Gripen flyger över Glimmingen!

Started by Horizon, June 29, 2003, 10:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Jotte

BEQ, jag avundas dig ditt jobb. :) När man tycker det är tråkigt att gå på semester har man definitivt ett drömjobb :)

Lupson

Ursäkta min okunskap, men vad är en SI-bild? Jag har mina aningar...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

AndersO

Siktlinje Indikator, eller hur var de nu?.. Vilken mesherschmit 109 man är ;)
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Lupson

Hmm...which means...någonting i HUD:en? Tyvärr är det ganska glest med svenska flygsims så jag är inte så väl bevandrad i de svenska motsvarigheterna till de uttryck man känner igen från F4 m.fl.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Phlerp

#12
Quotenågonting i HUD:en?
SI=HUD varken mer eller mindre. Har för mig att man inte heller snackar om MFDer utan typ taktisk indikator och målindikator (eller radarindikator). Iaf i Viggen, jag vet inte om detta har ändrats med Gripen (BEQ?). Det verkar som om det mesta benämns som indikatorer i svenska flygplan: flyglägesindikator, kursindikator, bränsleindikator osv.

ft

MFD:erna (CMFD = Colour MultiFunction Display) heter numera (39C) LHDD, CHDD och RHDD (Left Head Down Display, Center HDD, Right HDD). Notera att den gamla betydelsen av HDD för t ex Rb05-tuben i fpl 37 (fokuserad på oändligheten) blivit något förvrängd... allt för att förvirra fi! ;)

Innan dess TI, FI och MI. Taktisk Indikator, Flyglägesindikator och Målindikator om jag inte missminner mig totalt - kom just hem från en vecka DM i segelflyg i Arboga, partaj och en lång körtur så jag är en smula mosig(are än vanligt) i huvudet. :)

Mvh,
 /ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

PHP, DVD, TCP, WWW, PCB, LSD, GHB, RSV, CIA, NSA, KGB, ILS, TBC, HIV... osv. Vad är det som gör att vi människor verkar gilla förkortningar?

Mr Jim

BEQ>Flög du något själv på showen?

VI var ett gäng på 10 man som åkte upp till Luleå och tittade på showen. Hade en intressant utfrågning av testpiloterna till C versionen. Det mesta jag var intresserad av fick jag svar på, som tex att C versionen är bättre anpassad till varmare klimat etc(något som intresserar en störd person som mig, bra vid försäljning till varmare länder och insatser i varmare länder).

Vi diskuterade även livligt med en OTROLIGT trevlig liten brittisk Tornado pilot(typ 160) som glatt berättade för oss att han använde macintosh och var hur trevlig som helst. Rätt intressant att titta in i cockpiten på Tornadon och se hur de bokstavligen "satt dit" en ny display ovanpå de andra med sladdar seendes bakom. Han berättade även massor om Eurofightern och att han brukade lyssna på sin mp3 spelare på långflygningar(kardborreband på instrumentbrädan och gärna Radiohead eller Coldplay i lurarna). Det fanns även några Jaguar plan där och piloterna med deras intressanta humor berättade att bara de yngsta killarna fick flyga jaguaren för den krävde en pilot uppväxt med Nintento pågrund av alla knapptryckningar ;)

Sen snackade vi enhel del med de finländska piloterna och med jänkarna(Så stora Strike Eagle kärrorna var). Finnarna berättade mkt skoj tex att de äldre finska piloterna gillade MiG-21:an bättre än F-18 för att den tydligen blev så "seg" vid tung last(10 amraam nämndes rätt mäktig beväpning). Berättade även att man använde "arrestor hook:en" på vissa finländska banor för att förkorta landningssträckan.

Mkt informell kunskap blev det, även enhel del undervisning i form av det BEQ nämnde att många kvinnor var ute efter dom och det var svårt när man var gift själv:)

Britten ovan däremot frågade om vi ville hänga med på bärs senare på kvällen ;)

Jänkarna var dock hårda som attans och hade en bil med öppen skuff som lirade den hårdaste gangsta rap man kan tänka sig.

Det enda jag störde mig på var de adrenalinstinta värnpliktiga som blivit tilldelade den otrevliga uppgiften att "vakta" flygplanen från drägglande pappor i 40 års åldern.

Har en mängd fina bilder om nån är intresserad, modellbyggare som jag är(dock väldigt dålig sådan och knappt tid längre). En kompis tog massor av fina bilder på landningshjul och annat intressant ;)

28 grader varmt idag i Umeå, klart otrevligt att jobba på en industri utan airconditioning.

/Tally Ho i sommarvärmen!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com