Gripen flyger över Glimmingen!

Started by Horizon, June 29, 2003, 10:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Vill ni se en flyguppvisning med Gripen, kommer ni till Glimmingen Motorstadion utanför Uddevalla nästa söndag. Klockan 13.30 kommer Martin Birkfeldt att göra en uppvisning i samband med Motocross VM som hålls där då. Detta är STORT, så missa inte! :)

Alla stora TV-kanaler från Europa kommer att vara där, så det är inte konstigt att de valt att göra en uppvisning med Gripen just då.

Som före detta ortsbo kan jag ta med er på lite sight-seeing med glass och fika efteråt om ni vill det. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

zebra

Hej där,

Hade varit kul att hänga på eftersom jag ändå ska uppåt skogarna, men tyvärr så hindrar turnering i Halmstad och en stor "j-va" singel-fest, 150 pers, på lördag kväll så mao,,, JAS bortprioriteras denna gång. Men istället blir det att titta på uppvisningar i augusti.....

ha det gôtt,,,

z.

Horizon

Ok, hade varit kul om du tittade förbi Sandro, men jag förstår dig såklart. :)

Jag får stå och "oooohhh'a" och "aaaaaahhh'a" för mig själv. Ska se om jag inte kan få några foton på flygetyget också. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Nu drar jag till Uddevalla. Är det någon som ändrar sig kan ni ringa mig på 0703-960708. Mer info om tävlingarna och Gripen-uppvisningen finns på www.uddevallagp.com

Adjö!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Ville bara ge en liten redovisning för flyguppvisningen på Glimmingen i söndags...

Hela spektaklet kan beskrivas med ett enda ord > ORGASM! :D

Pilot var inte herr Birkfeldt som utlovat, utan en herr Holm, men han var minsann inte heller fy skam må jag säga! Han ankom över motocrossbanan _exakt_ klockan 13.30 (hade ställt min klocka efter SVT's testbild på morgonen för att kontrollera :) ) och därefter gjorde han "höghöjdsprogrammet" eftersom vi hade strålande sol och endast små molntussar här och var.

Både jag, Fluff och Phlerp var mäkta imponerande och jag själv tycker nog att tolvhundrakilometerspasseringarna samt 9G-svängarna var tuffast. :)

När han gjorde 9G-svängen vände han verkligen på en femöring och jag skulle verkligen vilja se ett annat modernt stridsflygplan göra samma vändcirkel... om de kan... ;)

Han gjorde även en passering i 180 km/h och det var imponerande att se hur canarderna jobbade för att hålla planet stabilt.

BEQ:>> Vilken AOA ligger man i vid en sån passering? Såg ut som han stod på rumpan och flög nästan. :)

En annan läcker detalj var när han avslutade programmet och vände åter mot Såtenäs. Han passerade strax under ljudhastigheten och gjorde sedan en stigning rakt upp i skyn, medan han rollade och rollade och rollade och rollade... :) sedan var han plötsligt bara borta trots att det var knallblått i skyn och inte ett moln i sikte. Måste ha varit någon form av kondenslager han passerade genom som gjorde att han försvann...

Hur som helst, uppvisningen var en succé och alla danskar, norrmän, tyskar och belgare som jag snackade med efteråt, var riktigt imponerade (kanske iofs för att de var flygokunniga motocross-fanatiker, men ändå... :) ).

Till er som inte var där kan jag meddela att BMK Uddvalla även nästa år har fått tillstånd att anordna Sveriges enda GP-tävling i motocross, och jag misstänker att F7 inte heller den gången kommer att vara sena med att skicka en Gripen för ett par överflygningar. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Fasiken! Var ju sugen som sagt, men istället ägnade jag hela lördagen åt att på en p-plats ligga utslagen på en luftmadrass...

BILDER!!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Sorry Luppe, jag tog inte med mig kameran... Har inte en aning varför, tänkte inte ens på det under uppvisningen var eller under motocross-heaten. :-OO
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Tack så mycket för infon BEQ! Skulle själv vilja ha den där bilden från SI'n på väggen ovanför datorn. :D

Hur är det egentligen... Med hjälmsikte och IRIS-T, samt Gripens prestanda skulle det väl vara möjligt att skjuta IR-missiler mot mål som nästan är bakom en själv, eller?

Hälsa Henrik att han är sååå välkommen till Glimmingen även nästa år!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names