jag skulle jättegärna flyga Viggen och Gripen i SP3. :)
Skulle gärna hjälpa till med det, men jag har inga grafiska kuskaper och kan inget om att koda heller.
Triton
Tactical Engagement Center

Phlerp

Eftersom vi alla verkar vara överens om att en hel simulator är lite väl svårt och att andra redan håller på med Viggen och Gripenmodeller så kanske vi kunde fundera på att göra ett Svenskt eller Nordiskt scenario. Det jag sett av Europacampaignen så täcks bara nedre delen av Sverige. Vore roligt med en campaign med Sverige som huvudarena.