News:

No significant change

Main Menu

JAS Gripen för SP.....

Started by Jotte, March 23, 2002, 17:06:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

@Fozz:
Jag är normalt inte speciellt lättimponerad när det gäller 3Dsaker, men jag måste säga att jag blev ganska impregnerad av dina bilder och framför allt den lilla filmen som du lyckades producera med så kort varsel. Hur gjorde du marken? Är det riktiga foton lagda på en sfär eller?

Jag har som jag nämnde tidigare, fuskat lite med LW och skulle jättegärna vilja bidra till en Gripenanimation. Just nu har jag ett litet projekt med en 105mm haubitz. Den är väl sådär 60-70% färdig men jag kan nog forcera arbetet om du tror att du har användning för den. Man måste ju ha något markmål för Gripen att sjkuta på, även om det råkar vara en amerikansktillverkad haubitz... men det är det nog inte så många som ser :)

Hur som helst så har jag ett screenshot på hur den ser ut ännu så länge här: http://w3.informatik.gu.se/~s99ber/105.jpg
Hoppas att den är detaljerad nog.

Fozz

Phlerp, din haubitz ser bra ut. Vore väldigt kul o få spränga den i luften. :)
Filmen på min Gripen gjordes inte nu, utan den är väl närmare ett halvår gammal eller så. Marken är ett foto jag tagit. Jag jobbar lite på att göra ett helt 3D landskap där man kan flyga, men, det är inte lätt att få det o se snyggt ut.
Alla generaliserar...

Fluff

@luppe

Tyckte nästan att jag kände igen rösten lite men hade för mig att jag hört att du var från Växjö (fast det var nog någon annan). Håller med om att du borde ta tag i stickan o släpa dig hit.

/Fluff
Odi profanum vulgus, et arceo

ft

Problemet med en trettinia i F4 är att den inte lär fungera som en trettinia och inte flyga som en trettinia. :(

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

QuoteOriginally posted by Fozz
Och angående fackelkastare, den ska helt klart med, men jag har faktist ingen aning om hur den ser ut eller var den sitter.
Har inte lyckats identifiera den på bilderna jag har av Mig29.
Mig29 kastar facklorna uppåt eller hur är det? Du får gärna upplysa mig.

Din trettiniofilm är otrolig! Fackelkastarna har jag på bild i något antikt nummer av Flygvapennytt, jag kan hitta igen det men jag har tyvärr ingen scannertillgång just nu. De måste finnas avbildade mer lättillgängligt tycker man.

De sitter i två förlängningar av fenorna, rakt fram över vingarna nästan till början av framkantens kurvning. De kastar facklorna inåt så att de passerar ut mellan fenorna, ovanför utblåsen.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Fozz

ft, ok, så det är DOM som är fackelkastarna.
Jag trodde det var nån sorts aerodynamisk luftskiljare eller nåt för att dela upp luften jämt över fenorna. :)
Anledningen att jag inte modellerat dom är att jag fick lite problem med dom, men det är fixat nu. Kommer lägga till dom senare när jag har gjort klart resten av detaljerna.
Tack för hjälpen iaf.
Alla generaliserar...

Horizon

Fozz:>>

"Inte lätt att få det snyggt..."

Va!? Jag förstår inte alls hur du kunnat göra en så bra filmsnutt som den du länkade till. Jag tycker den var kanon!

Särskilt när kameran zoomade in på det planet som steg.

Jag förstår ingenting (men så är jag ju ingen programmerare eller grafiker heller). :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Clark

Precis som ft säger så har de flesta sådana här projekt stupat p.g.a. de ville göra allt.
Jag tror att det skulle kunna vara möjligt att få ihop en hyfsad 3D-miljö och åtminstone få ett plan att flyga med FM och en 2D-cockpit. När vi har detta går det ju att lägga till saker efterhand. 3D-modeller av flygplan, markfordon och byggnader kan läggas till efterhand av intresserade.
Som man märker på andra forum så verkar det finnas folk med allt för mycket fritid :) som kan tillföra saker efterhand.
Jag är förvisso själv utbildad programmerare men min erfarenhet av grafik ligger vid ett skolprojekt som resulterade i en riteditor med nästan MS-Paint-funktionalitet i OpenGL.

Men jag är gärna med och hjälper till om det skulle bli aktuellt.
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1